شناسهٔ خبر: 171920 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اجرای طرح همیار شهید در محلات جنوبی تهران

شهرداری شهردار منطقه ۱۷ تهران با اشاره به اجرای طرح همیار شهید در محلات جنوبی پایتخت گفت: خدمات شهری به جانبازان و معلولان در دارالشهدای تهران افزایش یافت.

به گزارش «نماینده» داود لطفی شهردار منطقه ۱۷ تهران درباره اقدامات شهرداری اظهار داشت: منطقه ۱۷ تهران چهارهزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و تعداد قابل توجهی از خانواده معظم شهدا در این منطقه سکونت دارند به همین منظور شهرداری منطقه ۱۷ برای تکریم از خانواده های معظم شهدا طرح همیار خانواده شهید را به اجرا در می آورد و خوشبختانه رضایتمندی خانواده شهدا را در اجرای این طرح به دنبال آورده است.

وی ادامه داد: منطقه ۱۷ یکی از پایگاه های مهم مردمی در زمان مبارزه با حکومت ستم شاهی بوده است و به نوعی می توان گفت ساکنان این منطقه جنوبی تهران نقش ارزشمندی در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند و بعد از پیروزی انقلاب این منطقه میزبان مقام معظم رهبری در مسجد جامع ابوذر بودند که مورد سوء قصد دشمنان قسم خورده قرار گرفتند که به لطف خداوند این حادثه به خیر گذشت.

لطفی تصریح کرد: مردم مومن منطقه ۱۷ در زمان جنگ تحمیلی نیز حضور فعالی داشتند و بعد از پیروزی جنگ تحمیلی نیز این دلاور مردان منطقه ۱۷ در صیانت از حرمین در قالب مدافعان حرم حضور پیدا کردند و این روزها با ایثار و شهادت این جوانان انقلابی امنیت در سرتاسر میهن اسلامی مان برقرار است.

وی به موضوع طرح همیار شهید که در ساختمان شهرداری منطقه ۱۷ به اجرا در می آید پرداخت و گفت: یکی از طرح هایی که در شهرداری منطقه ۱۷ برای تکریم خانواده شهدا صورت می گیرد این است که خانواده های شهدا برای امورات شهری که به شهرداری مراجعه می کنند، روند رسیدگی به کارشان را توسط یکی از کارمندان واحد ایثارگران منطقه طی کنند؛ این اقدام مدیریت شهری این منطقه تنها گوشه ای از جبران زحمات و قدردانی از خانواده شهدا است و باید به نوعی همگان قدردان زحمات خانواده های شهدا باشیم.

شهردار منطقه ۱۷ خاطر نشان کرد: این روزها که در شرایط کرونایی قرار داریم خانواده شهدا برای امورات اداری شان در شهرداری منطقه می توانند با ارتباط تلفنی به شماره های ۹۶۰۴۲۲۴۰ و ۹۶۰۴۲۲۴۶ واحد ایثارگران شهرداری منطقه زمان حضور خود را در شهرداری اعلام کنند تا سرعت خدمات رسانی به خانواده شهدا افزوده شود.

وی عنوان کرد: در نظر داریم در اتاق فکر فرهنگ ایثار و شهادت  قوانین و تدوین مقررات حوزه شهری ویژه خانواده ایثارگران و شهدا را گردآوری کنیم تا کارکنان از ارائه خدمات مطلوب تر به خانواده معظم شهدا و ایثارگران مطلع باشند و همچنین خانواده معظم شهدا و ایثارگران نیز از روند خدمات رسانی شهرداری با خبر شوند.

لطفی افزود: شهرداری منطقه ۱۷ برنامه های مناسبی را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه ۱۷  به اجرا در می آورد که این برنامه ها شامل اجرای  یادواره شهدا، نصب یادمان شهدا در مسیر طرح باغ راه حضرت فاطمه (ع) ، دیدار هفتگی مدیران از خانواده شهدا و...است.

کمک به نیازمندان در طرح حاج قاسم سلیمانی تا نام گذاری میدان شهدای مدافع حرم

همچنین شهردار منطقه ۱۷ به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در۱۴ محله منطقه ۱۷ به عنوان دارالشهدای تهران با همکاری کادر درمان وزارت بهداشت، نیروهای بسیج، سپاه ،اعضای شورایاری محلات و شهرداری اشاره کرد وگفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با ویروس منحوس کرونا با همکاری کادر درمان وزارت بهداشت، نیروهای بسیج، سپاه، اعضای شورایاری محلات و نیروهای خانه های سلامت شهرداری منطقه یک اقدام بی نظیری بود که باعث کنترل این ویروس و کاهش انتقال بین افراد جامعه شده است.

لطفی افزود: شناسایی بیماران کرونایی و انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه برای انتقال ویروس از اهداف اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است که در قالب پایش ساکنان محلات منطقه ۱۷ به شکل خانه به خانه و تلفنی و ارائه به موقع خدمات درمانی و مراقبتی به اجرا در می آید.

شهردار منطقه ۱۷ تهران گفت: از ۹ ماه پیش طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این منطقه به اجرا رسیده که شهرداری منطقه محیطی را به شکل کاملا مجهز در پنج سرای محله این منطقه در اختیار پایگاه این طرح قرار داد و نیروهای بسیج و سپاه با همیاری کادر درمان وزارت بهداشت اقدام به آموزش، پایش و کنترل ویروس کرونا بین ساکنان منطقه کردند.

وی در ادامه افزود : برنامه خانه به خانه در ابتدای اجرای طرح با موضوع آموزش و پایش توسط نیروهای بهداشتی صورت گرفته و در مرحله بعد پایش و آموزش به شکل تلفنی از خانواده های ساکن در منطقه به اجرا در آمد که این اقدام گام بلندی در کنترل و جلوگیری از بحران کرونا شده است، همچنین یکی از دلایل مهم اجرای موفقیت آمیز این طرح همکاری بسیار مناسب ساکنان منطقه ۱۷ با کادر درمان بوده است.

لطفی اضافه کرد: در صورتی که در این پایش عضو خانواده ای علائم بیماری کرونا داشته باشد با همکاری مرکز بهداشت میثم و ابوذر در منطقه تست کرونا صورت می گیرد و اگر خانواده ای از لحاظ مالی توان پرداخت هزینه تست را نداشته باشند این هزینه کاملا رایگان انجام می شود.

وی از دیگر برنامه های طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه ۱۷ را مربوط به تست قند خون و فشار خون افراد سالمند که دچار بیماری های پیش زمینه ای هستند دانست، افزود: نیروهای ۱۴ خانه سلامت شهرداری منطقه برای بیماران زمینه ای دیابت و فشار خون به ویژه سالمندان  به شکل تلفنی روند بیماری این افراد را بررسی می کند و در صورت نیاز از آنها دعوت می شود به خانه سلامت مراجعه کنند و به نوعی روند کنترل بیماری زمینه ای این افراد به دلیل ویروس کرونا عقب نخواهد افتاد.

شهردار منطقه ۱۷ به نام گذاری میدان مدافع حرم نیز پرداخت گفت: باتوجه به اینکه بیشترین شهدای مدافع حرم نیز از جوانان محلات این منطقه جنوبی پایتخت بوده اند به همین منظور یکی از میادین این منطقه که در ابتدای طرح بزرگ حضرت فاطمه (س) قرار دارد  به نام مدافع حرم نام گذاری شده است و المان هایی از ایثار و از خود گذشتگی شهدای مدافع حرم نیز در این میدان نصب شده است.

همیاری در تزریق واکسن کرونا در فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی

لطفی  ادامه داد: خوشبختانه ارتباط بسیار نزدیکی از سوی واحد امور ایثارگران شهرداری منطقه با خانواده شهدای ساکن در این منطقه برقرار شده است، به طوری که با پیگیری های صورت گرفته تزریق واکسن کرونا در فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی برای ۲۵ نفر از مادران و پدران خانواده شهدای ساکن منطقه در دو نوبت صورت گرفته است و همچنین همیار شهید فعال در منطقه تعدادی از مادران و پدران شهید را در زمان تزریق واکسن کرونا از منزل تا محیط تزریق همیاری کرده اند.

وی اظهار داشت: در اختیار قراردادن خودرو جهت اعزام مادر و خواهر شهدا به بیمارستان و همچنین همراهی مسئول امور ایثارگران به همراه پزشک در منزل مادران شهدا جهت انجام ویزیت و مراقبت ویژه و تحویل دارو از جمله خدماتی است که شهرداری منطقه۱۷ به خانواده معظم شهدا ارایه می دهد.

شهردار منطقه۱۷  به دیگر اقدامات انجام شده برای خانواده معظم شهدا پرداخت و گفت: دیدار مدیران شهری با ۷۴ خانواده شهدا از جمله برنامه های طرح همیاری شهید منطقه از زمان اجرا تاکنون بوده است ،همچنین تکریم و رسیدگی به درخواست صد نفر از  ایثارگران در مراجعه حضوری به شهرداری، بیش از ده مورد بهسازی محل تردد پدران و مادران شهدا در قالب لکه گیری، آسفالت و ساخت رمپ مقابل درب منزل خانواده شهدا و تهیه و تحویل یک مورد تخت و ویلچر و بازسازی محل سکونت یکی از مادران شهدای انقلاب اسلامی به اجرا رسیده است.

لطفی ادامه داد: گاهی اوقات در این معبر فرعی شاهد سکونت چندین خانواده شهدا هستیم به همین منظور تلاش می کنیم تا محیط سکونت این خانواده های شهدا در امورات شهری مورد توجه قرار گیرد؛ جا دارد این نکته را عنوان کنم که در برخی از امور شهری در حوزه معاونت شهرسازی شهرداری منطقه همکاری مناسبی با برخی از خانواده های شهدا انجام شده به طوری که نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان تخفیف در پرداخت امورات شهری در نظر گرفته شده است.

افزایش خدمات رسانی شهری به جانبازان و معلولان

وی به موضوع مناسب سازی مسیر عابرپیاده در این منطقه جنوبی پایتخت که جمعیت قابل توجهی از اقشار جانباز و معلول در آن ساکن هستند پرداخت گفت: درهمه نقاط دنیا جای مخصوصی را با علامت جای پارک افراد کم توان در معابر شهری مشخص می‌کنند تا این عزیزان به شکل مطلوبی از امکانات شهری برخوردار شوند، از همین رو شهرداری منطقه ۱۷ با جمع بندی های صورت گرفته و توجه به تردد آسوده افراد کم توان جسمی در شهر تعداد ۴۷ جای پارک خودرو ویژه جانبازان و معلولان در سطح منطقه۱۷ احداث کرده است.

وی افزود: در نظر گرفتن ۱۰ جای پارک خودرو ویژه جانبازان و معلولان در ماه های اخیر نشان از افزایش ۲۰ درصدی در احداث جای پارک ویژه جانبازان و معلولان دارد.

لطفی اضافه کرد:  این جای پارک خودرو بر اساس نیاز سنجی‌ها در محل‌های مشخص احداث شده که با همکاری معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری منطقه و پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه صورت گرفته است.

وی یاد آور شد:جانبازان و معلولان نیز همانند سایر اقشار جامعه حق دارند از تمامی امکانات و تجهیزات شهری بهره مند شوند و با مناسب سازی معابر، اماکن و فضاهای شهری و فراهم آوردن امکان حضور توان یابان، جانبازان و معلولان  در سطح شهر و بهره مندی از اماکن عمومی و تفریحی می توان در استقلال نسبی و ایجاد انگیزه برای فعالیت های اجتماعی این قشر نقش مهمی ایفا کند.

شهردار منطقه۱۷ با اشاره به اقدامات شهرداری در خصوص ارائه خدمات بهینه به توان یابان، جانبازان و معلولان ، تصریح کرد: در این طرح مسیر تردد توان یابان، جانبازان و معلولان در وروری بوستان های موجود در منطقه مناسب سازی شده است ، همچنین تا پایان سال جاری در ۵ بوستان منطقه به شکل کامل تجهیزات و امکانات در بوستان ها مخصوص توان یابان، جانبازان و معلولان صورت می گیرد.

وی افزود: راه اندازی وسایل ورزشی، آبخوری، نیمکت، سرویس بهداشتی ، میز خانواده و... ویژه توان یابان، جانبازان و معلولان طراحی شده است که سه بوستان صبا، نسترن و جهاد به شکل کامل به اتمام رسیده و دو بوستان هویزه و پانیذ تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. همچنین منطقه ۱۷ به نام دارالشهدای تهران مشهور است به همین منظور در نظر داریم با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران المان مناسبی برای این منطقه طراحی کنیم.

توسعه فضای سبز منطقه ۱۷ در دستور کار شهرداری قرار دارد

لطفی به موضوع کمبود سرانه فضای در این منطقه جنوبی پایتخت پرداخت که در سال های اخیر ۱۷ درصد به افزایش سرانه فضای سبز این منطقه افزوده شده است، گفت:  طبق آمارها در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ مساحت فضای سبز این منطقه جنوبی پایتخت  ۹۰۹ هزار و ۶۴۷ مترمربع بوده است که در آن زمان این محدوده  ۲۴۶ هزار نفر ساکن داشته و به طور متوسط سرانه فضای سبز برای هر شهروند این منطقه  ۷/۳ متر مربع بوده است.

شهردار منطقه ۱۷ خاطر نشان کرد:  در پایان سال ۱۳۹۹ مساحت فضای سبز منطقه۱۷ به بیش از یک میلیون متر مربع رسیده و با توجه به افزایش جمعیت این منطقه به رقم ۲۷۳ هزار نفر در این چهار سال سرانه فضای سبز به عدد ۹.۳ متر مربع افزوده شده است.

لطفی عنوان کرد: در چهار سال اخیر در مجموع ۱۵۵ هزار و ۶۹۹ متر مربع مساحت فضای سبز منطقه ۱۷ افزایش پیدا کرده که نشان از توسعه نزدیک به ۱۷ درصدی دارد و این موضوع با توجه به محدود بودن فضا در منطقه ۱۷ عدد قابل توجهی را در بردارد که نشان از عزم جدید مدیریت شهری در حوزه محیط زیست و توسعه فضای شهری پیدار در کلانشهر تهران را دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح منطقه ۱۷ دو محله داریم که فضای سبز ندارند لذا دنبال این هستیم با حمایت حوزه خدمات شهری شهرداری تهران و شورای شهر بتوانیم املاکی تملک کنیم و برای فضای سبز در اختیار عموم قرار دهیم تا در هریک از این محله ها امسال دو فضا تملک کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

وی به طرح های توسعه محله نیز اشاره کرد، خاطرنشان شد: در سال جاری نیز ۷۰ میلیارد تومان در قالب ۶۲ پروژه در راستای توسعه محله ای اجرایی خواهد شد. به این ترتیب در سال جاری ۷۰ میلیارد تومان پروژه به دل محلات برده می شود که ثمرات بسیاری در بهبود سطح زندگی شهروندان این منطقه دارد؛ البته امسال نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه برای پروژه عمرانی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی پیش بینی شده است.

نظر شما