شناسهٔ خبر: 171293 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علیرضابیگی:

اجرای تقسیمات کشوری امکان توسعه و پیشرفت مناطق مختلف را فراهم می‌کند

احمد علیرضابیگی43 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با تاکید بر اجرای تقسیمات کشوری به ویژه تبدیل دهستان‌ها به شهر و شهرها به شهرستان، گفت: به واسطه اقداماتی که در روستاها و شهرها انجام گرفته، این نیاز از جانب مردم بیشتر احساس می‌شود کما اینکه اجرای تقسیمات کشوری امکان توسعه و پیشرفت مناطق مختلف را فراهم می‌کند.

به گزارش «نماینده» احمد علیرضابیگی در خصوص تقسیمات کشوری و لزوم اجرای آن در سطح کشور، گفت: موضوع تقسیمات کشوری شامل دو بخش است؛ بخشی از از تقسیمات کشوری مربوط به تحمیل هزینه‌هایی جدید به دولت است که نگاه امنیتی هم بر آن حاکم است، به این بخش به طور ویژه باید پرداخت و نظر مراجع دیگر مانند شورای عالی امنیت ملی درباره آن تعیین کننده است. بخش دیگر مربوط به مواردی مانند ایجاد شهرها، تبدیل دهستان به شهر یا شهرها به شهرستان و غیره است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: در ارتباط با بخش دوم موضوع تقسیمات کشوری به واسطه اینکه ساختارهای اداری جدید ایجاد می‌شود و امکان پیش بینی بودجه خاص برای مراکز و مناطق فراهم می‌شود، مجلس باید ورود کند. با این اقدام امکان تمرکز بر نیازهای مردم فراهم می‌شود، به واسطه اقداماتی که در روستاها و شهرها انجام گرفته، این نیاز از جانب مردم هم بیشتر احساس می‌شود.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با تبدیل دهستان به شهر، شورای شهر در آن مرکز به ایفای نقش می‌پردازد لذا شوراها درباره بخشی از هزینه اداره شهر که متوجه مردم مسئولانه‌تر تصمیم‌گیری می‌کنند، کما اینکه در مورد اعتبارات شهر می‌توانند اقدام کنند، مردم نیز سهم بیشتری در اداره امور جغرافیای خود عهده دار می‌شوند.

علیرضابیگی با بیان اینکه اجرای تقسیمات کشوری جزء حقوق مردم و اساسا باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: تقسیمات کشوری به نحوی با پیش‌بینی حوزه‌های انتخابیه جدید مرتبط است. قریب 20 سال است که مجلس شورای اسلامی برای افزایش تعداد نمایندگان نتوانسته مصوبه‌ای را بگذراند، این کار از سوی دولت با ارائه لایحه به مجلس می‌بایست انجام می‌شد که اتفاق نیفتاده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: با اجرای تقسیمات کشوری افزایش تعداد نمایندگان هم مورد توجه قرار می‌گیرد لذا صدای مردم بیشتر در خانه‌ملت شنیده می‌شود و مردم در جغرافیای مختلف این امکان را پیدا می‌کنند که موضوعات خود را در مجلس و در سطحی ملی دنبال کنند.

وی در ادامه به رویکرد دولت منتخب سیزدهم اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که آقای رئیسی در دولت جدید چنین رویکردی را دنبال کند، یکی از انتظاراتی هم که از دولت آقای رئیسی می‌رود، پرداختن به موضوع تقسیمات کشوری به ویژه تبدیل دهستان‌ها به شهرها و شهرها به شهرستان‌ها است که امکان توسعه و پیشرفت مناطق مختلف را فراهم می‌کند.

نظر شما