شناسهٔ خبر: 171894 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت سیزدهم حداکثر استفاده را از دیپلماسی پارلمانی ببرد/ کمک مجلس برای حصول منافع ملی همراستای وزارت خارجه

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به ظرفیت بالای مجلس در دیپلماسی پارلمانی برای بهره مندی بیشتر منافع ملی همراستای وزارت خارجه خواستار استفاده حداکثری دولت سیزدهم از این موضوع شد.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت بالای دیپلماسی پارلمانی برای کمک به دیپلماسی رسمی و عمومی جهت دستیابی بیشتر منافع ملی اظهار داشت: دیپلماسی عرصه‌های مختلفی دارد و دیپلماسی‌های مکمل در کنار دیپلماسی رسمی ممکن است شکل بگیرد. اجرای عمده مباحث دیپلماتیک هر کشوری برعهده وزارت خارجه آن کشور است اما نهادها و سازمان‌های دیگری هم می‌توانند در موضوع دیپلماسی فعال شده و ظرفیت‌های دستگاه‌های سیاست خارجی را تکمیل کنند. ولی در مجموع باید بدانیم یکی از شاخصه‌های دیپلماسی عمومی، افزایش اعتماد عمومی به نقش پارلمان در حوزه سیاست خارجی است.

وی افزود: صداقت، رعایت ارزش‌ها و شفافیت عملکرد نمایندگان، اعتماد عمومی به قانون گذاران را افزایش می‌دهد. توجه به عناصر دیپلماسی عمومی، نفوذ قدرت نرم حاکمیت در هر دو بعد داخلی و خارجی را تقویت می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: از جمله نهادهایی که در کشورهای مختلف ظرفیت مذکور را دارند و می‌توانند تعاملات بین ملت‌ها را پیگیری کنند پارلمان‌ها هستند. دیپلماسی پارلمانی به جهت اینکه برآمده از گفت‌وگوهای بین نمایندگان ملت‌ها در هر کشوری محسوب می‌شود ظرفیت جدیدی برای ارتباط مستقیم‌تر بین دو کشور ایجاد می‌کند.

عمویی گفت: باید همسویی لازم بین دیپلماسی رسمی و پارلمانی وجود داشته باشد و بکوشیم منابع مرتبط با دانش دیپلماسی پارلمانی‌ را بالا برده و اساسنامه منسجمی برای فعالیت گروه‌های دوستی و هیات دیپلماتیک پارلمانی‌ که این کار موجب توانمندسازی فعالیت‌های دیپلماتیک مجلس شورای اسلامی خواهد شد. 

وی افزود: دولت‌ها می‌توانند از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی استفاده کنند و خیلی از موارد که ممکن است در دیپلماسی رسمی امکان پیگیری آن نباشد در دیپلماسی پارلمانی چنین ظرفیتی وجود دارد که دنبال شده و یا از حمایت نمایندگان مجلس در این موضوع و در کشور هدف استفاده کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: انتظار آن است که از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در دولت آینده بیشتر استفاده شود؛ دیپلماسی پارلمانی در شرایطی که نمایندگان مجلس عمدتاً رویکردی هماهنگ با دولت پیش‌رو دارند می‌تواند به هم‌افزایی ظرفیت‌ها کمک کند لذا در این جهت مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم را دارد تا از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی برای منافع ملی و در راستای دیپلماسی رسمی توسط دولت کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت موضوعاتی که در روابط دوجانبه یا چند جانبه  جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل در جریان است، در کنار دولت و نهادهای سیاسی وابسته، قوه مقننه توانسته است از طریق دیپلماسی عمومی -  پارلمانی در حل و فصل مسائل بین المللی و توسعه روابط، نقشی اساسی و بی بدیل ایفا نماید لذا باید این روابط در دولت آینده مورد توجه گرفته و از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی حداکثر استفاده صورت گیرد.

نظر شما