شناسهٔ خبر: 171073 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

دولت منتخب را برای تحقق تمدن نوین اسلامی یاری کنیم

قاضی زاده هاشمی در گام دوم انقلاب، حضور دولت انقلابیِ منتخب مردم در کنار مجلس انقلابی می تواند همراه با مشارکت مردم، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشد

«نماینده»/ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی_نماینده مجلس شورای اسلامی: چند روز از جشن ملی انتخابات و حماسه حضور می گذرد و جا دارد آن را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهور منتخب حضرت آیت الله رئیسی و ملت شریف، قهرمان و بصیر ایران تبریک عرض کنم. این ایام مصادف است با دهه کرامت و میلاد حضرت امام رضا(ع) و میهن اسلامی مملو است از عطر جان‌افزای محبت اهل بیت(ع). هجرت اجباری آن حضرت به ایران نقش شگرفی در آماده سازی ایرانیان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و موضوع مهدویت داشته که ضروری است این نقش بازخوانی شود. آن حضرت با حضور خود در سرزمین ایران، ظرفیت جدیدی را تحت قلمرو تمدنی اسلام قرار دادند که سابقاً به آن توجه نشده بود. پس از این هجرت، ایران اسلامی با حضور پرتعداد فرزندان امام کاظم(ع) به یکی از مناطق تمدنی حساس و نقش‌آفرین در جهان اسلام بدل شد. امام رضا (ع) در تمدن مورد نظرشان به این نکته توجه داشتند که انسان در کنار نیازهای مادی نیازمند تأمین معنویات است. چنان‌که امروز اصلی‌ترین دلیل بازگشت مردم و رویگردانی از تمدن غرب بی‌توجهی به آرامش روحی و روانی است که انسان به‌شدت به آن نیازمند است.

همچنین از نقطه نظر فلسفه تاریخی، انقلاب اسلامی مأموریت خود را تأسیس تمدن نوین اسلامی می داند و این تمدن نوین اسلامی است که زمینه ساز ظهور حضرت حجت بن الحسن(عج) خواهد بود. در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب پنج گام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی تبیین شده که ما اکنون در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم. از نظر رهبر انقلاب «برای ایجاد یک تمدن اسلامی، دو عنصر اساسی لازم است؛ یکی تولید فکر و دیگری پرورش انسان». تشکیل دولت اسلامی به عنوان یکی از حلقات تشکیل تمدن اسلامی نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، درباره اهداف تشکیل حکومت اسلامی به صراحت از «تشکیل جامعه نمونه اسلامی» و «تشکیل امت واحده جهانی» نام برده شده است.

اما راه برافراشتن پرچم تمدّن نوین اسلامی چیست؟ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را تبیین کرده اند، راهش تربیت نسلی شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیش‌گام، خودباور و غیور است. البته در این مسیر موانعی وجود دارد؛ از جمله اینکه متأسفانه، هنوز فاقد یک سامانه و نظام ارزیابی عملکرد قوی و کارآمد درباره  مدیران هستیم؛ سامانه ای که با تشکیل یک نظام رصد و تحلیل عملکرد تک تک مدیران، در یک چرخه زمانی، مدیران نالایق و ضعیف را از چرخه حذف و مدیران مستعد و قوی را تقویت کند. حال تلاش نظام‌مند و سازمان‌یافته برای تربیت مدیران جای خود دارد! سومین مانع جدی نیز تبدیل نشدن شعار دولت اسلامی به یک گفتمان جدی، عمیق و فراگیر است که فارغ از شعارزدگی‌های سیاسی و تبلیغاتی، بتواند انگیزه ها، افکار و نیروهای اجتماعی را در راستای این هدف مقدس بسیج کند. لازمه این امر، تبیین و ترویج مفهوم دولت اسلامی و مزیت های آن نسبت به مدل‌ها و الگوهای غربی از یک طرف و نقد و تحلیل الگوهای اداره غربی از سوی دیگر است. به هر میزان که در گفتمان سازی دولت اسلامی موفق باشیم، راه برای نظریه‌پردازی و تربیت نسل انقلابی و کارآمد و متخصص برای تصدی مسئولیت‌های نظام اسلامی فراهم و تولد تمدن نوین اسلامی روزبه روز نزدیک تر خواهد شد.

در گام دوم انقلاب، حضور دولت انقلابیِ منتخب مردم در کنار مجلس انقلابی می تواند همراه با مشارکت مردم، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشد و ما در این مسیر بر خود لازم می‌دانیم همگام با برادر عزیز حضرت آیت الله رئیسی در تحقق این مهم، نقشی سازنده ایفا کنیم و یاریگر دولت منتخبی باشیم که پرکار، انقلابی و ضدفساد است.

نظر شما