شناسهٔ خبر: 172420 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مقتدایی:

مسائل داخلی افغانستان باعث هراس و ایجاد موج مهاجرت به سایر کشورها نشود

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی از گفتگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کند، گفت: دامنه مسائل امروز افغانستان بر افزایش موج مهاجرت تأثیر دارد و دولتمردان این کشور باید مانع ایجاد هراسی شوند که منجر به افزایش مهاجرت خواهد شد.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی با اشاره به رخدادهای اخیر در افغانستان و سقوط برخی ایالات و محاصره کابل توسط طالبان، گفت: موضوعات افغانستان ابعاد مختلف دارد و ایران بر اساس حقوق بین الملل درباره بخشی که مربوط به مسائل داخلی این کشور است، دخالتی ندارد و ضمن حمایت از حفظ صلح، امنیت و ثبات در این کشور، معتقدیم مردم این کشور باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایران از گفتگوهای بین الافغانی حمایت می کند، اظهار داشت: دامنه مسائل امروز افغانستان می تواند بر افزایش مهاجرت از این کشور به سایر کشورها اثرگذار باشد.

وی افزود: تا کنون ایران بیشترین امکانات را برای مهاجران افغانستانی مهیا کرده و پذیرای آنها بوده است اما توصیه ما به دولتمردان افغانستان و کسانی که در این جریانات فعالیت دارند این است که به گونه ای رفتار شود که موج مهاجرت شکل نگرفته و حقوق شهروندان افغانستانی در داخل این کشور رعایت شود.

مقتدایی در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی از مرزهای خود با دقت مراقبت کرده و از طرف مقابل نیز توقع دارد نسبت به مسائل مرتبط با مرز توجه کافی را داشته باشند و مرزهای دوستی را نیز حفظ کنند.

وی اضافه کرد: همواره سعی کرده ایم در شرایطی که اوضاع داخلی افغانستان با نابسامانی روبرو می شود، با رصد دائمی مانع تعرض به مرزهای ایران شویم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اقدامات انسان دوستانه و مباحث مربوط به حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که مورد توجه ما بوده و نسبت به آن حساس هستیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم موضوعات داخلی افغانستان نباید به گونه ای پیش رود که با ایجاد هراس منجر به ایجاد موج مهاجرت شود.

نظر شما