شناسهٔ خبر: 171367 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

طرح مجلس در زمینه کنکور کاملا کارشناسی و با اخذ مشورت صاحب نظران است

احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با انتقاد از طرح تهیه شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حذف کنکور، گفت: در حال حاضر طرح‌های مختلفی برای ساماندهی کنکور در مجلس مطرح است که نهایتا با اخذ نظرات کارشناسان یک طرح پخته را در صحن مطرح خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» احمدحسین فلاحی با تأکید بر اینکه در خصوص موضوع ساماندهی کنکور مجلس پیش از شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کرد، اظهار کرد: توافقی که بین شورا و مجلس صورت گرفت بر این مبنا بود که فقط یک نهاد به موضوع ورود کند، بنابراین در موضوع ساماندهی کنکور، شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید طرحی ارائه می‌کرد.

وی، در عین حال طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی را  به اندازه کافی پخته ندانست و گفت: مجلس در این حوزه طرح‌هایی دارد که قطعا با حضور کارشناسان خبره این حوزه می‌تواند بسیار کارآمدتر باشد.

شرط معدل باید در یک پروسه چند ساله در کنکور اعمال شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرط معدل باید در یک پروسه چند ساله در کنکور اعمال شود، افزود: در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی درصد قبولی مناطق برخوردار بسیار بیشتر از مناطق محروم خواهد بود و افرادی که در مدارس غیرانتفاعی درس بخوانند خیلی راحت‌تر می‌‎توانند تراز و نمره بالاتری کسب کنند که این مسئله خلاف عدالت آموزشی است.

وی تصریح کرد: نمایندگان طرح‌های مختلفی در زمینه حذف کنکور دارند که این طرح‌ها در کمیته‌ها و کمیسیون‌‎های تخصصی چکش کاری و نهایتا یک طرح جامع و کاملا کارشناسی شده با اخذ نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان حوزه کنکور و دولت آینده خروجی آن خواهد شد.

تدوین ۲ طرح در مجلس برای ساماندهی کنکور

فلاحی با بیان اینکه در همین راستا اقداماتی صورت گرفته و دو طرح در مجلس تدوین شده  که تدوین طرحی بر مبنای بازنگری در متون کتب درسی و حذف موارد غیر ضروری است، گفت: این بازنگری بر اساس نظام سند تحول صورت خواهد گرفت و هدف از آن کاربردی کردن دروس در آینده است.

وی افزود: در همین طرح، کاهش تعداد پایه‎‌ها از ۱۲ به ۹ پایه نیز آمده به طوریکه دانش آموز پس از طی ۹ پایه دو سال را به صورت تخصصی در رشته مد نظر خود بگذارند تا مهارت او در رشته مد نظرش ارتقا یابد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در کنار این طرح، طرح دیگری در دست بررسی است که بر اساس این طرح نیز با همان ۱۲ پایه مسئله حذف کنکور دنبال و رقابت‌ها تخصصی خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: هر دو طرح به دنبال تخصصی کردن رقابت‌ داوطلبان و نهایتا حذف منطقی کنکور است که با اطلاعات رسانی دقیق و کسب نظرات دانش آموزان و معلمان به سرانجام خواهد رسید.

بر اساس گفته فلاحی طرح‌های مذکور پس از جمع بندی و کار کارشناسی در کمیته تخصصی خود و سپس در کمیسیون آموزش مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن راهی صحن علنی برای ارسال قانون به شورای نگهبان خواهد شد.

نظر شما