شناسهٔ خبر: 171792 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رئیس کمیسیون انرژی اقدامات انجام شده برای آبرسانی به خوزستان را تشریح کرد

حسنوند حسنوند بیان کرد: از آنجا که سدهای کرخه و دز علاوه‌بر وظیفه تامین آب، باید برق کشور را نیز تامین کنند لذا می‌بایست به منظور تامین برق رهاسازی آب به تدریج صورت بگیرد.

به گزارش «نماینده» فریدون حسنوند با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با بی آبی در استان خوزستان، گفت: طی جلسات برگزار شده، موضوعاتی همچون تامین منابع مالی، رهاسازی آب و... پیگیری شده است البته برخی از موارد نیاز به رسیدگی آنی و عاجل داشت که با اقدامات کوتاه مدت به آن‌ها رسیدگی شد چراکه برخی از پروژه‌های آبرسانی استان خوزستان به ویژه در برخی از روستاها باید با تزریق اعتبار در کوتاه مدت به پایان رساند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در رابطه با تامین اعتبار برای آبرسانی به برخی از مناطق که باید با تانکر آبرسانی شوند نگرانی‌هایی وجود داشت یا بحث تامین منابع خسارات وارده به کشاورزان از سال‌های قبل و منع کشت صورت گرفته از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسات تصمیماتی برای آن اتخاد شد.

وی بیان کرد: رهاسازی آب از بالادست برای تامین آب پایین دست و دشت آزادگان و... با حضور افراد مختلف بحث و نهایتا برای تامین منابع مالی تصمیماتی گرفته شد و در جلسه هیات دولت نیز مورد تصویب قرار گرفت و با دستور رئیس جمهور قرار بر تخصیص صد در صدی شد.

حسنوند اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم آزادسازی آب بود که رئیس مجلس شخصا موضوع را پیگیری کرده و ماموریتی به کمیسیون انرژی و بنده داد تا به‌عنوان نماینده ایشان موضوع را پیگیری کنم که در نهایت با پیگیری‌های آقای قالیباف و همکاری‌های وزارت نیرو مشکل تا حدودی حل شد.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: زمانی که آب در پایین دست کم باشد تالاب‌ها، محیط زیست، کشاورزان وحتی تامین آب شرب با مشکل رو به رو شده و دام‌های منطقه دچار تلفات بالا می‌شوند اما رهاسازی آب می‌تواند تمامی این موارد را پوشش دهد به همین دلیل هفته قبل خروجی سد آب کرخه که ۷۵ مترمکعب بود پس انجام کارهای کارشناسی در روز چهارشنبه هفته قبل به ۱۳۰ مترمکعب و در روز شنبه هفته جاری به ۱۶۰ مترمکعب رسید در کنار آن خروجی سد دز نیز افزایش پیدا کرد بدین صورت که خروجی ۱۲۰ مترمکعب این سد طی مصوبه‌ای به ۱۴۰ مترمکعب افزایش پیدا کرد که تا حدودی توانست مشکلات مردم منطقه را جبران کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا زودتر از این، آب سدها برای پایین دست رها نشده‌اند، افزود: در جلسه‌ای که برگزار شد مسئولان سازمان و آب و برق گفتند؛ طبق برنامه آب را رهاسازی کردیم اما کشت برنج با وجود ممنوعیت در برخی از مناطق در پیش‌بینی‌های سازمان آب لحاظ نشده بود، اما سوال این است که می‌توانستند از قبل این مهم را پیش‌بینی و مدیریت کنند که توضیح دادند؛ به دلیل عدم اعلام انجام چنین کشتی و ممنوعیت ایجاد شده تصور ما این بود که در آن بخش نیاز به آب وجود ندارد اما در هر صورت اکنون که این کشت صورت گرفته به همین دلیل رهاسازی در ۲ مرحله انجام شد.

حسنوند ادامه داد: از آنجا که سدهای کرخه و دز علاوه‌بر وظیفه تامین آب، باید برق کشور را نیز تامین کنند لذا می‌بایست به منظور تامین برق این رهاسازی به تدریج صورت بگیرد به همین دلیل در آن جلسه کارشناسی تصمیم پر ریسکی گرفته شد.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس در جلسه کارشناسی برگزار شده موضوعاتی همچون حجم مخازن، ورودی‌ها و خروجی‌های سدها، میزان بارش در آینده، خروجی آب برای تامین برق، مدت زمان گرما -که در آن زمان نیاز به تامین برق است-، نیاز کشاورزان در پایین‌دست و دیگر پارامترها مورد توجه قرار گرفت و در نهایت این تصمیمات اتخاذ شد.

نظر شما