شناسهٔ خبر: 171203 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضازاده با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت:

آمریکا باید لغو تحریم های ضدایرانی را اثبات کند

رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها باید قدم اول احیا برجام را بردارند، گفت: با توجه به آنچه در مذاکرات وین مورد توافق قرار گرفته است، ایالات متحده آمریکا با توجه به اینکه با اختیار خود از برجام خارج شده، پذیرفته که قبل از بازگشت ایران به تعهدات برجامی، به توافق برگردد و تمام تحریم‌های موضوعی و برخی اشخاص را لغو کند.

به گزارش «نماینده» یعقوب رضازاده با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و تاکید بر بازگشت آمریکا و ایران به این توافق و لغو تحریم ها علیه تهران، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر خود با سیدعباس عراقچی مباحث مطرح در مذاکرات وین را مورد بررسی قرار داد. آقای عراقچی در توضیح نتایج حاصل شده تا این لحظه گفت «ایالات متحده آمریکا با توجه به اینکه با اختیار خود از برجام خارج شده، پذیرفته که قبل از بازگشت ایران به تعهدات برجامی، به توافق برگردد.»

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آقای عراقچی همچنین عنوان کرد که آمریکایی‌ها گفته اند که تمام تحریم‌هایی موضوعی و برخی تحریم‌های اشخاص پیرامون موضوعات اقتصادی را به صورت یکجا لغو خواهیم کرد و سپس ایران می‌تواند به راستی آزمایی بپردازد.

وی همچنین اظهار کرد: کشورهای ۴+۱ نیز این تعهد آمریکایی‌ها را پذیرفتند و در مقابل از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا بعد از راستی آزمایی به تعهداتی که در برجام داده، بازگردد و تعهدات خود را در بحث آب سنگین، غنی سازی و سانترفیوژها طبق توافق اجرا کند. این مباحث نتیجه آخرین مذاکراتی است که بین ایران و ۴+۱ انجام گرفته است.

رضازاده در ادامه نشست شورای امنیت را یادآور شد و گفت: مباحث مطرح شده در این جلسه هم قطعا در راستای توافق و مذاکرات وین صورت گرفته است. البته شورای امنیت سازمان ملل باید بداند که قدم اول برای احیا برجام و تعهدات برجامی را آمریکایی‌ها باید بردارند که به نظر این موضوع را پذیرفته اند و در عمل هم باید اثبات کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در مذاکرات وین گفته، پس از بازگشت آمریکا به برجام و لغو تمام تحریم‌ها و راستی آزمایی جهت اثبات اجرای تعهدات آنها، به تعهدات برجامی باز می گردد. ما پیش از این هم پایبندی خود را به تعهدات اثبات کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بار دیگر بر لزوم پایبندی همه طرفها بر برجام تاکید و با استقبال از روند مذاکرات وین، خواستار بازگشت آمریکا و ایران به این توافق و لغو تحریم ها علیه تهران تاکید کردند. 

نظر شما