شناسهٔ خبر: 171532 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رشیدی:

دولت لوایح دارای اولویت را به مجلس ارسال کند

محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سازوکار تعیین شده در مجلس برای بررسی طرح ها قبل از اعلام وصول را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» محمد رشیدی درباره سازوکار تعیین شده در مجلس برای بررسی طرح ها قبل از اعلام وصول گفت: در راستای تحقق این امر مهم تمامی طرح های نمایندگان قبل از مطرح شدن در کمیسیون های تخصصی بررسی می شوند و اعضای پژوهشکده شورای نگهبان نظرات خود را ارائه می دهند تا کمترین ایراد به طرح  ها وارد شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: به عنوان نمونه در کمیسیون کشاورزی طرح خرید تضمینی دارای یکی دو مورد ایراد شکلی بود که برطرف شد همچنین قانون جهش تولید مسکن که پروسه مذکور تا تبدیل شدن به قانون را طی کرد.

وی افزود: شورای نگهبان در این طرح همکاری خوبی با مجلس انجام داد تا طرح جهش تولید مسکن با ایرادات قانونی و فقهی مواجه نشود که در مجموع بیانگر تحقق یکی از خواسته ها و تاکیدات مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم است.

رشیدی بیان کرد:  به طور معمول طرح هایی که در کمیسیون ها بررسی می شود قبل از آمدن به صحن با اعضای پژوهشکده شورای نگهبان برای رفع ایرادات شکلی و محتوایی مورد بازبینی قرار می گیرند.

وی در ادامه درباره اقدامات لازم برای لایحه محور شدن مجلس یازدهم گفت: ما اعتقاد داریم که اگر دولت اقدام به ارسال لایحه به مجلس کند امر بررسی، رسیدگی را تسهیل و تسریع می کند، با توجه به وجود محدودیت در طرح ها و به دلیل امکان وارد شدن ایرادات قانون اساسی و در راس آن اصل ۷۵ توسط شورای نگهبان وجود دارد که همین امر سبب می شود که این طرح ها تایید نشوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: نمایندگان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مجلس باید لایحه محور باشد به همین دلیل در کمیسیون قرار گذاشتیم که دولت را به سمت ارسال لایحه به مجلس سوق دهیم.

وی ابراز کرد:  یکی از نمونه های این کار لایحه نظام رتبه بندی معلم بود که مدت ها در دولت خاک می خورد اما با پیگیری های نمایندگان و دکتر قالیباف این لایحه به مجلس ارائه شد و در دستور کار مجلس قرار دارد. 

رشیدی عنوان کرد: دولت هم باید نسبت به ارسال لایحه جدیت و تلاش بیشتری را داشته باشد چراکه بررسی و رسیدگی به لوایح اولویت دار را برای مجلس یازدهم دارد.

نظر شما