شناسهٔ خبر: 171865 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاوردیان در بیست و هشتمین مجمع بین المجلس مسیحیان ارتدوکس:

صدای واحد در ایران نشان ‌دهنده اراده جدی روی اصول و منافع ملی است

شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی دربیست و هشتمین مجمع بین المجالس مسیحیان ارتدوکس، تصریح کرد: صدای واحد در ایران نشان ‌دهنده اراده جدی بر روی اصول و منافع ملی است.

 به گزارش «نماینده» بیست و هشتمین مجمع بین المجالس مسیحیان ارتدوکس،  روز سی و یکم تیرماه در شهر «چانیا» یونان آغاز به کار کرد.

این مجمع بر توسعه و گسترش ارتباطات و همکاری میان نمایندگان مسیحی ارتدوکس در مجالس کشورهای مختلف، بویژه در  شرایط جاری که جهان با معضل  بیماری کرونا مواجه می باشد تأکید و با ارائه راه حل در موضوعات منطقه اروپا و جهان بویژه در دوران پسا کرونا مورد بررسی قرار می گیرد.

آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، روز جمعه (اول مردادماه ۱۴۰۰) در مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس ارتدوکس سخنرانی کرد که متن سخنرانی او به شرح ذیل است:

بنام یگانه خالق هستی بخش جهان

آقای رئیس، آقای دبیرکل، همکاران محترم، خانم ها و آقایان؛

شرکت در بیست و هشتمین مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس ارتدوکسی برای اینجانب، آرا شاوردیان، بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی ایران از جامعه مسیحیان ارامنه ایران افتخار بزرگی است. مایلم در آغاز سخن، ضمن سلام و درود خدمت همکاران محترم و سپاس از برگزارکنندگان این اجلاس مهم، سلامتی و تندرستی یکایک شما و خانواده های محترم تان را از خداوند منان مسالت نمایم. امیدوارم این نشست با مباحث عمیق و پرمحتوا به اهداف خود دست یابد. 

دهه ی سوم هزاره ی سوم در حالی آغاز شد که جهان روزهای دشواری را سپری می کند. افزایش خشونت ها و منازعات بین المللی، گسترش فقر و نابرابری، افزایش بی عدالتی، تشدید معضلات زیست محیطی، ادامه نسل کشی ها، یکجانبه گرایی، تحریم ها و اقدامات زورمدارنه یکجانبه، نقض تعهدات بین المللی و ناکارآمدی نهادهای بین المللی در مدیریت ویروس کرونا، تنها بخشی از مشکلات نظام بین الملل کنونی است.

مشکلات و چالش های جهانی نیازمند پاسخ های جهانی اند. جامعه بین المللی می بایست خود را برای پاسخ موثر به چالش های ایجادشده توسط پاندمی کرونا؛ که همچنان بعنوان بزرگ ترین بحران انسانی و بهداشتی جامعه بشری باقی مانده است؛ متعهد بداند و همه کشورها باید تعهد قوی خود را برای مبارزه با آن از طریق پاسخ موثر، به موقع و متحد به نمایش بگذارد.  

شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اجتماعی مرتبط با آن باید به عنوان یکی از مهم ترین وقایع اجتماعی بشر در قرن حاضر در نظر گرفته شود. اکثر بحران های سلامت به طور مستقیم با رفتار انسان در محیط در ارتباط است. رفتار مخرب ما بر روی کره زمین از قرون گذشته تا به حال آسیب های زیادی را به محیط زیست وارد کرده است، ما باید یک تعامل بیولوژیکی با محیط از جمله ویروس ها آغاز کنیم، رفتارهای غذایی و سکونتی، نقش مهمی در نوع و میزان سرعت جهش این همه گیری دارند. ما باید رفتار خود در محیط و اقدامات خود در مواجهه با بحران ها را تغییر دهیم تا با انعطاف پذیری در سطح روانی اجتماعی و معنوی، شاهد بهبود و پیشرفت در مقابله با کوید ۱۹ باشیم. 

شیوع خاص و سریع ویروس کرونا نشان می دهد که چگونه یک مسئله بیولوژیکی و اپیدمیولوژیکی می تواند به یک معضل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تبدیل شود.

تاثیر فعلی ویروس بر محیط زیست ودر شرایط پسا کرونا،موضوعی که این روزها برای حفاظت از محیط زیست جای تامل دارد. اما آنچه در شرایط فعلی اتفاق افتاده این است که محیط زیست توانسته فرصتی برای نفس کشیدن پیدا کند.هوای پاک، تغییر الگوی مصرف و کاهش مصرف کالاهای غیراساسی، کاهش آلودگی رودخانه و دریاها، کاهش آلودگی صوتی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و گسترش فضای مجازی برای تبادل اطلاعات به ویژه جهت برگزاری کنفرانس‌ها، از آثار مثبت قرنطینه بوده است. در واقع این امر باعث شد تا زمین بتواند پس از سالها یک نفس راحتی بکشد و البته نباید این مسئله را فراموش کرد که در مقابله با کرونا استفاده از ماسک، لباس گان پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و غیره باعث افزایش برخی آلودگی ها نیز شد. حال این سوال مطرح می شود که در دوران پسا کرونا آیا شاهد روند قبلی و افزایش آلودگی ها خواهیم بود ؟ یا این درس عبرتی خواهد بود برای بشریت، به عنوان ساکنان این کره خاکی که شاید سالهاست فراموش کرده اند که برای زندگی بهتر، می بایست خانه خود را پاک نگاه داشته و برای نسل آینده بشریت امکان زیستن را فراهم کند. شاید لازم است یکبار دیگر بیاد آوریم، که ما می بایست برای خود و آینده خودمان یعنی نسل های آتی، امکان زندگی در محیطی مناسب را فراهم سازیم و آن  محیط جایی نیست جزء زمین، خانه ی ما، محیط زیست ما. 

با عنایت به اینکه ادیان از ابتدا برای حفظ سلامتی انسان بیشترین اهمیت را قائل بوده‌اند و تمرکز جدی بر سلامت انسان داشته اند، در شرایط کنونی و در این همه گیری جهانی نیز باید به با تاکید بیشتر و با حساسیت در قبال سلامتی و روح انسان‌ها تمرکز کنند.

پیام ادیان، اتحاد، عدالت و انصاف کامل در مواجهه با ویروس کرونا است. از این رو، می بایست به کشورهای فقیری که نمی‌توانند خود را از بیماری همه‌گیر کرونا محافظت کنند، کمک کرد و اگر در مواجهه با کرونا عدالت در نظر گرفته نشود، مبارزه درست و موفقی با کرونا صورت نخواهد گرفت.

از مهمترین وظایف دین ایجاد خود باوری است. امروزه به دلیل شرایط کرونا، انسان ها اعتماد به نفس خود را از دست داده یا دچار تزلزل شده اند، که می بایست با یادآوری خالق یکتا و بر اساس آموزه های دینی ما به انسان ها کمک کرد.

سالی که گذشت سال بسیار پر چالشی نه تنها برای ایران بلکه برای سراسر دنیا بود. سیطره ویروس کرونا بر سراسر دنیا، اقتصاد جهان را فلج کرد و بسیاری از کشورها بحران وحشتناک اقتصادی و بیکاری و از دست رفتن مشاغل را در همه عرصه ها به طرز بی‌سابقه ای تجربه کردند. بدون شک این بحران جهانی در کشور ما با تحریم های یکجانبه و ناجوانمردانه ای که سالهاست بر کشورمان تحمیل شده توامان گشته و فشاری بسیار مضاعف بر کشور ما و بویژه ملت ایران وارد کرده است.

ایران با وجود برخی مشکلات اقتصادی و اقدامات تحریمی ایالات متحده آمریکا، حضوری فعال درتحولات منطقه داشت و در عرصه تعاملات سیاسی –امنیتی  با کشورهای همسایه ومنطقه گام های موثری برداشت.

در این راستا  جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعامل سازنده با جامعه بین المللی، به تلاش های بی وقفه خود برای مقابله با تروریسم در سوریه و عراق و برقراری امنیت پایدار در افغانستان و حصول توافق در مذاکرات صلح افغانستان،پایان جنگ قره باغ  و یمن  و ادامه تلاش های سیاسی درچارجوب مذاکرات آستانه و سوچی ادامه داد. ایران با ارائه طرح « صلح هرمز» یا امید همه کشورهای منطقه را به همکاری در جهت حفظ امنیت جمعی دعوت کرده است.

صدای واحد در ایران نشان ‌دهنده اراده جدی بر روی اصول و منافع ملی است، در واقع، رویکرد نظام جمهوری ‌اسلامی و مواد مطرح در قانون اساسی آن در خصوص پیروان ادیان توحیدی، تا حد زیادی نشان داد که این نظام به مسئله اقلیت‌ها و حقوق‌ حقه آن‌ها تأکید دارد. تداوم همراهی اقلیت‌های دینی با آرمان‌های انقلاب و اهداف نظام در سال‌های بعد نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. عمق ریشه‌های این همسویی را باید در حضور مؤثر مسیحیان ارمنی و آشوری، زرتشتیان و کلیمیان در جبهه‌های جنگ تحمیلی علیه ایران به نظاره نشست. بیش از صدها شهید و جانباز از جامعه اقلیت‌های دینی، نمودی است از یکدستی جامعه‌ای متکثر.

روحیه همزیستی و عرق ملی اقوام و پیروان ادیان توحیدی با ملت مسلمان ایران و نظام جمهوری ‌اسلامی در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی نیز با مشارکت دوشادوش آن‌ها در حوزه‌های سازندگی و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، رخ نمایاند. خیل عظیمی از نخبگان اجتماعی اقلیت‌های دینی به نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف آموزشی، اقتصادی، صنعتی، سیاسی و... جامعه پرداخته و بی هیچ چشم داشتی در راه رشد و سازندگی کشور تلاش کردند؛ امری که همچنان تداوم دارد.

در پایان سخن از حسن توجه شما سپاسگزارم. 

در پناه حق موفق و موید باشید.

نظر شما