شناسهٔ خبر: 172384 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی راه، ورزش و بهداشت در فراکسیون راهبردی مجلس

مجلس 2 رئیس فراکسیون راهبردی مجلس از بررسی برنامه، سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در این فراکسیون خبر داد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج‌الدینی رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی سوابق، کارنامه و برنامه وزرای پیشنهادی در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس،گفت: با توجه به معرفی وزیران پیشنهادی کابینه سیزدهم از سوی رئیس جمهور به مجلس در جلسه علنی امروز فهرست اسامی اعلام وصول شد، پس از آن به مدت یک هفته کمیسیونهای تخصصی مجلس به بررسی برنامه های وزرا پیشنهادی می پردازند.

نایب رئیس فراکسیون نیروهای انقلاب افزود : وزیران پیشنهادی به موازات حضور در کمیسیونها در فراکسیون راهبردی و نیروهای انقلاب مجلس نیز حاضر و به دفاع از برنامه های خود میپردازند و پس از اتمام بررسی ها در صحن وجلسه علنی رای اعتماد به کابینه را طبق جدول بندی ‌وبرنامه ریزی های قانونی شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم تبریز با اشاره به بررسی سابقه هشت وزیر پیشنهادی در فراکسیون راهبردی مجلس در تشریح بخشی از اظهارات آنها، گفت:کارنامه، سوابق و برنامه‌های آقایان اوجی، محرابیان، عین اللهی ،زارع پور و سجادی به ترتیب وزرای پیشنهادی نفت، نیرو، بهداشت، ارتباطات  و ورزش و جوانان و همچنین وزرای پیشنهادی مسکن و شهرسازی، کار  و دادگستری آقایان رستم قاسمی، عبدالملکی و امین حسین رحیمی بررسی شد.

**مدیریت مسئله کرونا اولویت اول وزارت بهداشت و کشور است
بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع اعضای فراکسیون راهبردی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام، درخصوص اولویت‌های وزارت بهداشت از دیدگاه خود، گفت: مشکلات حوزه بهداشت و درمان زیاد است و حل کردن همه آن ها در یک زمان ممکن نیست در نتیجه باید اولویت بندی کنیم و برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده در سه بازه بلندمدت کوتاه خود میان مدت در نظر بگیریم.

وی افزود: همه ما اکنون کرونا را مساله دارای اولویت می دانیم، در قضیه کووید ۱۹ شرایط کشور بسیار بد و نگران کننده است و باید اولویت اول ما باشد. مدیریت مسأله کرونا هم فقط دو راه حل دارد نخست قرنطینه‌ و دوم واکسیناسیون.

عین‌اللهی در ادامه درخصوص قرنطینه بیان کرد: اجرای قرنطینه یک طیف است که درصد های مختلفی از اجرا دارد. ما باید براساس شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور آن را اجرا کنیم. مثلاً چین از همان ابتدا قرنطینه صد در صد اجرایی کرد. متاسفانه اکنون کرونا برای مردم مقداری عادی شده و کامل رعایت نمی‌کنند و ما باید تصمیم بگییریم که قرنطینه را بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم. برای این موضوع چند راهکار وجود دارد که یکی از آن‌ها مثلاً برخورد نظامی است که خب اعتراض و ناراحتی مردم را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر راهکار جریمه هم نشان داده که کافی و اثرگذار نیست و مردم جریمه را جزو هزینه سفر حساب می‌کنند لذا یک راه پیشنهادی قرنطینه در ورودی شهرها است.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مسأله واکسن به عنوان دومین راهکار مقابله با کرونا، اظهار داشت: در بحث واکسن اکنون در دنیا ثابت شده است که هر نوع واکسنی به دست رسید بزنیم. اگرچه واکسیناسیون ایمنی صد در صد ندارد اما تاثیر چشمگیری در کاهش ابتلا و فوتی دارد؛ بنابراین در این هیچ شکی وجود ندارد که باید واکسیناسیون انجام شود.

وی افزود: ما برای اجرای واکسیناسیون کامل ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که از این مقدار حداکثر ۲۰ میلیون دوز را تولید داخلی ما می‌تواند تامین کند؛ در نتیجه شکی در لزوم واردات واکسن نیست.

وی ادامه داد: اکنون انعقاد یک قرار داد برای واردات ۳۰ میلیون دوز از چین در حال انجام است و ۲۰ میلیون دوز هم برکت تامین می‌کند. همچنین برخی محدودیت هایی که در تهیه واکسن وجود داشته باید برطرف شود. نهادها و مجموعه ها که می‌توانند وارد کنند و جمعیت زیادی تحت پوشش دارند، بتوانند وارد کنند.

عین‌اللهی در ادامه ابراز داشت: اگر واکسیناسیون به تعداد زیاد و قابل قبول صورت گیرد، در آن شرایط کارت واکسن ارزش پیدا می‌کند؛ مثلاً در حوزه سفرها یا در خیلی موارد کارت واکسن می‌تواند کمک کند و الزامی شود تا بتوانیم کسانی که احتمالا از واکسن فراری هستند را هم تحت پوشش واکسن قرار دهیم.

**وزیر پیشنهادی ورزش: قول می‌دهیم ورزش را جوری طراحی کنیم که موتور تولید عزت شویم نه تولید ذلت
سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جمع اعضای فراکسیون راهبردی، طی سخنانی به معرفی سوابق تحصیلی خود پرداخت.

وی در ادامه به سوابق ورزشی خود در سال های فعالیت به عنوان ورزشکار در سطح ورزش قهرمانی اشاره کرد و پس از آن سوابق مدیریتی خود را در حوزه‌های مدیریت ورزشی در فدراسیون، مدیریت ورزشی در حوزه شهری و مدیریت باشگاهی برشمرد و گفت: من همواره در صحنه های ورزشی حضور داشتم، به همین دلایل احساس تعلق‌مان به ورزش و کشورمان به گونه‌ای بود که هیچ کجای دنیا را به کشورمان ترجیح ندهیم، موقعیت ها و فرصت هایی فراهم بود که برویم در خارج از کشور تحصیل یا کار کنیم اما دوست داشتم همواره در خدمت کشور باشم.

وی ادامه داد: ورزش یک کار تیمی است و یک نفر به تنهایی نمی‌تواند موفق باشد؛ ورزش مانند جوانان فراسازمانی است. ورزش ما با آموزش و پرورش، دانشجویان، کارگری، نیروهای مسلح و ... ۹ سازمان به هم پیوسته است و اکر همه این بخش ها خوب عمل کنند ما می توانیم شاهد بازتاب های فراوان و متعددی در حوزه ورزش و جوانان باشیم.

سجادی همچنین افزود: ما آموزه‌های ارزشمند دینی داریم و در همان آموزه‌ها توصیه‌هایی درخصوص آمادگی جسمانی و تهذیب نفس و تقویت جسم داریم. در همین راستا ورزش همگانی و آمادگی جسمانی امروز در غرب به عنوان ورزش برای همه عمر مطرح می‌شود و از اهمیت فراوانی برخودار است به عبارتی آن‌ها ورزش را به عنوان ورزش مادام العمر مطرح می کنند چرا که از زمان تولد ورزش عامل حرکت و تحرکت ماست تا زمانی که زنده هستیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: من بیش از یک دهه در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پژوهشگر بودم و ۲-۳ بار در حوزه ورزش سیاست های کلان کشور را من نوشتم و در آن مطالعات تفصیلی ما به این نکته رسیدیم و به آن پرداختیم که ورزش چه اتفاقاتی را رقم می‌زند. یک جنبه ورزش همگانی است که ارتقاء سطح سلامت جامعه را در پی دارد و ورزش قهرمانی بر اساس آمار ها و ارقام این اثبات شده است که ورزش قهرمانی امروز در دنیا به عنوان یک ورزش رتبه مند یک مساله عزت آفرین و غرورآفرین است.

وی ادامه داد: قول می‌دهیم ورزش را جوری طراحی کنیم که موتور تولید عزت شویم نه تولید ذلت؛ ورزشکار ما را می برند از کشور خارج می‌کنند و ورزشکار تیم ملی ما با ملیت مغول به المپیک می‌رود که در تاریخ باید ببینیم مغول چه بلایی سر ما آورده است و آنوقت ورزشکار ما این را انتخاب می‌کند، با ملیت مغولی در المپیک حاضر می شود، مدال می‌گیرد و مدال خود را به اسرائیل تقدیم می‌کند.

سجادی در ادامه اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ المپیک در لندن برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران ۱۳ مدال گرفت که از آن تعداد ۷ مدال طلا بود که دوازدهم شد و ژاپن رتبه یازدهم را کسب کرد که در طلا با ما برابر بود؛ ژاپن که در آن دوره یازدهم شده بود امروز در المپیک سوم شده است و ما از دوازدهم در آن سال، امروز ۲۷م شده ایم. من در آن سال معاون ورزش وزیر ورزش و جوانان بودم که با تلاش ها و کار طی ماه های قبل از آن توانستیم این موفقیت را رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در بخش پایانی به اشتغال مرتبط با ورزش اشاره کرد و گفت: ما این همه تحصیلکرده رشته های مرتبط با ورزش و تربیت بدنی داریم و همه بیکار هستند و جویای کار چرا نباید ما زمینه‌ساز اشتغال شویم. ما با ورزش می توانیم بخشی از نیاز به شغل را تامین کنیم، به عنوان مثال در سوارکاری اگر این رشته ورزشی رونق بگیرد بیش از ۶۰ شغل احیا می‌شود.

** قاسمی:ما در حوزه هوایی نیازمند یک تغییر هستیم
در ادامه رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جمع اعضای فراکسیون راهبردی به تشریح کارنامه عملکرد، سوابق کاری و شغلی و همچنین برنامه های خود برای این وزارتخانه پرداخت.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: بخش زیادی از راه های کشور در دوره‌ای که قرارگاه خاتم بودم ساخته شد و همچنین در حوزه بندی همه بنادر مهم و بزرگ کشور در زمانی که قرارگاه خاتم بودم ساخته شده است. بندر عسلویه که یکی از بنادر بزرگ دنیاست، بندر شهید رجایی، بندر شهید بهشتی و توسعه بندر امام هم جزو کارهایی بود که در همین دوره انجام شد. در شمال کشور هم بندر امیرآباد، بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی هم همینطور.

وی ادامه داد: در زمینه هوایی هم اکثر فرودگاه‌ها هم در همین دوران توسط قرارگاه خاتم ساخته شد. در حوزه پل ها هم پل های بزرگ از جمله پل ارومیه یا پل صدر هم در زمانی که من قرارگاه خاتم بودم ساخته شد. در زمینه سازه های زیرزمینی که ما این دانش در کشور نبود و صرفا در اختیار آلمانی و اتریشی ها بود. اما ما اصرار داشتیم که این دانش وارد کشور شود که این کار را کردیم و در آن زمان که مشکل آب برای تهران به وجود آمده بود به موقع این کار انجام شد.

اما دو نکته عرض کنم بالاترین توسعه در صنعت نفت کشور در صد سال گذشته در سال های ۹۰ و ۹۱ بوده اعداد و آمار در این مساله وجود دارد و نکته دوم بالاترین فروش نفت هم در همان دوره بود که سخت ترین تحریم ها وجود داشت.

وی ادامه داد: بعد از وزارت نفت علیرغم اینکه آقای قالیباف شهردار بود و اصرار داشت برای قائم مقامی شهرداری، اما من چون یک رفاقت خیلی طولانی با فرمانده نیروی قدس شهید سلیمانی داشتم به آنجا رفتم و طی ۷ سال که معاونت نیروی قدس را داشتم، کار اقتصاد نیروی قدس در دوران جنگ کار بسیار سختی بود که تلاش کردیم این مساله را اداره کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: ما در حوزه حمل و نقل که یکی از شاخص های توسعه کشور است مشکلات زیادی داریم، ۱۲۰ هزار کیلومتر جاده ها و آزادراه در کشور داریم اما واقعا نگهداری از این‌ها در وضعیت مناسبی نیست. این نیازمند یک نهضت جدیدی است تا بتواند که هم ارزان و هم امن حمل و نقل ریلی داشته باشیم و تقویت شود. باید در نهضت حمل و نقل در کشور یک اتفاقی رخ بدهد و از این شرایط کنونی عبور کنیم. ما ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی نیاز داریم.

وی افزود: ما در حوزه هوایی نیازمند یک تغییر هستیم، راهکار هم دارد. بخش های ریلی کشور باید یک مگاپروژه ‌ای را در این حوزه تعریف کنیم تا از شرایط فعلی عبور کنیم.

نظر شما