شناسهٔ خبر: 171966 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جلال زاده در پایان نشست با وزیر خارجه سوریه؛

مذاکرات سازنده‌ای در حوزه روابط تجاری انجام شد/ کمیسیون امنیت ملی جمع‌بندی‌های مذاکرات تجاری در سوریه را پیگیری خواهد کرد

جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در سوریه به سر می‌برد با اشاره به نشست امروز خود با وزیر خارجه این کشور و سایر مذاکرات روزهای اخیر با مقامات ارشد سوریه گفت: مذاکرات و دیدارهای بسیار سازنده ای در حوزه مربوط به روابط تجاری و حمایت از بخش خصوصی دوکشور با مقامات سوریه انجام شد.

به گزارش  «نماینده» وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیات پارلمانی جمهوری اسلامی به ریاست دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس به دعوت رسمی همتای سوری خودش رئیس مجلس شعب سوریه سفر خودشان را از روز سه شنبه به سوریه آغاز کردند. 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مذاکرات و دیدارهای بسیار سازنده ای در حوزه مربوط به روابط تجاری و حمایت از بخش خصوصی دوکشور با مقامات سوریه انجام شد. 
جلال زاده افزود: در این سفر جلسه بسیار خوب و مهمی با رئیس جمهور سوریه جناب آقای بشار اسد برگزار شد که آقای قالیباف و بشار اسد بر علائق و اشتراکات دو ملت و دو دولت سوریه و ایران تاکید کردند و بر اتقاء این روابط  به خصوص روابط تجاری و اقتصادی تاکید داشتند. 
وی تصریح کرد: در جلساتی که دکترقالیباف با رئیس مجلس سوریه، نخست وزیر سوریه و همچنین وزیرخارجه سوریه برگزار شد نیز بر اشتراکات و علائق دو کشور تاکید شد و هم موانع ارتقاء این روابط در حوزه تجاری بررسی شد و طرفین قول دادند مسائل را در کشورهای خودشان پیگیری کنند و برای حل آن مشکلات و روان سازی تفاهماتی که داشتند، تاکید شد. 
جلال زاده افزود: ما امروز با وزیر امور خارجه سوریه به صحبت و مذاکره نشستیم، اقای فیصل مقداد گزارش بسیار خوبی از اتفاقات چند سال گذشته، قطعنامه های سازمان ملل، حضور دولت های خارجی در برخی از مناطق سوریه و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کردند را ارائه کرد. 
وی با بیان اینکه ارتباط و علایق دو ملت و دولت سوریه و ایران ناگسستنی است و ما خار چشم دشمنان هستیم و دشمنان نسبت به این روابط اطلاع کامل دارند گفت: ان شاءالله باید با افزایش و ارتقاء این رفت و آمدها، این همکاری ها، مخصوصا در حوزه اقتصادی و تجاری نشان دهیم که هیچ کس و هیچ دولتی نمی تواند بین این دو دولت خللی وارد کند و ان شاءالله امیدواریم که هر دو ملت روزهای خوب و سازنده با بهروزی ها و پیشرفت ها پیش رو داشته باشند. 

دیدار جلال زاده با وزیر خارجه


در نشست هئیت عالی رتبه پارلمانی ایرانی و وزیر خارجه سوریه نیز رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان نیز گفت: در جلساتی که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مقامات ارشد سوریه برگزار شد تاکید آقای قالیباف این بود که ارتباطات تجاری دو کشور به موازات روابط سیاسی و امنیتی رشد نکرده است و تمرکز اصلی باید بر این مسئله و رفع مشکلات بخش خصوصی دوکشور برای ارتقای روابط تجاری باشد. 
جلال زاده با اشاره به جنگ اقتصادی که علیه مردم دو کشور جریان دارد اظهارکرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بازگشت به تهران جمع‌بندی های این سفر برای حمایت از فعالان اقتصادی بخش خصوصی را دنبال خواهد کرد. 
وی اظهارکرد: امیدوارم که نتایج این سفر منافع هر دو کشور را تامین کرده و در جنگ اقتصادی که علیه ایران و سوریه در جریان است به مردم کمک کند. 


تعابیر ویژه وزیر خارجه سوریه درباره حاج قاسم 


فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار گزارشی از تحولات سوریه طی دهه گذشته و نیز تحولات نظامی و امنیتی فعلی این کشور و نیز روند مذاکرات مربوط به تدوین قانون اساسی به هئیت ایرانی ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه سوریه و ایران در یک سنگر علیه تروریسم بین المللی مبازره می کنند گفت: جادارد از جانفشانی جوانان ایرانی که در جریان مقابله با تروریست ها خون شان برزمین ریخت و با خون مدافعان سوری در هم آمیخت یاد کنیم به خصوص شهید سلیمانی که هم شاهد ایستادگی مردم سوریه مقابل تروریست‌ها بود هم خود بخشی از این ایستادگی بود، کسی که در جای جای کشور ما و منطقه مقابل تروریست ها مبارزه کرد و روایت رشادت های او در مناطق مختلف نظیر دیرالزور، سواحل سوریه، حلب، حمص و.‌.. شنیدنی است. 
فیصل مقداد با اشاره به  سطح مناسب روابط سیاسی و امنیتی دو کشور وضمن تاکید بر اینکه مردم سوریه همواره قدردان مردم ایران بوده و خواهند بود، گفت: در حوزه تجارت و مسائل مربوط به فعالان اقتصادی نیازمند توجه مجالس و دولت های دو کشور هستیم تا این روابط ارتقاء یابد

نظر شما