شناسهٔ خبر: 172617 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نجف زاده:

برخی کشورها به دنبال حذف ایران از محور لجستیک منطقه هستند

عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس گفـت: توسعه لجستیک و رقابت پذیر کردن حوزه حمل و نقل با کشورهای همسایه باید در اولویت وزارت راه دولت سیزدهم قرار بگیرد.

به گزارش «نماینده» عادل نجف زاده به اولویت‌های ضروری حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیتی کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ظرفیت لجستیکی، یکی از مزیت‌های نسبی کشورمان بوده که بهره‌مندی از آن  تولید ناخالص ملی GDP)) را تقویت کرده و به اقتصاد رونق دهد.

برخی کشورها به دنبال حذف ایران از محور لجستیکی منطقه هستند

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اهمیت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق کشور افزود: همزمان با اتفاقات افغانستان و نیز پیمان لجستیکی کشورهای همسایه، برخی کشورها با استفاده از موقعیت ژئوپولتیکی خود، اقداماتی با هدف حذف جمهوری اسلامی ایران از محور لجستیکی منطقه  انجام می دهند که نیازمند توجه و اقدامات لازم است. 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علیرغم موقعیت برتر در حوزه لجستیکی منطقه، استراتژی مناسبی در این خصوص نداریم، تاکید کرد: برای بهره‌مندی از این ظرفیت بالقوه باید زیرساخت های کریدورهای داخل کشور را به نحو مطلوبی توسعه دهیم، اما متاسفانه تاکنون توجهی کافی در خصوص نداشته‌ایم.

کریدورها باید به پایانه های مرزی متصل شوند

وی ادامه داد: به عنوان مثال مراحل ساخت کریدور شمال به جنوب که از آذربایجان و مرز ایران و ترکیه آغاز شده و به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌شود، هنوز در ۶۰ کیلومتر انتهایی قرار دارد، در حالی که  راه های لجستیکی باید به پایانه های مرزی متصل شوند، هنوز مناطق خوی و ماکو به این محور متصل نشده اند.

حوزه لجستیک در همه دولت‌های گذشته مغفول مانده است

نجف زاده به مغفول ماندن حوزه لجستیک کشور در همه دولت‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم باید به صورت جدی توجه به لجستیک را به عنوان یک استراتژی برتر برای تقویت GDP)) کشور دنبال کند. در حال حاضر زیر ساخت مواصلات بین المللی ما آماده نبوده و کشورهای خارجی برای تردد در محورهای ما رغبت نداشته و ترجیح می‌دهند برای استهلاک پایین تر خودروها از سایر محورهای جدید بین‌المللی از جمله محورهای تازه تاسیس حوزه قفقاز، گرجستان و کشورهای خلیج فارس استفاده کنند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در  مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه جاده های نامناسب کشور، ناوگان حمل و نقل را مستهلک می‌کنند، اظهار کرد: کشورهای همسایه دقت و تلاش بسیار زیادی برای توسعه زیرساخت‌های لجستیکی خود دارند. در همین راستا ۲۳ درصد تولید ناخالص ملی امارات از محل لجستیک تامین شده که نشان دهنده اهمیتی است که به این موضوع می‌دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: استراتژی حمل و نقل در تمامی دولت های ایران مغفول مانده و ناوگان حمل و نقل عمومی، داخلی و بین المللی در حال حاضر امکان رقابت با کشورهای پیرامونی مانند ترکیه را ندارد.

نجف زاده ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بارهای خودشان را به کشورهایی می‌دهند که ماشین‌های برتری داشته باشند. از این رو باید در دولت آینده به این مهم توجه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از رانندگان در بدترین شرایط بیمه و تامین نهاده هایی خودرویی و معیشتی قرار دارند، گفت:مشکلات رانندگان نشان دهنده عمق بی‌توجهی به این حوزه است. از طرفی در حوزه حمل و نقل عمومی نیز دارای فرسوده ترین ناوگان حمل و نقلی هستیم. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه، ناوگان حمل و  نقلی خودشان را بروز تر و تقویت می‌کنند. ناوگان شهری و عمومی ایران با کشورهای پیرامونی فاصله دارد.

ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند بازسازی جدی است

نجف زاده با اشاره اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند بازسازی جدی است، افزود: در کنار بازسازی فوری ناوگان حمل و نقل عمومی باید به سوی بهره مندی از تکنولوژی‌های نوین حرکت کنیم. باید به حوزه پایانه‌های مرزی، توسعه نقش لجستیک در GDP)) کشور و رقابت پذیر کردن سیستم حمل و نقلی با کشورهای پیرامون و نیز استفاده از  تکنولوژی های "های‌تک" در حمل و نقل توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکثر کشور ها در حال توسعه زیرساخت های خود هستند در حالی که ما هنوز بعد گذشت چندین سال پروژه قطار سریع السیر تهران اصفهان را به اتمام نرساندیم. از این رو باید باید به این موضوع مهم و حیاتی توجه بیشتری داشته باشم.

نظر شما