شناسهٔ خبر: 172461 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مرادی:

ضرورت‌های پیش‌روی وزرای پیشنهادی نفت و نیرو چیست؟/از نقش محوری وزیر نفت در ثروت‌آفرینی برای کشور تا گره خوردن اقتصاد به تولید برق

احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر نفت می‌تواند نقش محوری در کشور ایفا کند چراکه نفت ظرفیت بالای در تولید ثروت دارد، گفت: افزایش تولید برق نخستین انتظار ما از وزیر نیرو به شمار می‌آید چراکه اقتصاد کشور به این مهم گره خورده است.

به گزارش «نماینده» احمد مرادی با اشاره به اولویت‌هایی که وزرای پیشنهادی نفت و نیرو دولت سیزدهم باید مدنظر قرار دهند، گفت: وزیر نفت می‌تواند نقش محوری در کشور ایفا کند چراکه نفت ظرفیت بالای در تولید ثروت دارد، درواقع با افزایش این ظرفیت، فاصله گرفتن از خام‌فروشی و گسترش پالایشگاه‌ها می‌توان برای کشور درآمد و اشتغال ایجاد کرد.

نماینده مردم بندرعباس ،قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین با توجه به مواجه شدن کشور با معضل کمبود گاز، وزیر نفت دولت آینده باید برای رفع این کمبود برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد و آن‌ها را به خوبی اجرایی کند چراکه علاوه‌بر نیاز شدید مصارف خانگی به گاز، صنایع و نیروگاه‌ها نیز به این مهم نیاز دارند و درصورت کمبود آن کشور با ضررهای غیرقابل جبرانی رو به رو خواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان حوزه نفت را عامل مهمی در موفقیت وزیر پیشنهادی دانست و افزود: همچنین از آنجا که کمبود برق اصلی‌ترین معضل پیش‌روی وزیر نیروی دولت سیزدهم است باید برای رفع آن برنامه جامع داشته باشد بنابراین افزایش تولید برق نخستین انتظار ما از این وزیر به شمار می‌آید چراکه اقتصاد کشور به این مهم گره خورده است.

مرادی با بیان اینکه تعمیرات و اروهال کردن نیروگاه‌های موجود می‌تواند در کوتاه مدت بخشی از معضل کمبود برق را جبران کند به وزیر پیشنهادی نیرو توصیه کرد این مهم را به جد مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مجلس استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را ضروری دانست و گفت: متاسفانه از این ظرفیت با وجود قوانین بسیار در این رابطه استفاده نشده، درواقع وزارت نیرو علاوه‌بر عدم پرداخت بدهی‌های خود به بخش خصوصی، تسهیلات لازم را نیز به آن‌ها به کندی پرداخت می‌کند.   

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش‌های تامین آب برای کل کشور، اضافه کرد: بارها گفته شده؛ اگر مهار و جمع‌آوری آب‌های سطحی در دستور کار قرار می‌گرفت به مراتب مقرون به صرفه‌تر از شیرین کردن آب است به همین دلیل به وزیر پیشنهای نیرو توصیه می‌کنم به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

نظر شما