شناسهٔ خبر: 171577 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در نشست ویژه کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد:

طراحی قرارداد پیش خرید واکسن مطالبه مجلس و تولیدکنندگان است

کمیسیون اجتماعی در نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد که باید فرمت قرارداد مشخصی توسط وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیش خرید واکسن طراحی شود و این مهم مطالبه مجلس و تولیدکنندگان است.

به گزارش«نماینده» نشست ویژه کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  دیروز ( دوشنبه، ۲۱ تیرماه ) به منظور بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن با حضور   عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی  رئیس کمیته، سیدمحسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان و عضو هیات رئیسه مجلس،  زهرا شیخی  سخنگوی کمیسیون بهداشت، مسئولان ۹ شرکت تولیدکننده واکسن کرونا، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، حسین وطن‌پور نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن و مصطفی قانعی رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد.

 عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در این نشست با بیان اینکه کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت نشست های متعدد و مفصلی را در رابطه با بحث واکسن با حضور دست اندرکاران، متولیان و ذی مدخلان برگزار کرده است، گفت: ما به دنبال بهبود شرایط و وضعیت و نظارت میدانی هستیم و شما از ما مطالباتی دارید و ما هم از شما مطالبه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حق مردم است که در جریان تولید و واردات واکسن قرار بگیرند، گفت:  متاسفانه شرایط در افکار عمومی به گونه ای شده که بنده که نقش نظارتی دارم باید جور دستگاه های اجرایی را در رابطه با اطلاع رسانی در مورد واکسن بکشم و امیدواریم این جلسه پاسخ روشنی به مردم، مطالبه افکار عمومی و رسانه ها باشد در این رابطه نیاز است در مورد واکسن تا زمانی که در یخچال درمانگاه قرار گرفت و به مردم تزریق شد اطلاع رسانی شود و باید به وعده ها عمل کرد و واکسن سریع تر به دست مردم برسد.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: بارها تاکید کردیم که باید نسبت به واردات واکسن اقدام کرد زیرا نباید مردم را معطل گذاشت و باید پاسخگوی مردم باشیم؛ این نشست با نشست های گذشته تفاوت دارد و روز یوم الحساب است.

روح الامینی با اشاره به بازدید سرزده خود از شرکت های تولیدکننده واکسن، گفت: برای برنامه ریزی و برآورد تولید باید اما و اگرها در مورد تولید واکسن را کنار بگذاریم و برآوردها را بر اساس واقعیت ها و آنچه محقق شده یا قطعا محقق می شود مطرح کنیم.

رئیس کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به تولیدکنندگان و مسئولان حاضر در نشست با بیان اینکه سختی کار شما را لمس و درک می کنیم، ادامه داد: تحول بزرگی در کشور در رابطه با واکسن در شرف انجام است اما در شرایط فعلی نمی توانیم به مردم بگوییم که ما تولیدکننده و صادرکننده خواهیم شد زیرا فقط پیگیر واکسیناسیون هستند و وظیفه ما است که موضوع را پیگیری کنیم؛ نظارت ما به نفع شما است و ما اهرم شما برای مطالبه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: هجوم مردم به کشورهایی مانند ارمنستان غیرت ملی ما را خدشه دار می کند و باعث می شود تلاش ها کمتر دیده شود در این رابطه نیاز است تولیدکنندگان به وعده های خود عمل و دست اندرکاران و سیاست‌گذاران به قول های خود متعهد باشند و  تمامی امور مربوط به واکسن با اولویت بالا و بدون فوت وقت انجام شود  و همچنین پیش خرید واکسن مورد توجه قرار گیرد.وی با اشاره به وعده های مطرح شده در ماه های گذشته از سوی مسئولان و تولیدکنندگان، ضرورت دقت بیشتر و در نظر گرفتن مشکلات پیش بینی نشده را در وعده دادن یادآور شد و از همه خواست که در این زمینه اطلاعات دقیق ، واقع بینانه و قطعی به مردم ارائه شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: باید فرمت قرارداد مشخصی توسط وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با بحث واکسن طراحی شود و مطالبه و خواسته مجلس و تولیدکنندگان این است که تضامین و تعهدات طرفینی و قراردادهای پیش خرید واکسن با شروط و جرائم روشن و شفاف را طی ۲ هفته آینده داشته باشیم.

روح الامینی با بیان اینکه این نشست به منظور بررسی کارشناسی وضعیت تولید واکسن برگزار شده، گفت: پس از تزریق واکسن داخلی توسط رهبر معظم انقلاب از رئیس مجلس خواستیم که از تمامی ۱۹ شرکت تولیدکننده در صحن علنی تقدیر شود و در جای دیگری از شما تقدیر می شود اما این نشست کارشناسی است و باید به مردم گزارش کار ارائه کنیم.

سیدمحسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان و عضو هیات رئیسه مجلس در این نشست با بیان اینکه در بحث توزیع واکسن مسئولان وزارت بهداشت تلاش می کنند اما باید با مردم شفاف باشیم، گفت: مردم نگران هستند که چرا واکسیناسیون در زمان مقرر انجام نمی شود و در این رابطه نیاز است سامانه ای راه اندازی و اطلاعات تزریق واکسن در آن بارگذاری شود تا مردم در جریان واکسیناسیون قرار گیرند. شفافیت احساس خوبی به مردم می دهد و نگرانی ها رفع خواهد شد، ما قدردان تلاش های شما هستیم اما نیاز است توجه به این مهم در دستورکار قرار گیرد.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با واکسن باید واقعیت ها را گفت تا بتوان تصمیم گیری کرد، گفت: مردم کاری به مباحث کارشناسی در مورد واکسن ندارند و فقط واکسن می خواهند.

وی ادامه داد: نقطه امیدبخش این ویروس علیرغم تمامی بدی ها واکسن پذیر بودن است و معتقدیم با هر طریق ممکن باید در اسرع وقت واکسن به مردم تزریق شود زنجیره قطع خواهد شد بنابراین باید اولین واکسنی که به دستمان می رسد را به مردم تزریق کنیم؛ ما حرف هایی زدیم و قول هایی هم به ما دادند پس ما مقصر نیستیم و باید به مردم اطلاع رسانی می کردیم، در حالی که به ما قول دادند از اسفند انبوه سازی می شود اما این کار انجام نشد، کشورها به راحتی به ما واکسن نمی دهند نه اینکه ما قصد خرید نداریم و آمریکای خبیث مشکلات زیادی را برای ما ایجاد و با هیچ کشوری مانند ما دشمنی ندارد.

رئیسی یادآور شد: اجرای واکسیناسیون در کل براساس پیش بینی ها قابل قبول بوده و تا سطح خانه بهداشت برنامه داریم و مطلع هستیم که در خانه بهداشتی که ۳۰۰ نفر جمعیت دارد چند دوز نیاز است، تا زمانی که واکسن در یخچال موجود نباشد دیگر در مورد واکسن اظهارنظری نمی کنم.

وی ادامه داد: دانشمندان داخلی زحمت می کشند اما واکسن در آزمایشگاه مقوله جدا از خط تولید است و خط تولید باید به ما واکسن بدهد؛ ۸ میلیون و ۳۶۰ هزار افراد بالای ۶۰ سال داریم که ۸۴ درصد مرگ و میر در این سنین است، هدف از واکسیناسیون در دنیا کاهش مرگ و میر و یا قطع زنجیره است که فعلا کاهش مرگ و میر در دستورکار ما قرار گرفته زیرا واکسن به اندازه کافی در اختیار نداریم، ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال داریم و ۸۲ درصد افراد دارای بیماری زمینه ای ۵۰ سال به بالا هستند، ۲۰ میلیون نفر در کشور در وضعیت اورژانسی قرار دارند و باید سریع تر واکسینه شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نباید به پیک ها توجه کرد بلکه باید واکسیناسیون را مورد توجه قرار داد، گفت: کشور انگلیس درگیر پیک سوم شده اما مرگ و میر آن ۷ تا ۱۲ نفر در روز است هدف ما هم کاهش مرگ و میر است و باید توانمان را حتی یک روز زودتر بر روی خرید واکسن بگذاریم تا ایمنی زودتر حاصل شود؛ زنجیره این ویروس قطع نخواهد شد مگر اینکه پاندمی در دنیا قطع شود و تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیت دنیا واکسینه نشود شاهد جهش ویروس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده، گفت: یک میلیون آن امروز یا فردا توزیع می شود و روز گذشته هم یک میلیون دوز توزیع شد، برکت ۳۷۰ هزار دوز تحویل داده بود و امروز نیز ۲۰۰ هزار دوز تحویل می دهد و براساس گزارش ها یک میلیون دوز واکسن تولید کردند و متعهد شدند تا هفته اول مرداد ۲.۴ میلیون دوز به ما تحویل دهند.

رئیسی یادآور شد: در بحث واکسیناسیون چند مرحله از جمله تامین، توزیع و تزریق داریم، قرار است واکسیناسیون یک سال طول بکشد و بحث یک روز و دو روز نیست، مراکز تجمیعی را زیرنظر همان مراکز ایجاد کردیم تا از ازدحام جلوگیری شود. در بحث تزریق، راه اندازی و تجمیع مشکلی نداریم و واکسیناسیون ۶۰ سال به بالا را در استان های خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، جنوب فارس و ... شروع کردیم و البته سیستان و بلوچستان استقبال کم تری از واکسیناسیون داشته است. در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از ۵ سال جلوتر تزریق را انجام خواهیم داد، تاکنون واکسیناسیون ۷۴ درصد گروه ۷۰ سال به بالا را انجام دادیم و در تهران ۸۴ تا ۹۰ درصد استقبال شده و استقبال تهرانی ها از واکسیناسیون از سایر مناطق کشور بیشتر بوده است، البته برخی استان ها مثل سیستان و بلوچستان بیشتر تمایل داشتند واکسن ایرانی بزنند.

وی ادامه داد: نسبت به پیش خرید واکسن اقدام خواهیم کرد و بسیاری از شرکت های تولید کننده داخلی به ما اعلام کردند تا خرداد و تیرماه واکسن های تولیدی را ارائه خواهیم کرد اما متاسفانه تا امروز این وعده ها محقق نشده و تضمین باید دوطرفه باشد.

حسن جلیلی مدیر پروژه واکسن کوو برکت در این نشست، یادآور شد: پس از اینکه مجوز مصرف اضطراری واکسن را دریافت کردیم با تمامی ظرفیت شروع به تولید کردیم و تاکنون ۷۰۰ هزار دوز به وزارت بهداشت ارسال شده که پس از طی مراحلی وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به طور تقریبی هفته ای یک میلیون  دوز توانایی تولید داریم و پس از چند هفته خط فاز یک صنعتی ۲ به بهره برداری خواهد رسید و همچنین در اواخر مردادماه خط ۲ فاز صنعتی به بهره برداری می رسد و ظرفیت تولید به شدت ارتقاء می یابد. ما سعی می کنیم به تعهدات خود عمل کنیم و در رابطه با تامین مواد اولیه مشکلی نداریم و مواد اولیه برای ۲۰ میلیون دوز واکسن در انبار موجود است و در مورد برخی مواد اولیه هم تا ۱۰۰ میلیون دوز ذخیره داریم.

جلیلی افزود: البته برای ۲۰ میلیون دوز به طور کامل ذخیره موجود است و برای ۱۰۰ میلیون بخش عمده مواد اولیه را ذخیره کردیم و به مرور سایر اقلام را اضافه خواهیم کرد؛ براساس گزارش های مدیر پروژه در مورد خط ۱۲۰۰ لیتری بالای ۹۰ درصد کار انجام شده است؛ وزارت بهداشت از ما خواسته که ۷ مردادماه ۲.۴ میلیون دوز را تحویل آن ها دهیم و ما هم قول آن را داده ایم.

رضا الله وردی مدیرکل بهداشت و امداد و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی در این نشست با بیان اینکه این وزارتخانه براساس وظایف ماموریتی خود کارهای تحقیقاتی را شروع کرده و در حال حاضر در پایان فاز دوم قرار دارد، گفت: اواخر مردادماه با اعلام سازمان غذا و دارو وارد چرخه واکسیناسیون خواهیم شد و از روزهای نخست وزیر بهداشت حمایت های موثری از ما داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در وزارت دفاع در حال ساخت کارخانه هستیم و براساس اعلام مدیر پروژه ۱۵ مردادماه فاز اول و در مهرماه فاز دوم کارخانه را تحویل خواهیم گرفت.

الله وردی در مورد تولید واکسن، گفت: با توجه به شرایط فعلی و ظرفیت ها می توانیم حدود یک میلیون دوز را ماهانه تولید کنیم و در مهرماه به ظرفیت ۲ تا ۲.۵ میلیون دوز برسیم و تمامی تلاش خود را خواهیم کرد. امیدواریم که به محض اخذ مجوز اضطراری تست های لازم را انجام دهیم و مجوز توزیع را در کشور داشته باشیم.

نماینده دانشگاه از پروژه واکسن نورا در این نشست با بیان اینکه  فاز یک در مرحله پایانی قرار دارد و اگر استارت فاز دوم را در اواخر مهرماه داشته باشیم و همچنین مجوز فاز ۳ را آبان ماه اخذ کنیم سپس می توانیم ماهانه ۲ تا ۳ میلیون دوز تولید داشته باشیم.

سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خرسندیم که حرکت جمعی و رقابت تنگاتنگی برای تولید واکسن در کشور به وجود آمده است، گفت: براساس آخرین اطلاعات از شرکت شفافارمد مقرر شده هفته ای حداقل ۶۰۰ هزار دوز را به وزارت بهداشت تحویل نمایند یعنی ماهانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز، تا این لحظه ۳۷۰ هزار دوز تحویل داده شد و ۲۰۰ هزار دوز در انبار است.

وی ادامه داد: شرکت های تولیدکننده در تلاش هستند اما مردم صبر و حوصله ندارند و منتظر واکسن هستند و به ما انتقاد دارند؛ سازمان برنامه و بودجه باید قرارداد پیش خرید واکسن را تقبل کند.

محمدی خطاب به حسن جلیلی یادآور شد: ما از شما خواهش کردیم که یک نفر رسانه ای را معرفی و ایشان مسائل را اطلاع رسانی کنند، مردم از ما در مورد وضعیت واکسن سوال می پرسند و ما باید پاسخگو باشیم.

مدیرکل دارو و غذای وزارت بهداشت با بیان اینکه مشکلات شناسه گذاری باید رفع شود تا تولید افزایش یابد، گفت: در مورد واکسن میلاد نور اطلاعات ما ۲۰۰ هزار دوز در ماه است و اگر بیشتر می توانند تولید کنند در نامه ای به ما اطلاع دهند؛ 

وی ادامه داد: اسحاقی رئیس موسسه رازی قول تحویل ماهانه ۲ میلیون دوز از مهرماه را دادند، در این رابطه تنها برکت ۵۸۰ هزار دوز به ما تحویل داده بناست به صورت هفتگی تحویل دهد. مردم تصور می کنند ما واکسن را دریافت می کنیم و تزریق نمی کنیم در حالی که به این شکل نیست و واکسنی به ما تحویل داده نشده است. 

هاله حامدی فر مدیرعامل شرکت سیناژن با بیان اینکه مجموعه ما حدود ۲۴ هزار لیتر ظرفیت دارد، گفت: همکاری مشترکی را با شرکت استرالیایی بر روی پلتفرم واکسن شروع کردیم، زیرساخت ها وجود دارد اما در رابطه با انتخاب پلتفرم باید دقت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فاز دوم مطالعات بالینی به اتمام رسیده و گزارش های آن تکمیل و به سازمان غذا و دارو ارسال شده است.

حامدی فر با انتقاد از اینکه بیشترین فشارها به بدنه وزارت بهداشت وارد می شود، تصریح کرد: همه ما راجع به تولید صحبت می کنیم اما بخشی که واکسیناسیون را انجام می دهد یعنی وزارت بهداشت هم به حمایت و توجه نیاز دارد؛ اگر مطالعات فاز سوم در هفته آینده تائید و انجام شود می توانیم از تولید ۳ میلیون دوز در ماه شروع کنیم البته به شرطی که نتایج فاز سوم مورد قبول واقع شود. در زمینه واکسن ما پیمانکار وزارت بهداشت هستیم در این رابطه نیاز است وزارت بهداشت قرارداد پیش خرید با اخذ ضمانتنانه بانکی برای تاخیر یا عدم تحویل منعقد کند.

سیدمحسن زهرایی رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه واردات واکسن با مشکل مواجه و نارضایتی ها را ایجاد کرد، گفت: مشکل ما عدم تامین واکسن است و باید به استمرار تامین واکسن توجه کنیم.

حسین وطن پور نماینده وزیر بهداشت در تولید واکسن در ادامه، گفت: جایگاه سازمان غذا و دارو باید مورد توجه قرار گیرد که آیا باید تامین کننده و یا ناظر باشد و همچنین باید به بحران مدیریت و اینکه مدیران در بحران مدیریت چقدر توانایی دارند، توجه شود.وی با بیان اینکه ۴۰ سال در زمینه واکسن سرمایه گذاری نشده است، ادامه داد: شرکت های پاستور و رازی در این زمینه فعال بودند و شرکت های حاضر در این نشست در وعده وعیدها همه را به انحراف کشیدند و نیاز است میان واردات و تولید داخل تعادل ایجاد شود؛ درست است باید بر روی تولید داخل تمرکز کرد اما برخی از دوستان واکسن تولید می کنند اما می گویند تحویل دادیم، بسته بندی می کنند می گویند تحویل دادیم در این رابطه چنین وعده هایی باعث شده وزارت بهداشت یک تنه جوابگوی مردم باشد.

وطن پور یادآور شد: همه تولیدکنندگان پشت صحنه هستند و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید جوابگو باشند، کشور در ساخت واکسن ارتقاء پیدا کرده و سازمان غذا و دارو هم رشد کرده و این دستاورد خوبی است، در این رابطه باید اطمینان لازم را در رابطه با تولید واکسن داشته تا بتوانیم جوابگوی مردم باشیم.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در این نشست، یادآور شد: ما در تشخیص تجربه داریم و مسئولیت تشخیص به پاستور واگذار شده و ذخیره استراتژیک واردات را همیشه حفظ کردیم و ادامه واردات را مورد توجه قرار دادیم تا به تولید داخل برسیم و به محض دستیابی به دانش تولید واردات را قطع نکردیم و باید میان تامین نیازهای واکسن تناسبی وجود داشته باشد؛ در پاستور ۶ پروژه واکسن را کلید زدیم و تحویل دکتر قانعی رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری دادیم و بر روی واکسن با کیفیت کار می کنیم، ۱۳۰ هزار دوز آماده تحویل است و فردا یا پس فردا تحویل وزارت بهداشت می دهیم؛ نصب تجهیزات شهریورماه به اتمام می رسد و از مهرماه شروع به تولید خواهیم کرد و ظرفیت خط ما ۲ میلیون دوز است.

بیگلری ادامه داد: وزارت بهداشت در سایر کشورها مسئول تامین واکسن نیست و کار تامین واکسن فراتر از وزارت بهداشت است و باید منصفانه به این موضوع نگاه کرد.

علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن رازی با بیان اینکه هفته اول یا دوم مردادماه فاز سوم را شروع خواهیم کرد، گفت: دنبال اخذ مجوز اضطراری نیستیم و اگر وزارت بهداشت به تشخیص رسید به ما مجوز دهد و اگر مجوز بدهند ۵۰۰ هزار دوز آماده و ارسال می کنیم؛ پس از اتمام فاز سوم می توانیم ۵ میلیون دوز تحویل دهیم و تا پایان سال مجموعا ۲۵ میلیون دوز را در برنامه داریم.

علی نصر نراقی رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی اکتوورکو در این نشست، گفت: ۳۰۰ نوع مختلف در ۱۴ حوزه درمانی دارو تولید می کنیم و با تشکر از بازدید سرزده دکتر روح الامینی رئیس کمیته دارو و غذا گفت: بزرگ ترین مشکل ما نقدینگی است و سال گذشته به ما دستور تولید شبانه روزی داروی رمدسیویر داده شد و ۲۴ ساعته تلاش کردیم اما متاسفانه بدهی  دولت به ما هنوز پرداخت نشده و کمکی هم در راه نیست و بانک ها همان روال قدیم را ادامه می دهند و بخشی از ارزهای سال ۹۸ و ۹۹ به ما پرداخت نشده است.

نراقی یادآور شد: ما باید تعهد بدهیم اما هیچ تعهدی به ما داده نمی شود؛ بالغ بر ۳ میلیون قرص فاویپیراویر را تولید کردیم اما هنوز به ما پول مواد اولیه پرداخت نشده، نخستین شرکت در خاورمیانه هستیم که توانستیم مقدمات تولید اسپوتنیک را به سرانجام برسانیم و آزمایش ها را در ایران انجام دادیم و موفقیت آمیز بوده، پیش بینی می شود که آزمایشگاه طی ۳ تا ۴ هفته آینده جواب نهایی اسپوتنیک را به ما بدهند، تحریم ها ناجوانمردانه ای را پشت سر گذاشتیم و قرار است مواد اولیه موردنیاز ۲۰ میلیون دوز واکسن هفته آینده وارد کشور شود البته سازمان غذا و دارو باید به ما ارز بدهد و در غیر این صورت نمی توانیم آن ها را ترخیص کنیم.

وی یادآور شد: ما می توانیم ماهانه ۹۰۰ هزار دوز اسپوتنیک وی و ماهانه ۳.۵ میلیون دوز اسپوتنیک لایت را از شهریورماه تحویل دهیم البته سرمایه در گردش ما با مشکل مواجه است و در این رابطه باید به ما کمک شود.

مهدی بخشایش  مدیرعامل داروسازی اسوه در این نشست، گفت: بخش فرمولاسیون و پرکنی  را راه اندازی کردیم و تاکید کردیم در این رابطه اگر هر گروه و شرکتی نیاز به کمکی دارد  ما کمک خواهیم کرد. هفته آینده فاز اول بالینی را شروع خواهیم کرد و اگر فاز مطالعاتی را انجام دهیم در ماه یک میلیون دوز می توانیم تولید کنیم. سازمان غذا و دارو از ما حمایت خوبی داشتند، راستی آزمایی ها توسط بخش های نظارتی انجام شده است.

کیهان آزادمنش مدیرعامل شرکت هوم ایمن زیست فناور با بیان اینکه ۲ پروژه واکسن در دستورکار داریم، گفت: اردیبهشت سال گذشته اظهار کردیم که حداقل یک پلتفرم واکسن ایرانی آبان ماه آماده تست انسانی خواهد بود و آذرماه نیز در میزگردی اعلام کردیم تابستان سال آینده کشور به تولید انبوه خواهد رسید و شواهد حاکی از آن است که پیش بینی ما درست بوده است. 

شرکت ما بذر واکسن نو ترکیب علیه کرونا برپایه ویروس واکسنی سرخک را از سال گذشته تولید و تحویل مجموعه برکت داده است و واکسن دوم با پشتوانه معاونت علمی در دستورکار است و آبان ماه تست های حیوانی را کامل خواهیم کرد و همچنین آذرماه درخواست مجوز تست انسانی خواهیم کرد و اگر موفقیت آمیز باشد، سال آینده نسبت به تولید انبوه اقدام خواهیم کرد که با امکانات فعلی، یک میلیون دوز ماهانه تولید خواهیم کرد. در خصوص هزینه های توسعه تولید واکسن، تا کنون مبلغی که ما از منابع دولتی (ستاد زیست فناوری) گرفته ایم، دو میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است که آن هم‌ در قبال شراکت در پروژه بوده است، در حالی که ۸ میلیارد تومان از منابع شرکت هزینه کرده ایم. لازم به ذکر است که برای توسعه واکسن‌هایی با پلتفرم مشابه در خارج از کشور ده‌ها میلیون دلار هزینه می شود.

وحید خدامی مدیرعامل شرکت رناپ با بیان اینکه این شرکت، شرکتی نوپا است، گفت: ما براساس فناوری جدید  mRNAکار می کنیم، واکسن ها در دنیا از نظر کارآیی و ایمنی زایی به طور علمی مقایسه می شوند و نیاز است ما این موارد را بدون ملاحظه مورد توجه قرار دهیم. ما در توسعه این فناوری با تکیه بر نخبگان علمی جوان توانسته ایم زیرساخت ها را به صورت کاملا بومی خودمان بسازیم و امیدواریم در صورت حمایت تا پایان سال بتوانیم ۵ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنیم. همچنین ما آمادگی داریم در حال حاضر علیه تمامی سویه های جهش یافته کرونا و در آینده نزدیک علیه انواع بیماریهای ویروسی بر اساس این فناوری نوین و مرز دانشی  در مقیاس انبوه واکسن تولید کنیم، به همین دلیل شایسته است از این فناوری استراتژیک حمایت ویژه صورت پذیرد  و در حال حاضر نیز بهتر است مجموعه ای از واکسن سازی به طور خاص حمایت کند.

مهدی خالقی مسئول امور مجلس و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه این صندوق از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند، و تا کنون ۹۰ میلیارد تومان در حوزه تسهیلات و سرمایه گذاری به شرکت های دانش بنیان در واکسن کرونا تخصیص داده شده است افزود صندوق از ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه تولید و تامین مواد اولیه و واکسن نهایی استقبال می کند و خدماتش را در حوزه تسهیلات و سرمایه گذاری به این شرکت ها ارائه می کند. وی یاداور شد که علاوه بر واکسن برای تولید مواد اولیه واکسن هم فراخوانی داده شده است و در این زمینه هم از ورود شرکت های دانش بنیان استقبال می شود.مصطفی قانعی رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری  از مجلس بابت حمایت از اختصاص بودجه به صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی تشکر کرد و گفت: اولین بار است که کشور نیاز به واکسن در این حجم بالا پیدا می کند و اقداماتی از سوی شرکت های دانش بنیان شروع شد و کرونا حداقل ۴ سال طول می کشد بنابراین ۴ سال به واکسیناسیون نیاز داریم.

وی ادامه داد: سایر کشورها ۳.۵ برابر پیش خرید و ذخیره سازی کردند و در این رابطه باید مشخص شود که کشور به چند دوز واکسن نیاز دارد و باید برای خرید سالانه برنامه ریزی کرد. ما صندوق های سرمایه گذاری را مورد توجه قرار دادیم و باید حتی المقدور وابسته به تامین مالی از دولت نباشیم و به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم با تعریف حجم مورد نیاز و انعقاد قراردادهای پیش خرید و اخذ تضامین می توان شرکت ها را وارد بازار سرمایه کرد و با سرمایه مردم به نحو بهتر و قدرتمند تری تولید انجام می شود.  از تامین اعتبارات برای تامین مواد اولیه واکسن هم غافل نبودیم و باید چالش تامین مواد اولیه را در کشور حل کنیم.  مدل قیمت گذاری شرکت ها در بورس مدل خوبی است و نباید به منابع دولتی وابسته باشیم.

نظر شما