شناسهٔ خبر: 171478 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بابایی کارنامی:

تشویق جوانان به ازدواج باید قانونمند شود

علی بابایی کارنامی نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه مجلس در حال پیگیری اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان است، کاهش سن ازدواج در بین جوانان را از طریق مشروط کردن بهره‌مندی از خدمات اجتماعی به ازدواج امکانپذیر دانست.

به گزارش «نماینده» علی بابایی کارنامی در مورد انتشار خبری از سوی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش مبنی بر اینکه سن تمایل به ازدواج در جوانان بالا رفته است و آنها سن مناسب برای ازدواج را  در پسران  ۳۰سال و برای دختران میانگین تقریبا ۲۷ سال می‌دانند، گفت: مجلس برای پیشگیری از افزایش سن ازدواج در بین جوانان در حال پیگیری اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال ۸۴ است.

مفاد قانون تسهیل ازدواج جوانان به نفع تشکیل خانواده در کشور طراحی شده است

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این قانون مترقی تمام موانع پیش‌روی ازدواج جوانان برداشته شده و مفاد آن به نفع تشکیل خانواده در کشور طراحی شده است.

وی تصریح کرد: این قانون مواردی همچون پرداخت تسهیلات وام ازدواج، ودیعه و وام مسکن، اشتغال و تامین منبع درآمدی برای جوانانی که تمایل به ازدواج دارند را پیش‌بینی کرده و فرمول‌هایی برای حمایت از آنها طراحی کرده است.

بابایی کارنامی اظهار کرد: مجلس یازدهم برای تسهیل ازدواج جوانان اعتباراتی را در بودجه ۱۴۰۰ تعیین کرده و حدود ۷ مشوق نیز برای تامین مسکن و هزینه‌های درمانی در قالب بهره‌مندی از بیمه فراگیر در آن پیش‌بینی کرده است، همچنین برای جوانانی که تمایل به ازدواج دارند اما از آنها حمایت نمی‌شود افزایش وام ازدواج تا ۷۰ و ۱۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است.

بیش از ۵۰ درصد جوانان مجرد تحت هیچ شرایطی تصمیمی برای ازدواج ندارند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: البته موضوع عدم تمایل به ازدواج در جوانان باید از بُعد فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که بیش از ۵۰ درصد جوانان مجرد تحت هیچ شرایطی تصمیمی برای ازدواج ندارند به همین دلیل باید برای فرهنگسازی در این زمینه الزام‌های قانونی تعیین شود به این صورت که بهره‌مندی از بسیاری از خدمات اجتماعی منوط بر ازدواج شود.  

نایب رییس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون تحقق موضوعات مهمی همچون تعالی جمعیت به خصوص برای ایران که در منطقه از جایگاه خاصی برخوردار بوده در گروی تسهیل ازدواج جوانان است، بنابراین تشویق جوانان به ازدواج باید قانونمند شود.

نظر شما