شناسهٔ خبر: 171808 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مذاکرات وین قادر به لغو موثر تحریم‌ها نیست/ ربیعی و روحانی روایتی غیرواقعی از مذاکرات ارائه می‌کنند

سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رییسه مجلس گفت: مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که آذرماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد، مهمترین دارایی تیم مذاکره کننده هسته ای در مذاکرات ماه‌های اخیر بود اما متاسفانه دولت نتوانست از این امتیاز، درست استفاده کند.

به گزارش «نماینده» سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت مبنی بر اینکه مصوبه مجلس موجب ایجاد مشکل در روند مذاکرات و لغو تحریم‌ها شده، تاکید کرد: بررسی های هیئت تطبیق نشان داد مذاکرات وین اساسا قادر به لغو موثر تحریم ها به گونه‌ای که منجر به انتفاع اقتصادی برای کشور شود نبوده و دولت در لغو تحریم ها شکست خورده است.

وی افزود: هم آقای ربیعی و هم آقای روحانی در حال ارائه روایت های کاملا غیرواقعی از نتیجه مذاکرات هستند و البته مردم به خلاف گویی های آقایان عادت کرده و کمتر کسی این اظهارات را جدی می گیرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه واقعیت با اظهارات مقام های دولت فاصله فراوان دارد، گفت: قانون مجلس مهم ترین دارایی تیم مذاکره کننده در مذاکرات ماههای اخیر بوده و مراجعه به متن مذاکرات که در اختیار مجلس هست نشان می دهد اگر قانون مجلس نبود اساسا تیم مذاکره کننده چیزی برای چانه زنی نداشت.

وی تصریح کرد: از زمانی که قانون مجلس تصویب و اجرا شد فضای مذاکرات کاملا متحول گردید و غربی ها نه تنها نتوانستند تهدیدات خود را عملی کنند بلکه ایران در موقعیتی قرار گرفت که می توانست امتیازهای جدی از غرب بگیرد اما دولت به خاطر عجله در احیای برجام -که آن هم اهداف انتخاباتی داشت- در استفاده از این فرصت، کوتاهی غیرقابل بخششی کرد.

موسوی با اشاره بررسی های هیئت تطبیق که نمایندگان دولت هم در آن حضور داشته اند، تاکید کرد: یافته های این هیئت نشان می دهد نتیجه مذاکرات به گونه ای بود که هیچ گشایش اقتصادی واقعی برای کشور ایجاد نمی کرد و با حفظ تحریم هایی مانند کاتسا که دولت در این باره کوتاه آمد، ارزش توافق را از نفت در برابر غذا هم پایین تر می آورد.

وی افزود: در صورت صلاحدید شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد ما این است که متن جمع بندی هیئت تطبیق منتشر شود، تا همه ملت شریف ایران در جریان موضوعات قرار بگیرند و واقعیت های مذاکرات اخیر برای افکار عمومی روشن شود.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس در پایان تاکید کرد: مجلس نه تنها مخالف یک توافق خوب نیست بلکه هم رییس و هم نمایندگان مجلس عقیده دارند با تولید قدرت و دیپلماسی عزتمندانه می توان به هدف لغو موثر تحریم ها نایل آمد.

نظر شما