شناسهٔ خبر: 171918 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قالیباف در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان

به عنوان یک انقلابی پاسخی برای سوء مدیریت و کم کاری ها در خوزستان نداریم/ مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می ایستم

قالیباف رئیس مجلس در جلسه بامدادی مجمع نمایندگان استان خوزستان برای پیگیری مسائل این استان ضمن انتقاد صریح از کارشکنی در تحقق اعتبار هزار میلیارد تومانی مربوط به رفع مشکلات خوزستان به خصوص تنش آبی روستاهای این استان و با تاکید بر این که مقابل هرکس که در رفع مشکلات مردم کارشکنی کند می ایستم، گفت: با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم کاری ها و سوء مدیریت هایی که در خوزستان انجام شده است به عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم.

به گزارش «نماینده» دکتر محمدباقر قالیباف در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان که از ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح امروز (سه شنبه ۵ مردادماه) آغاز شد، با بیان اینکه با توجه به مردم وفادار این استان، من به اندازه کافی و فارغ از درخواست های مردمی و مطالبات این روزهای نمایندگان، انگیزه لازم برای پیگیری مسائل استان خوزستان را دارم، گفت: مخصوصاً این امور وقتی ثمربخش خواهد بود که هم افزایی کافی در دستگاه های مختلف برای انجام یک کار وجود داشته باشد.

مشکل اصلی کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی و درد اساسی امروز ما در کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی کشور است و ظاهرا کسی مسئول مسائل و مشکلات به وجود آمده نیست.

کوتاهی دو دستگاه در تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان

وی با اشاره به مسائل اخیر استان خوزستان با تاکید براین که نباید نمایندگان را از جلسات کارشناسی مربوط به حل معضلات استان خوزستان حذف کرد، تاکید کرد: قطعاً نمایندگان مجلس از هر کس دیگری در انتقال پیام مردم محق تر هستند و نماینده می تواند حرف مردم را از مسئولان به صورت منسجم پیگیری کند. روز گذشته جلسه ای در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برگزار شد، در آن جلسه به این نکته اشاره کردم که در موضوع رفع تنش آبی ۷۴۰ روستای خوزستان دو مجموعه در انجام وظایف خود کوتاهی کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به تعیین اعتبار هزار میلیارد تومانی برای حل بخشی از مشکلات تنش آبی خوزستان که در جریان نظارت میدانی سال گذشته از این استان نهایی شد، تاکید کرد: حداقل در بحث تخصیص این هزار میلیارد تومان که سازمان برنامه باید به این مناطق اختصاص می داد، سازمان برنامه و وزارت نفت کوتاهی کردند، در حالی که این مسئله با پیگیری به راحتی قابل حل و فصل بود.

وی با اشاره موانع جدی که در نتیجه سیستم بروکراسی اداری مقابل تامین این اعتبار ایجاد شد گفت: از شهریور سال گذشته می دانستیم که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش و بحران آب هستند اما با برنامه ریزی و تصمیمات درست می توانستیم تا تابستان امسال با کمترین هزینه، بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم، ولی امروز با هزینه ای دوچندان باید این بحران را حل کنیم.

قالیباف با بیان این که در این سیستم بروکراسی ضرورت دارد که ما با پیگیری های منسجم بر این بروکراسی بی در و پیکر غلبه کنیم گفت: متاسفانه شاهدیم در همین رابطه یکی از مدیران سازمان برنامه بیش از ۴۰ روز است که نامه مربوط به اعتبار هزار میلیارد تومانی را به جریان نینداخته است در حالی که در پیگیری های ما حتی صورت وضعیت برای صنایع نفتی نیز تعیین شده است.

مسئولیت صنایع متعدد فعال در خوزستان نسبت به برداشت آنها از آب های استان

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به وجود صنایع متعدد فعال استان خوزستان عنوان کرد: باید مشخص شود سهم این صنایع نسبت به برداشت آنها از آب خوزستان چیست. آیا این صنایع نمی خواهند آب استان خوزستان را با این درآمدهای هنگفت مدیریت کنند؟

وی با اشاره به افزایش  بودجه استانی و ملی استان خوزستان در قانون بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: برای تحقق این بودجه قطعاً نیاز به پیگیری است و نمایندگان مجمع استان باید این مهم را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به پیگیری هایی که در حوزه زمین های وقفی استان خوزستان انجام شده است گفت: در بسیاری از موضوعات از جمله مشکلات اوقافی مطرح شده در نشست امروز با پیگیری و بدون نیاز به بودجه، می توان مسائل را حل کرد.

تدوین  نظام مسائل ۱۶ استان در مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین نظام مسائل استان های مختلف در مجلس عنوان کرد: با تلاش ها و وقتی که گذاشته شد، در حال حاضر نظام مسائل ۱۶ استان به تفکیک تدوین شده و راهکارهای کوتاه و بلند مدت برای حل مسائل استان ها در مرکز پژوهش ها و قرارگاه محرومیت زدایی مجلس استخراج شده است.

وی تصریح کرد: مهم نیست که من چه مسئولیتی دارم، بنده حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم تا مسئله ای از مسائل مردم حل شود. خداوند به این کارها برکت می دهد. البته اگر فردی بخواهد در برابر حل مشکلات مردم کارشکنی کند، مقابل او می ایستم.

ضرورت پرداخت حقآبه به خوزستان

رئیس قوه مقننه کشورمان ضمن تاکید بر پرداخت حقابه به استان خوزستان یادآور شد: حقابه های مربوط به پروژه های انتقال آب ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان باید با پیگیری نمایندگان دنبال شود و اعتبارات آن به حوزه آب خوزستان اختصاص پیدا کند.

قالیباف با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوعات ریشه ای و اساسی استان باید در برنامه هفتم دیده شود، اگر رقم ۳ میلیارد دلاری برای خوزستان دنبال می شود باید مشخص شود که این ارقام به تفکیک از چه منابعی می خواهد تامین و در چه محلی هزینه شود. حتی اگر لازم است می توانیم در مجلس برای این ارقام مصوبه داشته باشیم.

اقدامات صورت گرفته نباید جزیره‌ای باشد

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر اهواز عنوان کرد: اقدامات صورت گرفته در شهر یا استان نباید به صورت جزیره ای پیش برود. اگر پولی به استان و شهر اهواز تزریق می شود، این اعتبارات باید به صورت سیستمی هزینه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل ستاد راهبری با محوریت مجمع نمایندگان استان خوزستان در این استان، را ضروری برشمرد و گفت: بنده نیز به سهم خود این موضوع را پیگیری خواهم کرد، خوشبختانه امروز استان خوزستان یک نماینده در هیات رئیسه و یک رئیس کمیسیون دارد و می تواند مسائل مربوط به استان را از طریق مجلس پیش ببرد.

درد خوزستان از نداری نیست

قالیباف با بیان اینکه درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت ها و نبود منابع مالی نیست، اضافه کرد: جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.

ماجرای دو عکس در خرمشهر

وی با اشاره به حضور خود در شهر خرمشهر در زمان جنگ عنوان کرد: سال ۵۸ در یکی از مناطق خرمشهر یک عکس یادگاری گرفتم، پس از سال ها در دوره ای که در شهرداری تهران مسئولیت داشتم، به خرمشهر رفته بودم و در همان نقطه مجدداً عکس گرفتم و وقتی به این دو عکس نگاه می کنم، به عنوان یک انقلابی در مقابل سوء مدیریت ها و کم کاری هایی که در این مناطق شده است هیچ پاسخی برای مردم خوزستان ندارم.

وی تاکید کرد: البته با پیگیری های منسجم می توانیم بسیاری از مسائل استان را حل و فصل کنیم.

ورود دیوان محاسبات به نحوه  هزینه کرد اعتبارات در خوزستان

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل دولت جدید و تدوین برنامه هفتم، وجود ستاد راهبردی استان خوزستان را ضروری دانست و یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که در استان باید پیگیری شود، این است که چرا با وجود حجم قابل توجه اختصاص اعتبارات برای استان خوزستان، اما خروجی کافی در استان دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: این مسئله از طریق دیوان محاسبات نیز به طور ویژه پیگیری خواهد شد تا مشخص شود اعتبارات به چه نحو هزینه شده است.

قالیباف یادآور شد: به صورت سیستمی نیز موضوعات مربوط به نظارت میدانی در استان خوزستان نیز از طریق معاونت نظارت پیگیری خواهد شد تا این مسائل نیز به سرانجام برسد.

بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه عبداله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به مصوبات خوب نظارت میدانی رئیس مجلس از استان خوزستان، عنوان کرد: ضرورت دارد این مصوبات اجرایی شود. همچنین اخیرا سندی در رابطه با وضعیت آب استان خوزستان تدوین شده که انتظار داریم با لحاظ بندهای این سند در برنامه هفتم توسعه بحران آب در استان خوزستان مدیریت شود.

ورناصری: خوزستان رکورددار کم آبی، حاشیه نشینی و بیکاری در کشور است

علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس نیز با انتقاد از اینکه متاسفانه خوزستان در میان وعده‌های پر زرق و برق مسئولان سر در گم است، گفت: مردم از اجرایی نشدن این وعده ها به تنگ آمدند، وضعیت آب شرب، حاشیه نشینی و بیکاری در استان به نحوی که خوزستان جزو استان های رکورددار در کشور در این حوزه ها به شمار می آید.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مقطع کنونی در آستانه تغییر دولت قرار داریم، عنوان کرد: پیشنهاد تشکیل یک ستاد راهبردی و عملیاتی برای استان خوزستان را داریم تا این ستاد اختیاراتی برای حل و فصل معضلات استان را داشته باشد و این ستاد متشکل از مجمع نمایندگان استان نیز باشد که بهترین افراد در مطلع بودن از درد و رنج مردم هستند چرا که نمایندگان دائم در میان مردم حضور دارند و از پشت اتاق های شیشه ای برای مردم تصمیم نمی گیرند.

ناصری نژاد: ضرورت توجه به معضل بیکاری در استان خوزستان

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس نیز با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نمایندگان مجلس برای حمایت از خوزستان نگاه محلی به موضوعات نداشته باشند، تصریح کرد: متاسفانه در جلساتی که برای حل معضلات استان خوزستان برگزار شده از نمایندگان استان دعوت نمی شود در حالی که مطلع ترین افراد از مشکلات مردم نمایندگان هستند، نمایندگان هم درد و هم درمان مردم استان را می‌‍دانند.

وی با بیان اینکه کم آبی مشکل اصلی خوزستان است، گفت: اما مسئله ای که نباید از آن غفلت کرد معضل بیکاری است، بسیاری از افرادی که به خیابان ها آمدند با معضل بیکاری مواجه اند و هر اتفاقی رخ دهد به دلیل اینکه شغلی ندارند دست به اعتراض می زنند.

حسنوند: تغییر ساختار مدیریتی در خوزستان ضرورت دارد

فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس با اشاره به اعزام کمیته ویژه از مجلس به خوزستان برای حل معضلات استان، عنوان کرد: بنده شاهد این بودم که دکتر قالیباف به چه نحوی مسائل استان را پیگیری کرده و این پیگیری ها منجر به رهاسازی آب از پشت سد به استان شد. مسائل استان خوزستان قابل حل است چرا که استان ما، استان فقیری نیست و دارایی های بسیاری دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: پیش از این بسیاری از ادارات و شرکت های حفاری، نفت و نیرو دارای اختیاراتی بودند و می توانستند از محل اعتبارات خود که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمدهای کشور را شامل می شود در استان هزینه کنند اما با تغییر ساختار همه این درآمدها به مرکز منتقل می شود و این ادارات و شرکت ها هیچ اختیاری ندارند.

حسنوند با بیان اینکه با پیگیری های رئیس مجلس اعتبار یک هزار میلیون تومانی برای رفع تنش آبی در استان در نظر گرفته شده، عنوان کرد: پیگیر اختصاص و هزینه کرد این اعتبارات در استان خواهیم بود.

گیلانی: امنیت خوزستان، امنیت کشور است

سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت خوزستان، امنیت کشور است، تصریح کرد: باید حمایت ویژه ای از مرزنشینان صورت گیرد و این افراد بیش از پیش مورد توجه مسئولان باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان وجود دارد که فقط یک میلیون هکتار آن فعال است، گفت: نقش آفرینی مجلس برای خوزستان باید مشخص و تعریف شود و مردم از مجلس انتظار حمایت عملی دارند.

مظلومی: بسیاری از مصوبات برای خوزستان در سازمان برنامه و بودجه معطل مانده است

محمدطلا مظلومی آبرزگه نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از افراد گله مند در استان از خانواده های ایثارگر و شهدا هستند خواستار رسیدگی بیش از پیش مسئولان به استان خوزستان شد.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس با اشاره به نظارت میدانی رئیس مجلس از استان خوزستان، تاکید کرد: بسیاری از مصوبات این نظارت میدانی در سازمان برنامه و بودجه معطل مانده و بعضا همین بروکراسی اداری منجر به معضلات و مشکلات آب در استان شده است.

آوایی: اختصاص ۲ درصد از درآمدهای نفتی به مناطق محروم به حل معضلات خوزستان کمک می کند

سیداحمد آوائی نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مصوبات مجلس در مرحله اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی ذبح می شود، عنوان کرد: اختصاص ۲ درصد از درآمدهای نفتی به مناطق محروم یکی از مسائلی است که می تواند به استان های محروم از جمله خوزستان کمک کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس یادآور شد: در آذر، دی و بهمن سال گذشته رهاسازی بیش از اندازه آب پشت سدها یکی از عوامل خشکسالی در مقطع کنونی است. با تصمیمات مدیریتی درست می توانستیم معضل کم آبی در استان را مدیریت کنیم.

یوسفی: مناطق محروم باید در اولویت برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ باشند

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به پیگیری های مجدانه رئیس مجلس برای حل مشکل آب خوزستان که این پیگیری ها از سران قوا تا معاونان وزیر نیز ادامه داشت، گفت: ضرورت دارد در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه توجه ویژه ای به مناطق محروم صورت گیرد و این مهم باید در مجلس محقق شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه اعتبارات استان خوزستان همواره به درآمدهای نفتی حواله داده شده و به این دلیل که در سال های گذشته تحقق درآمدهای نفتی پایین بوده اعتبارات خوبی به استان تزریق نشده، گفت: این روند باید تغییر کند و مجلس باید چنین رویکردی را در قبال خوزستان به کار گیرد.

متینیان: قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) حضور فعالی در پروژه های آبفای خوزستان داشته باشد

ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی خواستار حضور فعال قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در پروژه های آبفای استان و با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید خواستار توجه بیش از پیش وزارتخانه های نفت و نیرو به استان خوزستان شد.

آقاجری: سیاست های انتقال آب در خوزستان فاقد کار کارشناسی است

حبیب آقاجری نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی در مجلس نیز مسئله اشتغال را مهم ترین معضل در استان خوزستان برشمرد و عنوان کرد: فقط ۱۹ درصد از اشتغال صنایع استان به افراد بومی اختصاص دارد و این مسئله موجب رنجش خاطر خوزستانی ها شده است.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از انتقال آب رودخانه زهره برای تامین آب کشاورزی، عنوان کرد: متاسفانه سیاست های انتقال آب در استان خوزستان فاقد هرگونه کار کارشناسی است و ما از این موضوع متضرر می شویم.

نماینده بندر ماهشهر و امیدیه در مجلس یادآور شد: چنانچه اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده فروش نفت به استان خوزستان اختصاص یابد این استان نیاز دیگری نخواهد داشت، گفت: متاسفانه این درآمد به پالایشگاه ها اختصاص می یابد و در استان هزینه نمی شود.

مختار: پروژه های انتقال آب خوزستان فاقد هرگونه مجوز محیط زیست هستند

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از اینکه پروژه های انتقال آب استان خوزستان فاقد هرگونه مجوز محیط زیستی هستند، گفت: متاسفانه در مسائل مربوط به انتقال آب تصمیماتی اتخاذ می شود که رنگ و بوی تصمیمات سلیقه ای دارد، لازم است رئیس مجلس به این موضوع ورود داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه چرا تاکنون آماری از میزان هزینه کرد اعتبارات در استان خوزستان ارائه نشده، خواستار تحقیق و تفحص و نظارت های جدی از نحوه هزینه کرد در استان خوزستان شد.

نظر شما