شناسهٔ خبر: 171486 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ویس کرمی:

شورای سنجش و پذیرش در مصوبه خود بازنگری کند

ویس کرمی عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تأکید بر اینکه دانشجو باید اجازه تحصیل در سایر رشته‌ها را داشته باشد، تأکید کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو در مصوبه خود بازنگری کند.

به گزارش «نماینده» مهرداد ویس کرمی با انتقاد از مصوبه شورای سنجش و پذیرش کشور مبنی بر انتشار خبری درباره اینکه آزمون کارشناسی ارشد، از سال 1401 فقط از بین دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته های "مرتبط" گرفته می‌شود، گفت: به نظر می‎‌رسد، این تصمیم به بهانه افت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، اتخاذ شده است.

هیچ یک از نمایندگان مجلس در نشست شورای سنجش و پذیرش حضور نداشتند

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگان ناظر در این شورا در نشستی که این تصمیم اتخاذ شده حضور نداشتند، افزود: افرادی که به دنبال اخذ چنین تصمیمی بودند، معتقدند پایه ضعیف برخی دانشجویان مقطع ارشد به حدی است که دانشجو حتی متوجه درس ابتدایی و پایه‌ای استاد نیز نمی‌شود.

نباید مسیر تحصیل در سایر رشته‌ها را بر دانشجو بست

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: گاهی ممکن است یک دانشجوی مستعد به دلیل جوانی، محرومیت یا بی تجربگی در رشته‌‎ای که مورد علاقه یا نیاز جامعه نیست، تحصیل کند؛ در این شرایط نباید راه بر دانشجو بسته شود و او باید این حق را داشته باشد که در رشته‌های دیگر که استعداد دارد، تحصیل کند.

وی با یادآوری اینکه اخذ چنین تصمیمی پاک کردن صورت مسئله محسوب می‌شود، ادامه داد: فردی ممکن است استعداد تحصیل در چند رشته را داشته باشد و نباید این حق از وی برای تحصیل در رشته‌های مختلف اخذ شود.

افت تحصیلی را باید با اصلاح نظام سنجش و پذیرش اصلاح کرد نه صورت مسئله را پاک کرد

ویس کرمی با بیان اینکه مثال‌های نقض‌ بسیاری وجود دارد که دانشجو در رشته‌های مختلف موفق به تحصیل در رشته‌‎های گوناگون است، اضافه کرد: اگر افت تحصیلی در مقطع ارشد وجود دارد باید این ضعف را اصلاح و شرایط را برای ارتقای کیفیت دانشجویان فراهم کرد و برای مثال با در نظر گرفتن پیش نیازهایی این ضعف را جبران کرد نه اینکه به طور کلی راه را برای تحصیل دانشجو در رشته‌ غیر مرتبط بست.

علت این تصمیم شورای سنجش و پذیرش در پایان کار دولت دوازدهم جای سئوال دارد

عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با بیان اینکه این شورا باید در تصمیم خود تجدید نظر کند، اضافه کرد: مشخص نیست این تصمیم در پایان کار دولت دوازدهم به چه علتی گرفته شده است و این مصوبه در این مقطع زمانی جای سئوال دارد.

مجلس و کمیسیون آموزش می‌تواند به تصمیم شورای سنجش ورود کند

ویس کرمی ادامه داد: این مصوبه با استانداردهای جهانی نیز مغایرت دارد و به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر افت تحصیلی در دانشگاه‌ها به ویژه در مقطع ارشد وجود دارد، باید روش‌های سنجش و پذیرش دانشجو را اصلاح کرد نه اینکه به صورت کلی راه تحصیل را مسدود کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه این شورا جایگاه حقوقی خود را از مجلس دارد، تصریح کرد: مجلس و کمیسیون آموزش می‌‎توانند به این موضوع ورود کنند چراکه دو ناظر در شورا از طرف مجلس حضور دارند که این تصمیم در نبود این دو عضو اتخاذ شده لذا مجلس نیز می‌تواند با استفاده از ابزارهای نظارتی خود به این موضوع ورود کند.

نظر شما