شناسهٔ خبر: 172489 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور چیست؟/اصلاح تمامی ابعاد رفتاری، سیستمی و ساختاری صنعت برق

برق عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور"، تمامی ابعاد رفتاری، سیستمی و ساختاری صنعت برق از تولید به مصرف را اصلاح می‌کند.

به گزارش «نماینده» پرویز محمدنژادقاضی محله در توضیح "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور"، که کلیات آن در صحن علنی رای آورده و جزئیاتش در کمیسیون انرژی در حال بررسی است، گفت: از آنجا که قانون مدونی برای صنعت برق نداریم و قوانین، دستورها و آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه انرژی همگی پراکنده هستند، توسعه و بهره‌برداری از صنعت برق به‌عنوان یک زیرساخت اساسی دچار مشکل شده است. درواقع این لجام‌گسیختگی و نبود قانون مدون بر سر راه تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی مشکلات متعدد منجمله بوروکراسی اداری پیچیده‌ ایجاد کرده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نداشتن قانون مدون و تورم افسارگسیخته مشکلات متعددی برای تولیدکننده ایجاد کرده است، ادامه داد: همچنین از آنجا که ساز و کار خاصی برای حضور منابع خارجی در کشور نداشتیم این مهم نیز در طرح مذکور مورد توجه قرار گرفته، همچنین استفاده از ظرفیت‌های داخلی دچار مشکل بود که در این طرح رفع شده است.

به گفته وی "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور" مجموعی از رفتارهای  سازمانی و تشکیلاتی را با هدف رفع موانع بر از سر راه تولیدکننده اصلاح می‌کند.

محمدنژاد با بیان اینکه یکی از بندهای مهم این طرح در حوزه تقاضا یا همان اصلاح الگوی مصرف است، توضیح داد: از آنجا که ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان برق در حوزه خانگی و غیرخانگی معمولا در حد نرمال مصرف دارند، پایه الگوی تعریف شده را در حد همین ۷۵ درصد آورده‌ایم البته ۲۵ درصدی که خارج از الگو، مصرف دارند باید قیمت تمام شده را پرداخت کنند.   

این نماینده مجلس به دیگر مفاد این طرح اشاره کرد و گفت: همچنین از آنجا که هزینه انشعاب‌ها در تهران با شهرستان‌ها یا مناطق مختلف تهران با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد در این طرح هزینه انشعاب بر اساس سطح بنا و منطقه تعریف می‌شود تا عدالت بر قرار شود.

وی در ادامه تویح داد: در برخی از مواقع هزینه انشعاب می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد چراکه اکنون هزینه این مهم در  شهرستان‌ها یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است در حالی که قیمت تمام شده برای هر انشعاب تقریبا ۶ میلیون تومان می‌شود، بنابراین توزیع متوازن یارانه وجود ندارد در حالی که افراد با سطح زندگی بالاتر، به همان اندازه از یارانه انشعاب استفاده می‌کنند که یک فرد با سطح زندگی پایین‌تر، بنابراین "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور"، در راستای توزیع متوازن عدالت یارانه‌ها، این مهم را اصلاح کرده است.  

به گفته محمدنژاد در مجموع "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور"، تمامی ابعاد رفتاری، سیستمی و ساختاری صنعت برق از تولید به مصرف را پس از چندین سال غفلت اصلاح می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان تدوین این طرح نظر تمامی کارشناسان از بخش‌های دولتی و خصوصی، همچنین وزارتخانه‌های مرتبط گرفته شده است تا طرح در آینده جنبه عملیاتی و اجرایی خوبی پیدا کند.

نظر شما