شناسهٔ خبر: 171814 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رشیدی خبر داد:

طرحی برای برداشتن باری از دوش کولبران

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان طرحی برای ساماندهی اوضاع کولبران در استان‌های مرزی ارائه کرده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد سروسامان دادن کولبران و کاهش مرگ و میر آنها باشیم.

به گزارش «نماینده» محمد رشیدی در مورد ساماندهی کولبران گفت: حوادث تلخی هر از چند گاهی در خصوص کولبران رخ می‌دهد گاهی به قیمت جان آنها تمام می‌شود، عبور از مناطق صعب العبور در فصل سرد سال از میان برف و باران و ناامنی مسیرها در گرمای تابستان برای لقمه‌ای نان حلال آنها را در حاشیه تمام نبایدها قرار می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر قالیباف رئیس مجلس بارها به بهبود شرایط کولبران شهرهای مرزی سفارش کرده است؛ به همین منظور نمایندگان آذربایجان غربی طرحی برای ساماندهی اوضاع کولبران در استان‌های مرزی ارائه کرده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار بگیرد تا شاهد سروسامان دادن کولبران و کاهش مرگ و میر آنها باشیم.

ساماندهی کولبران کار چندان مشکلی نیست

وی در ادامه یادآور شد: سر و سامان دادن کولبران کار چندان مشکلی برای دولت نبود هر چند این دولت رو به پایان است اما امیدواریم دولت جدید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. قبل از تمام اما و اگرها باید بپذیریم که کولبران قاچاقچی نیستند و این برچسب را بر پیشانی آنها نزنیم. اصولا اصطلاح قاچاقچی به افرادی اطلاق می‌شود که حجم بسیاری از کالا را به صورت غیر مجاز از مرزها عبور می‌دهند.

رشیدی تاکید کرد: رشد بیکاری در استان‌های مرزی منجر شده تا برخی از افراد به کولبری روی بیاورند و به سختی نان بخورند که گاهی این نان به قیمت جان آنها تمام می‌شود. اگر دولت با دادن مجوز در چارچوب مشخصی کولبران را ساماندهی کند بدون شک شاهد کاهش مشکلات این گروه از افراد خواهیم بود. با ساماندهی کولبران مانع رشد غیرقانونی تعداد کولبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: نمایندگان شهرهای مرزی ساماندهی کولبران را در قالب طرح و پیشنهاد از دولت مطالبه‌گری کرده‌اند، دولت باید هر چه سریع‌تر چنین اقدامی را انجام می‌داد که متاسفانه تاکنون صورت نگرفته است. مجلس آمادگی پذیرش هرگونه طرح حمایتی در جهت سروسامان دادن و حمایت از کولبران را دارد. اتفاقات ناگواری که در فصول سرد و گرم سال شاهد آن هستیم گاهی به قیمت جان آنها تمام می‌شود و برای کشور هزینه امنیتی دارد.

 رشیدی تاکید کرد: ورود کالاهای خارجی اصولا از مجاری قانونی با هزینه هنگفت وارد کشور می‌شوند؛ در صورتی که بازارچه‌های محلی اگر با سرمایه گذاری دولت ساماندهی شوند بدون شک باعث رونق اقتصادی در شهرهای کوچک و کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود.نماینده مردم کرمانشاه در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم در دولت جدید عزم جدی برای ساماندهی کولبران وجود داشته باشد.

نظر شما