شناسهٔ خبر: 171372 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاح سهیمه‌ها:

شاخ و برگ دادن به قانون سهمیه‌ها شایسته گزینی را مختل کرده است

ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر ضرورت ساماندهی قوانین مربوط به سهمیه‌های کنکور، تصریح کرد: شاخ و برگ دادن‌های اضافه امروز موجب شده نظام شایسته گزینی در کشور مختل شود به طوریکه ازدیاد قوانین حتی به ضرر ایثارگران حقیقی نیز شده است.

به گزارش «نماینده» مهرداد ویس کرمی با تأکید بر ضرورت ساماندهی سهمیه‌های کنکور، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما از بدو ورود به کمیسیون آموزش، ساماندهی سهمیه‎‌های کنکور بود؛ متأسفانه این اقدام که با نیت‌های خوبی آغاز شد امروز به تعدد قوانین در این حوزه منجر شده و شایسته گزینی را دچار مشکل کرده است.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به موضوع ساماندهی سهمیه‌ها ورود کرده و در این زمینه سیاست‌گذاری‌هایی را خواهد داشت، گفت: قطعا قانون سهمیه نیاز به اصلاح و یکپارچه سازی دارد و مجلس به حوزه ورود خواهد کرد.

برای ورود به دانشگاه ۱۳ مدل سهمیه وجود دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ نوع سهمیه کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها وجود دارد، افزود: این سهمیه‎‌ها در مصوباتی پراکنده و جدا از هم در طول سالیان گذشته به تصویب رسیده است و موجب شده پذیرش دانشجو دچار آسیب‌‎های جدی شود.

ایثارگران حقیقی نه تنها از سهمیه‌ها منتفع نمی‌شوند بلکه تعدد قوانین به ضرر آن‌ها است

ویس کرمی با بیان اینکه سهمیه آزاد منطقه سه با اعمال این سهمیه بسیار افت داشته به طوریکه میزان قبولی داوطلبان آزاد در مناطق محروم به ۵.۶ درصد رسیده است، ادامه داد: متأسفانه طی سالیان اخیر به قدری سهمیه شاخ و برگ داشته که ایثارگران حقیقی از سهمیه منتفع نمی‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: توسعه سهمیه ایثارگران امروز موجب شده که ایثارگران حقیقی و وابستگان درجه یک او نفع چندانی از سهمیه‌ها نمی‌‎برند؛ رشد و توسعه سهیمه‌ها به ضرر ایثارگران است و موجب ایجاد آشفتگی در عدالت آموزشی شده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: قطعا قانون در این زمینه نیاز به اصلاح دارد و با توجه به سیاستگذاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا خواهد داشت، قوانین را با نشست‌های کارشناسی در کمیسیون آموزش اصلاح خواهیم کرد.

نظر شما