شناسهٔ خبر: 171684 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ابوترابی:

سربازی دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان است/ ۳ میلیون سرباز فراری داریم

ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس درباره جلسات کارگروه طرح سربازی حرفه‌ای مجلس گفت: متاسفانه ستاد کل حاضر به همراهی درباره موضوع سربازی نیست و این موضوع را فقط مختص به خودش می‌داند؛ سربازی یک قانون به اصطلاح وارداتی است که در زمان رضاخان وارد کشور شده و ستادکل باید بپذیرد که این قانون منسوخ شده ۱۰۴ ساله دیگر جوابگوی وضع موجود نیست.

وی افزود: این قانون در ایران نیازمند تحول بنیادین است؛ خود اروپایی‌ها با توجه به جنگ‌های امروزی و کاهش زاد و ولد در کشورهایشان اصلاحاتی ساختاری به این قانون وارد کرده اند، برای مثال سربازان را به صورت حرفه‌ای آموزش می‌دهند و آنها را با حقوق کامل و تضمین استخدام بکار می‌گیرند؛ امروز در دنیا فقط ۱۰ کشور هستند که بیش از دو سال سربازی اجباری دارد که جمهوری اسلامی هم جز این کشورهاست.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس بیان کرد: ما هم باید در کشورمان به سمت سربازی حرفه‌ای  برویم، با توجه به اینکه هزینه جنگ‌های حرفه‌ای بسیار بالاست ما هم باید بخشی از این هزینه را به تربیت سربازان حرفه‌ای اختصاص دهیم، برای مثال یک تک تیرانداز ساده که در جنگ می‌تواند نقش مهمی داشته باشد پرهزینه است و باید ساعت‌ها و روزها  برای تربیت چنین نیروی خبره‌ای هزینه صورت گیرد.

ابوترابی با اشاره به زمان بر بودن تربیت سرباز حرفه‌ای اظهار کرد: مدت زمان یک یا دو ساله سربازی برای تربیت سرباز حرفه‌ای کارگشا نیست، همچنین سرباز علاوه بر دریافت حقوق کامل باید این امکان برایش پیش بینی شود که بعد از آموزش در صورت تایید در نیروهای مسلح بکار گیری شود.

وی تاکید کرد: طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است؛ ما در حال حاضر ۳ میلیون سرباز فراری داریم که طبق قانون این‌ها مرتکب جرم شده اند؛ متاسفانه ما با دست خودمان جوان‌هایی کشورمان را مجرم می‌کنیم.

نظر شما