شناسهٔ خبر: 171244 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عموئی با اشاره به دعوت دبیر کل سازمان ملل از طرفین برجام برای اجرای تعهدات:

اقدامات ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱/ آمریکا حاضر به کنار گذاشتن اجزای سیاست فشار حداکثری خود نیست

عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به دعوت دبیر کل سازمان ملل از طرفین برجام برای اجرای تعهدات، گفت: یکی از علت‌های اصلی اجرای ناقص قطعنامه به اقدام غیرقانونی آمریکا باز می‌گردد. ایران همچنان به مفاد این قطعنامه پایبند است و اقدامات خود را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام که ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ است، تنظیم می‌کند اما آمریکا حاضر نیست اجزای سیاست فشار حداکثری خود را کنار بگذارد.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل عموئی با یادآوری نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و تاکید بر بازگشت آمریکا و ایران به این توافق و لغو تحریم ها علیه تهران، گفت: دبیر کل سازمان ملل طبق  قطعنامه ۲۲۳۱ این سازمان موظف  است که به صورت دوره‌ای درباره اجرای این قطعنامه گزارش دهد. گزارش اخیر دبیر کل هم شامل این نگاه بود که قطعنامه ۲۲۳۱ با خروج غیرقانونی آمریکا از تعهدات در برجام به صورت دقیق اجرا نمی‌شود و بر همان اساس طرفین را به اجرای تعهدات دعوت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی اجرای ناقص قطعنامه به اقدام غیرقانونی آمریکا باز می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران همچنان به مفاد این قطعنامه پایبند است و اقدامات خود را در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام که ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ است، تنظیم می‌کند و در همین چارچوب مذاکرات وین را بین ایران و ۴+۱ پذیرفت تا شروط بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای را تعیین کند اما آمریکا تا این لحظه نشان داده که حاضر نیست اجزای سیاست فشار حداکثری خود را کنار بگذارد.

وی اضافه کرد: سیاست فشار حداکثری به ایران هرچند برای همه نخبگان آمریکایی یک سیاست شکست خورده شناخته شده اما اجزای آن مانند تحریم‌ها مورد تعلق خاطر آمریکا است و بر همین اساس ما با پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ نشان دادیم که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا نکرده و به آنها پایبند نیست.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: دبیر کل سازمان ملل باید فشارهای خود را بر طرف غربی از جمله آمریکا که اجرای دقیق این قطعنامه را با مشکل مواجه کرده، افزایش دهد تا به تعهدات خود برگردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: روند مذاکرات وین نیز هنوز به نتایج مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نرسیده و تا هنگامی که آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های برجامی و بعد از برجام نشود، نباید انتظار داشت که ایران اجازه ورود آنها را به توافق به عنوان یکی از اعضا دهد./

نظر شما