شناسهٔ خبر: 171946 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تقی پور در تشریح طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی؛

گوگل و اینستاگرام بسته نمی شوند/ حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای داخلی در صورت تصویب طرح

تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شبهاتی مانند اینکه با تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، از فردا گوگل و اینستاگرام بسته می شود، بی معنی است، چرا که تا زمانی که تمام نرم افزارهای مشابه داخلی رشد نکرده و نتوانند همه سرویس ها را ارائه دهند، هیچ یک از نرم افزارهای خارجی دست نخواهند خورد.

به گزارش «نماینده» رضا تقی پور انوری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح ضرورت موافقت نمایندگان با طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: این طرح یک پیش نویس اولیه داشت که مردادماه سال گذشته اعلام وصول شد و بعد از ارجاع به کمیسیون ها و مرکز پژوهش ها طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه با تغییرات اساسی و بنیادی مواجه شد، چرا که حدود ۷۰ درصد این طرح در این مدت تغییر کرده است و مرکز پژوهش ها در این مدت کار سنگین کارشناسی را با حضور کارشناسان از محافل مرتبط و مختلف انجام داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: اکثر انتقادات و شکایت ها برای طرح اولیه بود که متاسفانه همه آن انتقادها به پای این طرح نوشته شده است، در حالی که این طرح فرصت های بسیاری برای کسب و کارهای داخلی ایجاد می کند، لذا خواهش می کنم طرح را کامل بخوانید و برای پاسخ به انتقادات به متن رجوع کنید نه حرف هایی که در فضای مجازی برخلاف واقع بیان می شود، این هم یکی از آفت های فضای مجازی است. لذا امید است با کمک خداوند و تصویب قوانین مناسب این فضا را به فضایی برای کمال و تعالی جامعه، راستگویی، اطلاع رسانی و نشر دانش تبدیل کنیم، چرا که امروز سهم این ارزش ها در فضای مجازی بسیار کم است.

وی با تشریح ماده ۱۳ این طرح گفت: در ماده ۱۳ صندوقی برای حمایت از کسب و کارهای داخلی پیشنهاد داده شده است، چرا که امروز کسب و کارهای داخلی مشکلات جدی دارند، هر چند در سال ۱۳۹۶ برای حمایت و ساماندهی پیام رسان های داخلی، شورایعالی فضای مجازی مصوبه ای داشت، اما تمام حمایت از پیام رسان های داخلی به پرداخت ۵ میلیارد تومان وام به آنها منتهی می شود. این مبلغ در مقابل ۳۵۰ میلیون دلاری که در تلگرام برای ایجاد و توسعه هزینه شده است، قابل مقابله و مقایسه نیست. لذا این صندوق ایجاد شده که کسب و کارهای داخلی مورد حمایت واقع شوند.

تقی پور با اشاره به نمونه های موفقی از پلتفرم های داخلی مانند دیجی کالا، آپارات، تبسی، اسنپ و... افزود: اگر تاکنون نتوانستیم یک پیام رسان بزرگ و موفق در داخل داشته باشیم، به دلیل عدم حمایت از آنهاست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تشریح ماده ۱۴ این طرح اضافه کرد: ماده ۱۴ می گوید محل منابع این صندوق کجا باشد؟ ما می خواهیم میان پلتفرم های داخلی و خارجی رفع تبعیض کنیم. ما تاکنون برای پهنای باند اینترنت خارجی پول به خارجی ها می دادیم و همچنان نیز می دهیم، اما هیچ سهمی به داخلی ها تعلق نمی گیرد. حتی بعضاً پول پهنای باند هم از آنها می گیریم، لذا باید رفع تبعیض شود. در واقع همان طور که برای پهنای باند خارجی پول می دهیم، برای تولیدکننده داخلی نیز سهمی از محل صندوق در نظر بگیریم. این یعنی حمایت از تولید و محتوا و کسب و کارهای داخلی.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: ما حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر دانش آموخته در این رشته های تحصیلی در کشور داریم و حال سوال این است؛ اگر فضا را برای آنها باز نکنیم، این افراد کجا باید کار کنند؟ آیا همه باید مسافرکش شوند؟ هر چند شبهاتی مانند اینکه از فردا گوگل، اینستاگرام و... بسته می شود، شنیده می شود، اما باید گفت؛ تا زمانی که تمام نرم افزارهای مشابه داخلی رشد نکنند و نتوانند همه سرویس ها را ارائه کنند، به هیچ عنوان دست نخواهند خورد.

وی با بیان اینکه موضوع این طرح محدودسازی نیست، توضیح داد: این طرح دست مسئولان را باز می کند تا با پلتفرم های خارجی صحبت کرده تا در چارچوب قانون و مقررات ما فعالیت خود را ادامه دهند. یعنی اگر در یکی از نرم افزارهای خارجی دزدی شود، پلیس آنها با ما همکاری می کند تا پول ها بازگردانده شوند، به طور خلاصه این طرح شروع قانونمند شدن فضای مجازی است.

تقی پور تصریح کرد: آیا پلتفرم های خارجی بابت داده هایی که از کشور می برند، مالیاتی پرداخت می کنند؟ و بابت کسب و کارهایشان در داخل مالیات می دهند؟ باید گفت خیر، چرا که قانون نداریم و نمی توانیم حرفی داشته باشیم. در این طرح بیان شده که ما باید امکاناتی مانند پرداخت و خدمات دولت الکترونیکی را به داخلی ها بدهیم، لذا طبیعی است اگر این نوع حمایت ها نباشد، پلتفرم های داخلی شکل نخواهند گرفت، بنابراین موارد فوق تماماً فرصت هایی است که این طرح ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، ایجاد حق السهم برای تولیدکننده محتوا و ارائه معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای داخلی را از جمله خدمات این طرح عنوان کرد و افزود: تا زمانی که رقابت لازم شکل نگیرد، فعالیت پلتفرم های خارجی کماکان مانند امروز ادامه خواهند داشت.

نظر شما