شناسهٔ خبر: 171180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو کمیسیون امنیت ملی در وبینار بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی:

آمریکا با دخالت در امور کشورهاو فروش سلاح به دولتهای کودک کش حقوق بشر را نقض می کنند

ابراهیم عزیزی شیراز آمریکا با دخالت در امور دیگر کشورها ، با شکنجه و کشتار غیرنظامیان -از جمله کودکان- حمایت و پناه دادن به گروه‌های تروریستی و فروش سلاح بویژه به دولتهای کودک کش به طور گسترده حقوق بشر را نقض می کنند.

به گزارش «نماینده» ابراهیم عزیزی در وبینار حقوق بشر آمریکایی ضمن محکوم کردن رفتار دوگانه حاکمان این کشور گفت:طی سالیان اخیرا شاهد بوده ایم که چگونه مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر با رفتارهای دوگانه و گزینشی، کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می‌دهند. آمریکا یکی از این پرچمداران خودخوانده حقوق بشر است. کشوری که دولتمردانش همواره دَم از آزادی، حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند اما در عمل به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با دخالت در امور دیگر کشورها ، با شکنجه و کشتار غیرنظامیان -از جمله کودکان- حمایت و پناه دادن به گروه‌های تروریستی و فروش سلاح بویژه به دولتهای کودک کش به طور گسترده حقوق بشر را نقض می کنند.

وی افزود:دولت استرالیا نیز با پیروی از حقوق بشر آمریکایی، علی‌رغم ابراز نگرانی جهانی در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، همچنان به فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی ادامه می‌دهد.

عضو کمیسیون امنیت تصریح کرد:یکی دیگر از اقدامات ضدحقوق بشری تحت حمایت آمریکا در این کشور، انتقال سرباز به افغانستان جهت همراهی با ارتش آمریکا در به اصطلاح جنگ علیه تروریسم است. از همان زمان اتهاماتی سنگین علیه سربازان واحدهای ویژه استرالیا در ارتباط با جنایات جنگی در افغانستان مطرح شد. اخیراً چندین گزارش تحقیقاتی از ارتکاب به جنایات جنگی توسط سربازان استرالیایی در افغانستان در دسترس عموم قرار گرفت. در این گزارش اذعان شده است که ۳۹ غیرنظامی در افغانستان طی ۱۱ سال مأموریت توسط نیروهای ویژه استرالیا کشته شده اند. این بدرفتاری و جنایت آنقدر تلخ و دردناک بود که حتی برخی نهادهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر غربی را نیز به واکنش واداشت.

نماینده شیراز ادامه داد:یکی دیگر از نمونه‌های تلخ نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط در این کشور، نقض حقوق بنیادین بومیان و پناهندگان است. تاریخ ۲۰۰ ساله این کشور مملو از نمونه‌های بسیار تلخی از تضییع حقوق بومیان و تسلط نگرش برتری نژاد سفید در ذهن مقامات این کشور است. فقط بعنوان یک نمونه از وجود تبعیض عمیق در استرالیا به گزارش اداره آمار استرالیا در خصوص تعداد و ترکیب زندانیان اشاره می‌کنم. این آمار نشان می‌دهد که مردم بومی ۲۹٪ از جمعیت زندان ها را تشکیل می دهند این درحالی است که فقط ۵٪ از کل جمعیت آن را تشکیل می دهند. علی‌رغم اینکه استرالیا در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرد اما این کشور هنوز فاقد سیستم قانونگذاری منسجم در زمینه حقوق بومیان و پناهندگان است.

وی با انتقاد از رفتار ها با پناهجویان گفت:استرالیا در قریب به یک دهه اخیر همواره به دلیل اعمال روش‌های غیرانسانی در نگهداری پناه‌جویان و مهاجران غیرقانونی در محیط‌های نامناسب با فشار نهادهای حقوق بشری سازمان ملل، دیگر سازمان‌ها و انجمن‌های مدافع حقوق بشر و حتی برخی سازمان‌ها و گروه‌های مخالف داخلی و پارلمان این کشور مواجه است.

 وی تاکید کرد: نتیجه پیروی از حقوق بشر آمریکایی، بدانجا ختم شده است که این کشور خود میزبان گروه‌های تروریستی نظیر گروهک تروریستی الاحوازیه، که دستشان به خون مردم بی گناه کشورمان آلوده است، شده است.  اعضای این گروهک تروریستی با آگاهی و مجوز دولت استرالیا به صورت آزادانه در آن کشور رفت و آمد و فعالیت می‌کنند. تریبون دادن به این گروه ها جهت انجام  فعالیت‌های مخرب تبلیغاتی و اقدامات تروریستی، نه‌تنها نقض فاحش حقوق بشر بلکه نقض حقوق بین‌الملل و تمامی تعهدات بین‌المللی دولت استرالیا نیز هست. اما از آنجایی که حقوق بشر نه یک مفهوم والا بلکه تنها ابزاری در دست دولتمردان آن کشور است، لذا به راحتی چشم خود را بر روی این واقعیت می‌بندند.

نظر شما