شناسهٔ خبر: 172024 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمدبیگی:

تلاش برای اصلاح مبنای اعتبارات فرهنگی در حوزه بودجه‌نویسی/ گسترش تصدی‌گری عامل موثر بی توجهی دولت به سیاست‌های فرهنگی

محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس با انتقاد از اینکه گسترش تصدی‌گری در امور فرهنگی، مغفول ماندن دولت از تدوین به موقع راهبردها و سیاست‌های فرهنگی را در پی داشته است، گفت: تلاش خواهیم کرد مبنای اعتبارات فرهنگی در حوزه بودجه نویسی را اصلاح کنیم.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی از مغفول ماندن جایگاه فرهنگ در حوزه تخصیص اعتبارات و بودجه علیرغم اهمیت این مهم در سبک زندگی ایرانی و اسلامی انتقاد کرد و گفت: به هیچ وجه نمی‌توان با بودجه اندک اقدامات و فعالیت‌های موثر و بزرگی را در حوزه فرهنگ انجام داد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم، توسعه همه جانبه را مستلزم اصلاح و تقویت حوزه فرهنگ دانست و افزود: حوزه فرهنگ یکی از زیربناهای مهم توسعه همه جانبه کشور است؛ هر چند تقویت حوزه‌های معیشتی، بهبود و توسعه زیرساخت ها در بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد اما از اختصاص بودجه مناسب برای حوزه‌های دینی، اعتقادی و فرهنگی هم نباید غفلت کرد و باید مدنظر قرار گیرد.

وی بر ضرورت رفع مظلومیت حوزه فرهنگ در برنامه‌ریزی کشور و توجه به تدوین پیوست فرهنگی برای اقتدار فرهنگی نظام تاکید کرد و گفت: با وجود آنکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ تغییرات مهمی در حوزه اعتبارات فرهنگی ایجاد شد اما همچنان مبلغ قابل دفاعی نبوده و انتظارات را برآورده نمی‌کند بنابراین تلاش خواهیم کرد در سال‌های آینده مبنای اعتبارات فرهنگی در حوزه بودجه‌نویسی را اصلاح کنیم و این مهم را به جدی پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه گسترش تصدی‌گری دولت در امور فرهنگی، بازماندن دولت از تدوین به موقع راهبردها و سیاست‌های فرهنگی را در پی داشته است، گفت: باید ضمن کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ، نسبت به تقویت بعد نظارتی و سیاست‌گذاری آن اقدام شود.

محمدبیگی یادآور شد: توجه ویژه به اقدامات و فعالیت‌های حوزه فرهنگی، اعتقادی و دینی از آغاز فعالیت مجلس یازدهم جزو دغدغه های اینجانب بوده و بر این باورم که با توجه به این مهم

شاهد خروج فرهنگ از مظلومیت و در اولویت قرار گرفتن آن در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌های ملی و استانی خواهیم بود و باعث تحول و توسعه این حوزه خواهد شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس با یادآوری اینکه عقب ماندگی و مشکلات بالای حوزه فرهنگ، افزایش مشکلات و آسیب های اجتماعی را در پی داشته است، گفت: هر چقدر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم به طور قطع شاهد نتایج مثبت آن در حوزه کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود البته در کنار افزایش بودجه باید در حوزه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برنامه‌های پیش‌بینی شده شاهد ایجاد تغییرات اساسی باشیم تا اقدامات از فضای شعاری و با بازه کم خارج و اثرگذاری فعالیت‌های صورت گرفته در سطح جامعه افزایش یابد.

محمدبیگی با اشاره به سه برابر شدن بودجه فرهنگی استان قزوین، افزود: با توجه به وسعت و جایگاه اقدمات دینی، اعتقادی و فرهنگی این بودجه باید افزایش یابد؛ درهم تنیدگی فرهنگ ایرانی- اسلامی با ارزش‌های اصیل اعتقادی و دینی، پایه تشکیل تمدن نوین اسلامی در جهان است و برای دستیابی به این مهم باید به فرهنگ جهادی و انقلابی تکیه و بودجه بیشتری را برای زیرساخت های فرهنگی هزینه کرد.

نظر شما