شناسهٔ خبر: 171109 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در صحن علنی انجام شد؛

موافقت مجلس با بررسی اولویت‌دار طرح استفساریه تأمین قیر رایگان

نفت و قیر43 نمایندگان مجلس با در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح استفساریه تأمین قیر رایگان در سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۸ تیرماه) مجلس شورای اسلامی با در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح استفساریه بند (ز) تبصره (۱) ماده ۱۰۰ قانون بودجه ۱۴۰۰، با ۱۸۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سیدکاظم دلخوش اباتری به عنوان نماینده متقاضی بررسی اولویت دار طرح استفساریه فوق در بیان دلایل درخواست برای در اولویت قرار گرفتن آن گفت: این مشکل از ۴ سال گذشته آغاز شده و باید در شرایط کنونی برای رفع مشکلات آینده حل شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس ادامه داد: بند (ز) تبصره (۱) ماده (۱۰۰) در بودجه ۱۴۰۰ تصویب شده و وقتی ابلاغ شد وزیر نفت اعلام کرد جز (۲) بند (ب) تبصره (۱) دارای اشکالاتی است، سپس به دنبال جلساتی که برگزار کردیم این ایراد مبنی بر اینکه مازاد نفت در ۶ ماه دوم سال پرداخت می‌شود بنابراین نمی‌تواند مشکلی را حل کند، را به صورت مکتوب ارائه دادند.

وی تصریح کرد: بر اساس این موضوع ما این استفساریه را تهیه کردیم که بعد از اعلام وصول روز گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با قاطعیت رأی آورد بنابراین اگر امروز نیز مورد موافقت مجلس قرار گیرد، فردا اصل آن را به رأی خواهیم گذاشت که در پی آن وزیر نفت موظف می شود مبلغ ۱۵ هزار میلیارد را از اول فروردین ماه پرداخت کند.

طرح‌های اقتصادی بر وضعیت قیر ارجحیت دارد

مالک شریعتی نیاسر به عنوان نماینده مخالف در اولویت قرار گرفتن طرح قیر رایگان گفت: اصل این موضوع در کمیسیون تلفیق به دقت بررسی شده و در صحن علنی نیز رأی آورد ضمن اینکه با اعمال ماده (۱۰۰) مشابه این موضوع را در گذشته نیز داشته‌ایم که با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: هم اکنون با وجود طرح‌های مهمی همچون شفافیت که در دستور کمیسیون آیین‌نامه داخلی قرار گرفته و به دلیل درخواست نمایندگان برای دو فوریت قرار دادن، بررسی آن با تأخیر مواجه شده یا سایر طرح‌های اقتصادی که از مطالبات جدی مردم بوده، همچنین ترخیص کالاهای اساسی از گمرک مانند برخی تجهیزات مورد نیاز عمل جراحی بیماران سرطانی بر این طرح ارجحیت دارند.

مردم را نباید از حق بهره‌مندی از قیر رایگان محروم کرد

سیدناصر موسوی لارگانی به عنوان نماینده موافق بررسی اولویت دار این طرح با بیان اینکه مجلس به حق پیگیر این استفساریه است، گفت: مهمترین دلیلی که بررسی این استفساریه باید در اولویت قرار گیرد، این است که فصل کار در حال اتمام است کما اینکه در برخی از استان‌ها از دو ماه آینده نمی‌توان کار کرد.

نماینده مردم فلاورجان در بیان دیگر دلیل درخواست برای در اولویت قرار گرفتن این طرح، ادامه داد: وقتی اکثر مسئولان تراز اول کشور به استان‌ها و شهرستان‌های متعدد سفر می‌کنند، مهمترین مطالبه اکثریت مردم آسفالت راه‌ها است ضمن اینکه نفت متعلق به بیت‌المال است و پست‌ترین فرآورده نفتی نیز قیر است و این در حالی است که متأسفانه قیر به بورس برده شده و درآمد حاصل از آن به جیب عده‌ای خاص می‌رود که بیشتر به دنبال صادرات آن هستند بنابراین تنها مردم از این حق خود محروم می‌شوند.

وی تصریح کرد: در روستاها مردم در زمستان تا زانو در گل فرو می‌روند و در تابستان نیز گرد و خاک زندگی آنها را فرا می‌گیرد چرا که مسئولان به ناحق قیر را به بورس برده‌اند و این حق مردم مظلومی که چه در زمان دفاع مقدس و چه در شرکت در انتخابات ادوار مختلف مجلس و دولت حماسه آفریدند، نیست.

موسوی لارگانی یادآور شد: بر اساس مصوبه مجلس باید مبلغ دو میلیون تن قیر پرداخت می‌شد و این در حالی است که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت می‌گویند قرار شده این مبلغ در ۶ ماه دوم سال از مازاد درآمد نفت پرداخت شود در حالی که در اکثر استان‌های سردسیر در آن زمان نمی‌توان فعالیتی انجام داد.

وی تأکید کرد: طرح استفساریه دارای ۵۰ ماده نیست که وقتی از مجلس بگیرد و تنها یک بله یا خیر نیاز دارد که در پی آن پیمانکاران می‌توانند به موقع فعالیت‌های عمرانی را انجام دهند ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که در بسیاری از روستاها زیرسازی برای آسفالت راه‌ها انجام شده که اگر به موقع قیر به آنها نرسد این زیرسازی از بین می‌رود.

بعد از موافقت مجلس با در اولویت قرار گرفتن این طرح حسینعلی حاجی دلیگانی اعلام کرد: بر اساس ماده ۱۴۴ همکاران فرصت دارند پیشنهاد خود را در رابطه با این طرح تا فردا صبح در سامانه بارگذاری کنند.

اخطار و تذکر نمایندگان در ارتباط با کوتاهی وزیر نفت در توزیع قیر رایگان/ ۳ هزار کیلومتر جاده روستایی آماده سازی و ۱۵۰ هزار تن قیر نیاز دارد

در ادامه سید البرز حسینی در اخطاری با اسناد به اصل ۴۳ قانون اساسی گفت: وضعیتی پیش آمده که وزیر فکر می کند جلوی خانه خودش آسفالت دارد و جای دیگری به آسفالت نیاز ندارد. متاسفانه بخشی از پروژه ها به خاطر یک تصمیم متوقف شده و این به دیگر ساختار کشور آسیب می زند. قریب به ۶۰ درصد رویه های آسفالتی راه های مواصلاتی خراب شده، به ۱۵۰ هزار تن قیر نیاز است تا ۳ هزار کیلومتر راه روستایی آماده شده را آسفالت کنیم.

وی افزود: ۳ ماه از فصل کاری در استان ها گذشته و با توجه به آب و هوای ۱۵ استان شمال غرب و غرب کشور این اقدام باید در شرایط فعلی انجام گیرد.

در ادامه علی بابایی کارنامی نیز در تذکری به استاد بند ۲ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: هیات رئیسه باید موضوع بودجه را رصد کند، وزیری که کارگر، پالایشگاه، لوازم و قیمت تمام شده قیر را نمی فهمد، چطور می تواند این موضوع را مدیریت کند؟ آقای زنگنه باید دادگاهی شود یا هیات رئیسه به کمیسیون اصل ۹۰ ماموریت دهد که با این وزیر برخورد شود.

قالیباف رئیس مجلس این تذکر را وارد ندانست و گفت: ماده ۲۲ مربوط به فرآیند تصویب بودجه و در ارتباط با مسائل اداری داخل مجلس است که به موضوع نظارت بر مباحث بودجه و قیر ارتباطی ندارد.

نظر شما