شناسهٔ خبر: 171117 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایری در تشریح نشست کمیته‌های تخصصی کمیسیون عمران مجلس؛

۶۵۵ کیومتر خط راه آهن در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بهره‌برداری ۶۵۵ کیومتر خط راه آهن در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش «نماینده» عبدالجلال ایری در تشریح نشست کمیته‌های کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه کمیته نظام های فنی، اجرایی و مهندسی با هدف بررسی طرح اصلاح قانون مهندسی و کنترل ساختمان با حضور نمایندگان وزارت کشور، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری تشکیل و طرح مذکور مورد بررسی قرار گرفت. این طرح پس از بررسی و ارزیابی کارشناسی در جلسات آتی، به کمیسیون ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین جلسه کمیته مسکن و عمران شهری و روستایی در خصوص ارائه گزارش بنیاد مسکن درخصوص طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی بود که مباحثی نظیر ضرورت توسعه پایدار روستایی بررسی چالش های گذشته روستاها مطرح شد. سال‌ها قبل ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستا ها ساکن بودند در حالی که امروز در چرخشی قابل توجه ۷۰ درصد جمعیت کشور شهر نشین هستند، بی تردید کاهش جمعیت روستاها یکی از چالش‌ها اخیر کشور است، از این رو مقرر شد جلسه دیگری در این خصوص برگزار شده و سپس در کمیسیون عمران نیز مطرح شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیته معماری و شهرسازی برای بررسی اصلاح تبصره (۲) ذیل ماده (۲۹) قانون نوسازی و عمران شهری نیز تشکیل جلسه دارد. این اصلاحیه مورد بحث و بررسی اعضای کمیته قرارگرفته و مقرر شد نامه‌ای برای شورای عالی استان ها ارسال شود تا این اصلاحیه را به عنوان لایحه به همراه نظر کارشناسی خودشان به مجلس ارائه کنند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جلسه کمیته حمل و نقل ریلی در خصوص ارزیابی عملکرد حمل و نقل ریلی در سال ۱۳۹۹ و برنامه سال ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، استادان دانشگاه،  معاونان سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساخت راه های ریلی دستاورد خوبی داشته به نحوی که ۶۵۵ کیومتر خط راه آهن در سال ۱۴۰۰ و ۲۶۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به بهره بردای خواهد رسید که به نسبت سال‌ها گذشته رشد قابل توجهی است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در حال حاضر تعداد واگن‌های باری و مسافری کشور ۱۲۰۰ عدد بوده که متاسفانه میانگین سن واگن‌های باری ۳۱ سال و واگن‌های مسافری ۲۷ سال بوده در حالی که میانگین عمر استاندارد واگن‌ها قطار ۲۵ سال است از این رو بالا بودن سن واگن‌ها کشور نشان دهنده فرسوده بودن آنها است. لذا مقرر شد در جلسه‌های اتی نیازهای راه آهن کشور مورد بحث و بررسی بیشتر قرار بگیرد و سپس در صحن کمیسیون مطرح شود.

نظر شما