شناسهٔ خبر: 172599 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیس‌جمهور مسئول اجرایی کشور است/ مشورت به دولت به معنای دخالت نیست

حسینی کیا نماینده سنقر در مجلس گفت: ممکن است رئیس‌جمهور برای انتخاب اعضای کابینه خود از اشخاص مختلفی نظر خواهی کند اما در نهایت تصمیم گیرنده اصلی خود وی است و باید در برابر انتخاب‌های خود پاسخگو باشد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رای اعتماد وکلای ملت به وزرای پیشنهادی دولت، گفت: وکلای ملت در دو هفته گذشته به صورت دقیق و موشکافانه سوابق و ابهاماتی که درباره وزرای پیشنهادی وجود داشت را بررسی و به آنها رای اعتماد دادند.

وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی به مجلس طبق نظر خود رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بودند، افزود: طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور مسئول اجرایی کشور است و این اختیار را دارد که تیم اجرایی که قرار است با وی کار کنند را خودش انتخاب و برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه ممکن است رئیس‌جمهور برای انتخاب اعضای کابینه خود از اشخاص مختلفی نظر خواهی کند اما در نهایت تصمیم گیرنده اصلی خود وی است و باید در برابر انتخاب‌های خود پاسخگو باشد، ادامه داد: این موضوع در چند روز رای اعتماد نیز دیده شد و آقای رئیس‌جمهور در ۲ نوبت در مجلس از وزرای که معرفی کرده بود دفاع کرد و نمایندگان نیز بر اساس همین دفاعیات و برنامه وزرا به آنها رای اعتماد دادند.

نماینده سنقر در مجلس تصریح کرد: اینکه اگر شخص یا مقامی به رئیس‌جمهور پیشنهاد یا مشورتی دهد و این به منزله آن باشد که باید همان فرد پیشنهاد شده در لیست کابینه باشد، نادرست است.

حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور در انتخاب کابینه خود آزاد است، عنوان کرد: اینکه برخی در رسانه‌ها عنوان می کنند کابینه دولت سیزدهم با نظرات افراد خاصی بسته شده است نادرست است، ممکن است پیشنهاداتی انجام شده باشد که این موضوع در ادوار گذشته نیز مرسوم بوده است.

نماینده سنقر در مجلس با تاکید براینکه رهبر انقلاب همواره نگاه یکسان و حمایتی به دولت‌ها داشته است، اظهار داشت: رهبر انقلاب تا روز آخر از دولت‌های مستقر حمایت کرده‌اند و به دولت‌ها به یک چشم نگاه می‌کنند نمونه بارز این مسئله در یکسال آخر دولت آقای روحانی بود که بارها نمایندگان درخواست استیضاح برخی از وزرا را داشتند که با دیدگاه‌های کارشناسی و رهنمودهای رهبر انقلاب نمایندگان از این موضوع منصرف شدند.

نظر شما