شناسهٔ خبر: 172386 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

موسوی:

وزرای پیشنهادی تا آخر هفته در ۲۷۰ جلسه کمیسیون ها شرکت خواهند کرد/ حضور رئیس جمهور در جلسات رأی اعتماد بنا به تشخیص ضرورت

سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس از حضور وزرای پیشنهادی تا آخر هفته در ۲۷۰ جلسه کمیسیون های تخصصی خبر داد و گفت: رئیس جمهور می توانند در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بنا به ضرورت تشخیص خود حضور یافته و نسبت به کلیات برنامه دولت و وزیر مربوطه مطالبی را مطرح کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید نظام الدین موسوی در  حاشیه نشست علنی امروز (شنبه ۲۳ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) گفت:  رئیس جمهور در نامه ای روز چهارشنبه هفته گذشته لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارسال کرد که اعلام وصول این نامه امروز از سوی رئیس جمهور در صحن علنی اعلام شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: این اقدام در راستای قانون اساسی که وظیفه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و ارائه رأی اعتماد به آنها را برعهده مجلس قرار داده است، انجام شد. با پایان یافته جلسه علنی امروز مجلس، از ساعت ۱۰ صبح کمیسیون های تخصصی وارد بحث و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات خود خواهند شد.

وی با بیان اینکه مطابق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پس از قرائت اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی، کمیسیون ها به مدت یک هفته باید صلاحیت وزرا را بررسی کنند، اظهار کرد: وزرای پیشنهادی با حضور در ۱۴ کمیسیون تخصصی و ۲ کمیسیون ویژه، برنامه های خود را ارائه و به بحث و تبادل نظر با نمایندگان خواهند پرداخت.

موسوی تصریح کرد: ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت از امروز تا روز سه شنبه هفته جاری به صورت روزانه در کمیسیون های تخصصی و ویژه مجلس حضور پیدا کرده و تا آخر هفته ۲۷۰ جلسه با حضور این وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها برگزار خواهد شد.

به گزارش «نماینده» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان در این جلسات؛ برنامه ها، سوابق و تجارب، مدارک تحصیلی و مدارک مرتبط با فعالیت های گذشته این وزرا را بررسی می کنند و وزرای پیشنهادی نیز تمامی اطلاعات مربوط به خود را در سامانه ای که مجلس برای بررسی ایشان در نظر گرفته است، بارگذاری کرده تا برای نمایندگان قابل دسترس باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی علاوه بر حضور در کمیسیون های مجلس در فراکسیون های تخصصی نیز حضور خواهند یافت، گفت: مجلس فراکسیون های تخصصی متعددی دارد که وزرای پیشنهادی با توجه به حوزه کاری خود، برای تشریح برنامه و سوابقشان در جلسات این فراکسیون ها حضور می یابند.

موسوی اظهار کرد: از ابتدای هفته آینده به مدت ۴ روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از وزرا در همان زمان اعلام خواهد شد. براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس بعد از بررسی رزومه و مشخصات وزرای پیشنهادی، کمیسیون های تخصصی دیدگاه و ارزیابی خود را نسبت به هر کدام از وزرای پیشنهادی در جلسات بررسی صلاحیت آنها به مدت ۵ دقیقه برای نمایندگان و مردم تشریح خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مجلس علاوه بر بررسی کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی، باید برنامه کلان دولت را نیز بررسی کند که رئیس جمهور طی نامه معرفی وزرا، برنامه های کلان خود را نیز به مجلس ارائه کرد و امروز توسط رئیس مجلس اعلام وصول و در سامانه بارگذاری شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طی هفته آینده در صحن علنی مجلس به صورت دو شیفت و در صورت لزوم به صورت سه شیفت بررسی خواهد شد تا طی ۴ روز بررسی این صلاحیت ها به اتمام برسد.

موسوی درخصوص حضور رئیس جمهور در جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی درمجلس نیز بیان کرد: حضور رئیس جمهور در این جلسات بنا به ضرورت و تشخیص خودشان انجام خواهد شد و می توانند برای هر کدام از وزرا که می خواهند در جلسات حضور یافته و ضمن دفاع از کلیات برنامه های دولت، از وزیر مربوط حمایت کند و در صورت عدم حضور رئیس جمهور، معاون اول وی می تواند در نشست رأی اعتماد شرکت کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون کدام یک از وزرای پیشنهادی برنامه ها و سوابق خود را در سامانه مجلس بارگذاری کرده است، اظهار کرد: همه وزرای پیشنهادی کارنامه و سوابق خود را در این سامانه بارگذاری کرده و در معرض دید نمایندگان قرار داده اند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اعلام شده برخی از وزرای پیشنهادی از مسئولان دولت های قبلی هستند، آیا این موضوع در بررسی صلاحیت ها مدنظر قرار خواهد گرفت، گفت: مجلس صلاحیت ها و توانمندی های تخصصی وزرای پیشنهادی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد و در این میان به مسائل سیاسی و جریانی افراد کاری نخواهد داشت.

موسوی تاکید کرد: مسلماً برخی از وزرای پیشنهادی در دولت های قبل مدیر یا مسئول بوده اند و رئیس جمهور حتما در زمان تعیین این وزرا بسیاری از موارد را لحاظ کرده است.

نظر شما