شناسهٔ خبر: 171514 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پنهان کاری سم آفلاتوکسین نهاده‌های دامی توسط سازمان استاندارد/ منفعت طلبی آزمایشگاه‌های مرجع با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام

آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور از هماهنگی جریانی خاص با مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان استاندارد برای پنهان کاری سم آفلاتوکسین نهاده‌های دامی برای عدم تایید ویروس و کپک سویا و کنجاله‌های دپو شده در گمرک خبر داد.

به گزارش « نماینده» محمدحسن آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره دپوی حجم زیادی نهاده‌های دامی و فاسد شدن آن و همچنین تلاش عده‌ای برای ورود آن به داخل کشور اظهار داشت: چهار محموله در سال ۹۷ و ۹۸ ذرت و کنجاله وارد بنادر مختلف کشور شده است که بخشی از آن از گمرک خارج شده و بخشی از آن همچنان در بنادر دپوشده است.

وی افزود: مقادیری هم کنجاله و نهاده‌های دامی از برزیل و هند توسط کشتی وارد کشورمان شده است که ۲۵۰ تن از ۶۲ هزار تن محموله کشتی هندی در بنادر باقی مانده است که این مقدار نهاده مربوط به سال ۹۸ است، ضمن اینکه ۱۰۰ تن از محموله کشتی برزیلی هم در بنادر دپو شده است. 

آصفری گفت: ۱۵۰ تن سویا و نهاده‌های دامی هم از یک کشتی دیگر باقی مانده است. همچنین ۳ هزار و ۷۸۰ تن محموله از کشتی چهارم باقی مانده است این در حالی است که دامدار به شدت نیازمند کنجاله، سویا و اقسام نهاده‌های دامی است و متأسفانه دولت اجازه خروج این نهاده‌ها را از گمرک نداده است. 

وی گفت:‌ نهاده‌های دامی باقی‌مانده در بنادر در سالهای قبل به آزمایشگاه‌های مختلف از جمله آزمایشگاه سازمان استاندارد ارسال شده است در حالی که نتایج این آزمایشات نشان می‌دهد که ذرت‌ها و سویاهای باقی مانده دچار کپک‌زدگی شده و سم آفلاتوکسین دارند که امکان توزیع آن در داخل کشور و به ویژه دامداری‌ها وجود ندارد و متأسفانه یک بده بستان خاص در شرکت پشتیبانی دام و سازمان استاندارد ایران وجود دارد که به دنبال آن هستند که سویا و کنجاله و نهاده‌های دامی باقی مانده که در بنادر که دارای انواع و اقسام بیماری‌ها و ویروس‌هاست را در چرخه دامداری‌ها توزیع کنند. 

وی گفت:‌ این نهاده‌های دامی دچار سم آفلاتوکسین شده و عملا برخی آزمایشگاه‌ها با استفاده از روش‌های مختلف اجازه نمی‌دهند که بیماری‌ها و ویروس‌های موجود در نهاده‌های دامی در آزمایشگاه‌های معتبر شناسایی شود. 

وی ادامه داد: پنهان کاری صورت گرفته به گونه‌ای است که وقتی نهاده‌های دامی دارای بیماری‌ها در سویا و کنجاله به هیچ وجه مشخص نمی‌شود و به مانند کاری است که برخی معتادان قبل از آزمایش اعتیاد و برای آنکه اعتیادشان مشخص نشود از برخی داروها برای فریب آزمایشگاه استفاده می‌کنند. 

نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: متأسفانه سازمان استاندارد ایران دستور داده است تا پنهان کاری لازم برای عدم شناسایی سم آفلاتوکسین نهاده‌های دامی صورت گیرد تا در آزمایشات بیماری‌های سویا و کنجاله مشخص نشود و بنا دارند تا نهاده‌های دامی کپک‌زده را بین دامداری‌ها توزیع کنند. 

وی گفت: متأسفانه یکی از محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی به میزان ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن توسط وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۹۹ وارد کشور شدند که حجم زیادی از این ویروس‌ها و بیماری‌ها و کپک‌ها هم بین سویا و کنجاله‌های این محموله وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: با اینکه در چندین مرحله آزمایشات مختلف سویاها و کنجاله‌های موجود و بیمار در گمرکات غیرقابل مصرف اعلام شده است اما سازمان استاندارد بنا دارد که آنها را بین دامداری‌ها توزیع کند، در حالی که این کنجاله‌ها و سویاها بایستی مرجوع شود زیرا غیرقابل استفاده است. 

آصفری ادامه داد: متأسفانه غلامرضا شریعتی رئیس فعلی سازمان استاندارد ایران دستور داده تا پنهان کاری لازم برای عدم شناسایی سم آفلاتوکسین موجود در کنجاله‌ها و سویاها مشخص نشود در حالی که اگر این نهاده‌های دامی غیرقابل مصرف بین دامداری‌ها توزیع شود به راحتی وارد شیر دام‌ها شده و آن شیر سرطان‌زا محسوب می‌شود. ضمن اینکه ذرتی هم که مرغ‌ها در مرغداری‌ها می‌خورند منجر به سرطان‌زا بودن گوشت آنها خواهد شد و می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. 

وی گفت: رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کشور باید بداند که توزیع این کنجاله‌ها و سویاها در دامداری‌ها و مرغداری‌ها ظلم در حق مردم است زیرا بیماری‌ها و ویروس‌های موجود در نهاده‌های دامی برای سلامت مردم مضر است لذا من به این مسئولین تذکر می‌دهم که اگر تحقیقاتی که من در این باره انجام داده‌ام صحبت داشته باشم و سایر دستگاه‌های نظارتی هم خروجی این تحقیقات را تأیید کنند و اجازه خروج این نهاده‌های دامی از گمرکات داده شود، مطمئنا از طریق اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس موضوع را در قوه قضائیه پیگیری خواهد کرد و از سازمان ملی استاندارد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور شکایت خواهم کرد. 

نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: من براساس منابعی که دارم شنیده ام که مقادیر زیادی از کنجاله‌ها و سویاها به این ویروس‌ها و بیماری‌ها مبتلا شده‌اند و امیدوارم که این تحقیقات و شنیده های من توسط نهادهای نظارتی و امنیتی بررسی شود و اگر صحت آن برای من و سایر نمایندگان مجلس محرز شود قطعا از سازمان استاندارد و شرکت ملی پشتیبانی دام شکایت خواهم کرد. 

وی در پایان گفت: سازمان امور استاندارد امانتدار مردم است و نباید سلامتی مردم را درگیر موضوعات سیاسی، رانت و ثروت عده‌ای از خدا بی‌خبر کند و این سازمان موظف است استانداردهای لازم را برای مواد وارداتی به داخل کشورمان درنظر گرفته و به هیچ وجه در این زمینه کوتاه نیاید و نبایستی اجازه دهد موضوعی باعث اخلال در مواد غذایی در سفره گذاشته و سلامت آنان را به خطر بیندازد.

نظر شما