شناسهٔ خبر: 171443 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اکبری تالارپشتی:

اگر مجلس یازدهم نبود، روحانی عرصه را بر مردم تنگ‌تر می کرد/ دولت فعلی تحریم را علیه مردم مدیریت می‌کند

اکبری12 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است روحانی معیشت و زندگی مردم را گروگان گرفت و اگر مجلس یازدهم نبود، دولت عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کرد.

به گزارش «نماینده» عزت الله اکبری تالار پشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت فعلی تحریم را در داخل کشور نهادینه کرده و علیه مردم مدیریت می‌کند.وی درباره ادعای برخی دولتمردان مبنی بر نبود اعتبارات موردنیاز برای فرستادن رایزن اقتصادی به سایر کشورها، گفت: وزیر صمت در جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نبود اعتبارات کافی برای فرستادن رایزن اقتصادی به سایر کشورها صحبت کرد که در همان نشست تصریح کردم؛ نیازی به فرستادن فردی به عنوان رایزن بازرگانی نیست و باید از تجار ترددی یا بازرگانان مقیم مورد تائید دستگاه‌های نظارتی به تناسب نیاز استفاده کرد که برای تحقق این مهم می‌توانم جلسه‌ای مشترک با شما و رئیس اتاق بازرگانی برگزار کنم تا بتوان از ظرفیت اتاق بازرگانی در راستای بهبود تجارت خارجی استفاده کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنای دولت فعلی، انجام ندادن کار است، ادامه داد: نماینده ما در خارج از کشور سفارتخانه‌ها هستند، در حالیکه اکنون شنیده می‌شود، به دلیل ناکارآمدی سفارتخانه‌ها، تجار ایرانی ترجیح می‌دهند که ترددی به سفارتخانه‌ها نداشته باشند.

وی به بیان خاطره‌ای از دوران نمایندگی خود در مجلس پنجم پرداخت و یادآور شد در سفر به چین، پس از بازدید از یکی از خودروسازی‌ها، متوجه شدیم که رایزن اقتصادی ایران در چین قادر به برقراری ارتباط نبوده و سطح دانش زبان انگلیسی وی بسیار ضعیف است حال این فرد چگونه می‌تواند زمینه تجارت ایران را فراهم کند؟ دولتمردان، اقوام خود را به عنوان رایزن اقتصادی به سایر کشورها می‌فرستند و از آنجا که این افراد توانایی لازم را ندارند، نمی‌توانند اقدامی برای بهبود وضعیت تجاری کشور انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تاجری که در آلمان، فرانسه و... حضور دارد با افراد بسیاری در این کشورها ارتباط داشته و آشنا است و در نتیجه توانایی برقراری ارتباط تجاری را دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری در برخی حوزه‌ها محقق شده، تصریح کرد محصولات تولید شده به واسطه توجه به تولید، به بازار مصرف نیاز دارد و از آنجا که بازارهای داخلی محدود هستند باید به دنبال بازارهای جدید بود، حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا ساختار وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های کنونی زمینه تحقق این امر را فراهم می‌سازد؟

اکبری تالارپشتی گفت: در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم باید تمام ظرفیت‌های موجود در کشور را فعال کنیم. در حال حاضر دولتمردان معتقدند که نمی‌توان نفت به فروش رساند هرچند این نظر را قبول ندارم اما فرض می‌کنیم که این ادعا درست است، حال این سوال ایجاد می‌شود در زمانی که کشور قادر به فروش نفت نیست باید از چه راهی درآمدزایی داشت؟ آیا باید تسلیم شد یا با برنامه‌ریزی دقیق علیه دشمنان اقدام عملی انجام داد؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح ظرفیت‌های صنعت و معدن کشور، توضیح داد: در حوزه صنعت و معدن باید از تمام ظرفیت‌ها به ویژه تمامی ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد زیرا این بخش از دولت بودجه دریافت نمی‌کند و خود دارای سرمایه است.

وی معدن را بخش مغفول کشور دانست و افزود: در شرایطی که دولت ادعا می‌کند نمی‌توان با فروش نفت درآمد ارزی به دست آورد، باید با استفاده از ظرفیت معادن به راحتی نیاز ارزی کشور را تامین کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دولت باید متولی و سیاست گذار در بخش معدن باشد و با حمایت از بخش خصوصی زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات محصولات معدنی را فراهم کند.

روحانی، تحریم را در داخل کشور نهادینه کرده و علیه مردم مدیریت می‌کند

اکبری تالارپشتی با تصریح بر اینکه آقای روحانی، تحریم را در داخل کشور نهادینه کرده و علیه مردم مدیریت می‌کند، گفت: اگر در حوزه اقتصاد از ظرفیت مردم و بخش خصوصی استفاده شود، تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود. حال باید از دولت پرسید که چرا تمام مسائل اقتصادی را از طریق دولت انجام می‌دهد؟ دولت یک کانال مشخص و محدود بوده و عضو مجامع و سازمان‌های بین المللی است، بنابراین آمریکا به راحتی می‌تواند این کانال را ببندد.

وی ادامه داد: در مجلس هشتم صندوق توسعه ملی تشکیل شد تا از ابتدای قانون پنج ساله برنامه پنجم هر ساله ۲۰ درصد از منابع ارزی حاصل از صادرات میعانات نفت و گاز به صندوق واریز شود، این در حالی است که با هر اتفاقی مانند سیل و زلزله آقای روحانی به سراغ برداشت از صندوق توسعه ملی رفت، آیا خسارت ناشی از سیل و زلزله را باید با دلار پرداخت کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: از آقای همتی در یکی از جلسات ابتدای مجلس یازدهم درباره استفاده از صندوق توسعه ملی پرسیدم، که ایشان پاسخ داد؛ صندوق توسعه ملی وضعیت خوبی ندارد، درادامه علت را جویا شدم و وی گفت؛ بعدا درباره این موضوع توضیح می‌دهم.

اگر دولت به دنبال پیروزی در جنگ اقتصادی است، چرا با دلار به میدان می‌رود؟/ با هر کشوری با واحد خودش وارد معامله شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اگر دولت به دنبال پیروزی در جنگ اقتصادی است، چرا باید با دلار به میدان رود؟ می توان با هر کشوری با واحد پولی خودش وارد معامله شد.

اکبری تالارپشتی با اشاره به ضرورت استفاده از بازارهای سایر کشورها، افزود: در شرایط کنونی اگر بتوانیم یک کالا را به کشوری صادر کنیم باید به دنبال راهکارهای عملی شدن این موضوع بوده و بستر آن را فراهم کنیم؛ در حال حاضر  در ۱۴۰ کشور نمایندگی و سفارتخانه داریم اگر بتوان به هر یک از این کشورها تنها یک کالا صادر کرد، در مجموع ۱۴۰ کالای صادراتی در کشور خواهیم داشت از سوی دیگر در صورتی که بتوان از هریک از این کشورها یک سرمایه گذار جذب کرد، می‌توان منابع ارزی مناسبی را جذب کرد امّا از آنجا که دولت اراده و تمایلی ندارد، این امر محقق نمی‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای روحانی معیشت و زندگی مردم را گروگان گرفت و اگر مجلس یازدهم نبود اقای روحانی عرصه را بر مردم تنگ‌تر می کرد.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه با وجود ۷ سال جنگ سوریه، قیمت موادغذایی در این کشور تغییر چندانی نکرد و ارزش پول ملی آن کاهش نیافت، ادامه داد: حتی ارزش پول ملی عراق نیز با وجود جنگ، نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز پیدا کرد.

وزرای اقتصادی کابینه سیزدهم باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم، گفت: حال که مردم به جناب آقای رئیسی اعتماد کردند، ایشان با هیچ کس تعارف نداشته باشد و تحت تاثیر لابی‌ها و سهم خواهی‌ها قرار نگیرد. ایشان بهتر است برای کرسی وزارتخانه‌های اقتصادی افرادی را انتخاب کند که بتوانند بار حوزه اقتصادی را برداشته و حداکثر طی ۶ ماه وضعیت روی ریل مناسب قرار دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، تصریح کرد: شایسته است جناب آقای رئیسی برای هر وزیر مهلتی سه ماهه در نظر گیرد و اگر فرد توانست در این مدت اقدامات مناسبی انجام دهد، مجدداً سه ماه دیگر به وی زمان دهد تا افرادی که بعنوان وزیر انتخاب شده‌اند طی ۶ ماه مسائل مربوط به هر حوزه از جمله وزارتخانه‌های اقتصادی را روی ریل مناسب قرار دهند.

دولت‌ها خودروسازی‌ها را حیات خلوت خود می‌دانند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره رفع مشکلات موجود در صنعت خودرو، تاکید کرد: تولید خودرو باید در کشور رقابتی و از انحصار خارج شود، برای تحقق این مهم باید بخش خصوصی وارد میدان شود که اقدامات لازم برای تحقق این مهم در حال انجام است، دولت‌ها همیشه از خودروسازی‌ها به عنوان حیات خلوت استفاده کرده و خودروسازی‌ها را ملک خود می‌داند از سوی دیگر مدیران مشغول در این صنعت نمی‌دانند فردا هنوز در جایگاه خود حضور دارند یا خیر.

وی با بیان اینکه اگر دو خودروساز بزرگ براساس فرمول بنگاه‌های اقتصادی اداره شوند، می‌توان صنعت خودرو را ساماندهی کرد، ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی در حال تولید خودروهای شاسی و سواری است که می‌تواند تیراژ خود را افزایش دهد.

نظر شما