شناسهٔ خبر: 171625 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها مطرح کرد؛

شوک حرارتی به درختان خیابان ولیعصر در اثر گرمای فصلی/ ممنوعیت آبیاری درختان از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر

درختان ولیعصر43 مختاری گفت: درختان خیابان ولیعصر دچار خزان زودرس شده اند، اما این به معنای مشکل در آبیاری آن‌ها نیست.

به گزارش «نماینده» علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: ما سعی کرده ایم در محله‌ها یا مناطقی که کم برخوردار هستند و سرانه فضای سبز در آن‌ها پایین است، با برنامه ریزی که به دست شهرداری تهران انجام شده است، بتوانیم باغات را از محل اخذ عوارض، تملک کنیم.

وی افزود: حدود ۲۱ باغ در مناطق ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۷، ۸ و ۱۲ تملک شد تا این‌ها به عنوان بوستان محله‌ای طراحی و احداث شوند و در نهایت مورد بهره برداری قرار گرفتند.

مختاری تصریح کرد: منطقه ۱۰ یکی از مناطق کم برخوردار است که بافت فشرده مسکونی دارد. متاسفانه سرانه فضای سبز در این منطقه پایین است. بر اساس طرح جامع شهر تهران، باید توزیع عادلانه حداقل ۱۰ متر مربع برای هر شهروند تهرانی داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها عنوان کرد: الان در بخش درون شهری در مناطق ۲۲ گانه تهران، سرانه فضای سبز ۱۵.۴۲ متر مربع است که خوب است. اما در بخش‌های کم برخوردار که ۶ منطقه هستند، سرانه فضای سبز زیر ۱۰ متر است و توزیع عادلانه فضای سبز انجام نشده است.

وی در ادامه گفت: با برنامه ریزی که انجام شده است، ما سعی کرده ایم در مناطق کم برخوردار پارک‌های منطقه‌ای و محله‌ای را حفظ کنیم و سرانه‌های خدماتی از جمله سرانه فضای سبز را تامین کنیم.

علی محمد مختاری در رابطه با باغ ملی حکیم اظهار کرد: این باغ در مدت ۴۰ روز ساخته شده است، طراحی ایرانی- اسلامی دارد و حدود ۶.۵ میلیارد هزینه دربرداشته است. مساحت این پارک محله ای، ۵ هزار متر مربع است.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها تصریح کرد: سعی شده است که این پارک برای معلولین، جانبازان و نابینایان مناسب سازی شود. این پارک، دو هزار و سیصد و دومین پارکی است که در تهران مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی مطرح کرد: ما در مناطق کم برخوردار اقدامات بسیار خوبی را انجام داده ایم، البته به توزیع عادلانه فضای سبز دست پیدا نکرده ایم؛ بنابراین برنامه این است که بتوانیم حداقل در این ۶ منطقه‌ای که زیر ۱۰ متر مربع فضای سبز دارند، توزیع عادلانه داشته باشیم.

مختاری افزود: این پارک‌ها محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستند. از پارک ۲ هزار متر مربعی داریم تا پارک ۱۵۰ هزار متری و این‌ها تنها پارک‌های شهری هستند و شامل پارک‌های جنگلی نمی‌شوند.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها اظهار کرد: سرانه برون شهری ما حدود ۲۵ متر مربع برای هر نفر است. ما سرانه برون شهری را جز سرانه فضای سبز به حساب نمی‌آوریم، بلکه جاهایی که مردم مستقیما استفاده می‌کنند را جز سرانه فضای سبز حساب می‌کنیم.

وی در خصوص وضع نابسامان درختان خیابان ولیعصر و آبیاری آن‌ها گفت: این درختان اهمیت دارند و درخت هم یک موجود زنده است. اتفاقا درختان خیابان ولیعصر احیا شده است. اما درجه حرارت هوا که بالا می‌رود، شوک به گیاه وارد می‌شود و درخت شروع  به خزان زودرس می‌کند. این خزان به آن معنا نیست که درخت در حال خشک شدن است.

مختاری تصریح کرد: این موضوع با برنامه ریزی برای ساعات آبیاری و در ساعات خنک روز حل می‌شود. ما به مناطق ۲۲ گانه دستورالعمل داده ایم و آن‌ها موظف اند مخصوصا در تیر و مرداد ماه در ساعات خنک روز، یعنی از ۵ و ۶ بعدازظهر تا ۹ صبح آبیاری کنند و از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر آبیاری ممنوع است، چرا که علاوه بر این که ۵۰ درصد آب تبخیر می‌شود، به گیاه صدمه نیز می‌زند و مثل این می‌ماند که پای گیاه آب جوش بریزند.مدیر عامل سازمان بوستان‌ها عنوان کرد: ما برای صرفه جویی در مصرف آب از ۴ سال پیش، کلا کاشت چمن را در تهران ممنوع کردیم. هیچ صورت وضعیتی به مناطق پرداخت نمی‌شود و حتی برخورد قانونی هم با متخلفان به عمل می‌آید.

وی اظهار کرد: به جای چمن، شبدر کاشته ایم که هفته‌ای دو بار بیشتر آب نمی‌خواهد و هزینه‌های آن نیز کم است. ما از گیاهان پوششی و درخت و درختچه استفاده می‌کنیم. بیش از ۹۰ درصد پارک‌هایی که ساخته ایم، صد در صد فاقد پوشش چمن هستند. با تفاهم نامه‌ای که شهردار تهران با وزیر نیرو منعقد کرده است، تا افق ۱۴۱۰ باید بتوانیم از پساب صد در صد تصفیه شده استفاده کنیم.

 مختاری گفت: در حال حاضر ۷ میلیون متر مکعب پساب داریم که تا پایان شهریور به ۱۴ میلیون دست پیدا می‌کنیم. سعی دریم تاسال ۱۴۱۰ حدود ۸۰ میلیون متر مکعب از آب‌های منابع زیرزمینی را کاهش دهیم؛ یعنی از چاه‌ها برداشت نکنیم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها عنوان کرد: ما صد در صد از آب خام استفاده می‌کنیم. نباید منابع آب‌های زیزمینی را استفاده کنیم. فرونشستی که در دشت ورامین و در جنوب تهران در حال رخ دادن است، زنگ خطر است و حتما باید صرفه جویی کنیم. از همه مهم‌تر این است که مکانیزه کنیم، آبیاری قطره ای کنیم و کمتر از آب‌های جاری استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حدود بیش از ۶۶ درصد از فضای سبز تهران مکانیزه شده است؛ یعنی آبیاری بارانی و قطره‌ای انجام می‌شود. بیش از ۶۵۰ منبع ذخیره آب احداث شده است که این‌ها به شبکه آب خام ما برای مواقع بحران وصل هستند.

مختاری تصریح کرد: ما به شرکت آب و فاضلاب کمک می‌کنیم و چاه‌هایی که عمیق هستند و کیفیتشان خوب است را در اطراف شهر تهران و شهرک‌ها در اختیار آن‌ها گذاشته ایم.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها افزود: در حیطه هوشمندسازی چاه‌ها در شهر تهران کارهای خوبی انجام شده است. بیش از ۴۴ هزار هکتار جنگل کاری اطراف شهر تهران داریم که در آن‌ها از آب خام استفاده نمی‌شود و از پساب استفاده می‌شود. سعی کرده ایم در استفاده از آب صرفه جویی کنیم، چون بحران آب جهانی است.

وی در رابطه با استفاده از گیاهان مثمر گفت: ما الان به ویژه در بوستان‌های محلی و منطقه‌ای از گونه‌های گیاهی مثمر استفاده کرده ایم؛ یعنی از میوه استفاده می‌کنیم. منتهی در سطح شهر به خاطر خطراتی که دارد و مشکلاتی که ممکن است در بزرگراه‌ها پیش آید، از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.

مختاری اظهار کرد: در جنگل کاری‌ها بیش از ۵ میلیون زیتون کاشته ایم و هم چنین حدود ۲.۵ میلیون گردو کاشته ایم. در بعضی از بوستان‌ها مانند بوستان ولایت، بیش از ۱۲ هزار درخت میوه داریم که بار می‌دهند. هم چنین، پشت استادیوم تختی، از بیش از ۱۰ هزار هکتارزیتون بهره برداری می‌شود.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که چندین سال است در حال انجام دادن آن در شهر تهران هستیم، کاشت درخت در منازل شهروندان است که ۹۰ درصد آن‌ها میوه دار و مثمر هستند.

وی در پایان گفت: شهروندان به مراکز آموزش گل و گیاه، درخت مورد نیاز خود را اعلام می‌کنند و همکاران ما با کارت شناسایی به منازل آن‌ها مراجعه می‌کنند و گیاه را می‌کارند.

نظر شما