شناسهٔ خبر: 172848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضاخواه در دیدار با زارا کواکچی:

عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات برجام را در شرایط فعلی قرار داده است/تحریم‌های آمریکا ارسال واکسن به ایران را دچار مشکل کرد

رضاخواه دبیرکل اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی، گفت: عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات خود باعث شد که برجام در شرایط فعلی قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده» مجتبی رضاخواه دبیرکل اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رازا کواکچی رئیس IPU و رئیس گروهی APAترکیه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از فصل جدید رابطه با کشور ترکیه بسیار خرسند است و ما نیز خواستار گسترش سطح رابطه هستیم و امیدواریم با همکاری های پارلمانی این سطح رابطه را گسترش دهیم.

نماینده مردم تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در حال حاضر به صورت رسمی پذیرایی ۳ میلیون مهاجر افغانستانی است  و ما تلاش کردیم شرایط برای آنها با مردم ایران برابر باشد و از یارانه های مختلف در کشور استفاده می کنند. علی‌رغم تمامی هزینه‌های حضور خواهران و برادران افغانستانی مهاجر در ایران ، اما کمک‌های خارجی به ایران تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه لازمه پذیرش پناه‌جویان حمایت از آنها است و یکی از این اقدامات تامین واکسن می‌باشد، ادامه داد: در دوران کرونا باید واکسن به صورت یکسان در اختیار همه قرار بگیرد اما با شرایط تحریمی ایران، آمریکا  وضعیتی را فراهم کرده که کشور های مختلف نتوانند به راحتی به کشور ما واکسن ارسال کنند. اخیرا با رایزنی‌های انجام شده در حال واردات واکسن هستیم و این تاخیر در واردات واکسن جان افراد بسیار زیادی را به خطر انداخته که مسئولیت آن بر عهده آمریکا و تحریم‌های ظالمانه است.

رضاخواه تصریح کرد:  امیدواریم همه کشورها با درک متقابل از شرایط جهان تلاش کنند که از یک‌جانبه گرایی آمریکا کاسته شود و چند جانبه گرایی در جهان حاکم گردد،  زیرا همانگونه که شاهد هستیم هر دو گروه در کشور افغانستان با سلاح هایی می جنگند که آمریکا در اختیار آنها قرار داده است. کشورهای منطقه برای افزایش صلح و ثبات در منطقه باید از اقدامات آمریکا جلوگیری کنند.

دبیرکل اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:  اگر همه طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند توافقات می توانند نتیجه بخش باشند اما عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات خود باعث شد که برجام در شرایط فعلی قرار بگیرد.

در ادامه این دیدار رئیس IPU و رئیس گروهی APA ترکیه، گفت: دوستی با ایران برای ما بسیار حائز اهمیت است و دوست داریم روابط ما دوستانه باقی بماند و رو به گسترش حرکت کند. آنچه برای ما و شما اهمیت دارد برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

وی ادامه داد: شرایط افغانستان برای ما نگران کننده است و این عدم ثبات در این کشور باعث می‌شود پناهجویان زیادی به ایران، ترکیه و سایر کشورهای منطقه مهاجرت کنند و ترکیه شرایط پذیرش پناهجوی بیشتر را ندارد. دوست ندارم از کلمه پناهجویان استفاده کنم زیرا آنها خواهران و برادران ما هستند و ما مسلمان هستیم و به کلمه ایثار و از خودگذشتگی ایمان داریم اما باید کشور ترکیه نیز شرایط لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا اظهار داشت شرایط کرونا به همه مردم جهان نشان داد که چه میزان انسان‌ها به صورت زنجیروار به یکدیگر وابسته و متصل هستند. ترکیه تمامی مهاجران سوری را نیز واکسینه کرده و با آنها همانند مردم کشور ترکیه رفتار شده است و بعد از یک سال و نیم قصد داریم کلاس های آموزشی را به صورت حضوری برگزار کنیم.

رئیس IPU مجلس ترکیه، افزود: در خصوص کشور افغانستان تلاش می‌کنیم شرایط به گونه‌ای باشد که مردم در کشور خود باقی بمانند و از این کشور خارج نشود ایران نیز  مسلما خواستار چنین مسئله ای است و باید با همسایگان تلاش کنیم شرایط بحرانی این کشور را به ثبات آرامش برسانیم.

کواکچی، گفت: ترکیه نیز از گسترش سلاح های آمریکایی در منطقه که در این کشور نیز در اختیار pkk و سایر گروه ها قرار می گیرد و باعث جنگ های داخلی و بین کشورهای منطقه می شود نگران است. این شرایط پرخطر بوده و لازمه مقابله با آن در کنار هم قرار گیری کشورهای منطقه است تا با همفکری یکدیگر این شرایط پرخطر را از بین ببرند؛ در غیر این‌صورت منطقه دچار تنش بیشتر مانند وضعیت فعلی در سوریه و افغانستان می‌شود.

وی در ادامه از شرایط به وجود آمده بین ایران و آژانس انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که این وضعیت هرچه سریعتر برطرف شود.

نظر شما