شناسهٔ خبر: 171033 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: جام جم

تزریق امید

حسینعلی شهریاری/1 روز جمعه مقام معظم رهبری، اولین دوز واکسن کرونای تولید داخل را دریافت کردند. ایشان از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تأکید داشتند واکسن تولید داخل تزریق خواهند کرد و باوجوداین‌که براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان در سن تزریق واکسن بودند، صبر کردند تا واکسن ایرانی تزریق کنند.

«نماینده»/ حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان: رهبر انقلاب با تزریق واکسن ایرانی، چند پیام به مردم کشورمان و ‌جهانیان دادند. پیام ایشان به مردم ایران این بود که واکسن ایرانی بزنند،چراکه واکسن تولید داخل یکی از بهترین واکسن‎هاست و اثربخشی قابل قبولی هم دارد. پیام دیگر ایشان اما باور به نخبگان و دانشمندان ایرانی است.

ایشان با تزریق واکسن ایرانی، اعلام کردند به دانش دانشمندان ایرانی اعتماد دارند و از مردم هم خواستند تا به دانشمندان و نخبگان ایرانی باور داشته باشند،چراکه تزریق واکسن ایرانی‌ نشانه اقتدار ملی است.

مقام معظم رهبری با تزریق واکسن تولید داخل‌ پیام مهمی نیز برای‌ جهانیان داشتند. در روزهای گذشته کشور با مشکلات زیادی برای تأمین واکسن وارداتی مواجه بود، مشکلاتی که درنتیجه آن‌ با اختلال درروند واکسیناسیون و نیز با کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم واکسن سالمندان روبه‌رو شدیم.

به این شکل اما رهبرانقلاب به جهانیان پیام دادند کشور ایران قادر به تولید واکسن است و دیگر نیازی به واکسن‎های کشورهای دیگر نیست؛ چراکه بادانش نخبگان داخلی، ایران توانایی تولید واکسن را در داخل کشور دارد.

لازم به یادآوری است تمام روش‎های تولید واکسنی که در دنیا در دستور کار قرار دارد در ایران هم استفاده می‌شود و این روزها شرکت‏های خصوصی با به‌کارگیری دانشمندان داخلی، قادر به ساخت واکسن‏ کرونا هستند.

افزون بر این شرکت ‏های واکسن ‏سازی کشور به یک روش اکتفا نکرده و همه روش‏های تولید واکسن در دنیا را به کار گرفته‏ اند.

برای نمونه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که مجوز استفاده از محصول آن یعنی واکسن کوو ایران برکت صادرشده است، پروژه ‏های تولید واکسن دیگری را هم در دستور کار دارد، نکته این است که برای هر پروژه تولید واکسن روشی خاص‌ به کار گرفته‌شده است به همین دلیل در این ستاد شش واکسن دیگر در مرحله آزمایش انسانی قرار دارد.

در دیگر شرکت‏های تولید واکسن نیز شرایط به همین شکل است و ساخت واکسن‌های کرونا با اتکا به توان ملی با جدیت دنبال می‌شود.

خبرها در حوزه تولید واکسن کرونا در کشور خوشا‏یند است و تولید واکسن اسپوتنیک نیز در ایران تا چند روز دیگر شروع می شود.

علاوه بر این واکسن مشترک ایران و کوبا نیز به‌زودی مجوز استفاده اورژانسی می‏ گیرد. از انستیتو رازی نیز خبر می‌رسد تا چند ماه دیگر واکسن تولیدی‌شان به مرحله تولید انبوه می‏ رسد.

بنابراین می‌توان گفت‌ تلاش‎های انجام‌شده برای تولید واکسن کرونا در کشور نوید می‏دهد تا پایان پاییز درصد بالایی از جمعیت‌ کشورمان با واکسن ایرانی واکسینه ‏شوند و این نتیجه تلاش شبانه‎روزی دانشمندان و نخبگان ایرانی است که باهمتی مثال‌زدنی‌ کشور را در تولید واکسن کرونا به خودکفایی می‌رسانند.‌

نظر شما