شناسهٔ خبر: 170945 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰:

گزارش عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات در جلسه علنی قرائت می شود

پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گزارش ضعف عملکرد احتمالی وزارت کشور در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه پس از جمع‌بندی و استماع توضیحات وزیر کشور در جلسه هفته آینده کمیسیون، در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

به گزارش «نماینده» نصرالله پژمان فر در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق قانون اساسی کمیسیون اصل ۹۰ موظف است به طرز کار قوای سه‌گانه بر اساس شکایاتی که به آن واصل می‌شود ورود کرده و رسیدگی نماید و در همین راستا ما نسبت به عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد از ابتدای روز جمعه بیش از هزار شکایت را داشتیم.

وی افزود: برای جمع‌بندی این شکایات لازم است توضیحات وزیر کشور را استماع کنیم  و به همین منظور در جلسه هفته آینده کمیسیون از وزیر کشور برای حضور دعوت به عمل آمده است.

پژمانفر خاطر نشان کرد: تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی و تعجیل در بستن شعب به طوری که در ساعات ابتدایی صبح مردم با برخی رفتارها توهین‌آمیز نتوانستند آرای خود را در صندوق‌ها بیاندازند و در ساعات پایانی رأی‌گیری نیز با توجه به اینکه در ایام گرما دو زمان صبح و عصر و پایان شب بیشتر در شعب تجمع وجود دارد، به دلیل تعجیل در بستن برخی شعب امکان رأی‌گیری از مردم نبود، شکایاتی به کمیسیون رسید.

وی افزود: کمبود صندوق‌های سیار به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موجب نارضایتی کادر درمان شده بود و شکایات زیادی از این بخش به کمیسیون رسیده بود که نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و موج گسترده نارضایتی را به همراه داشت و بسیاری از بیمارستان‌ها و بیماران بستری در آن و همین طور کادر درمان و خدمات نتوانستند در انتخابات شرکت کنند. همچنین کندی سیستم‌ها به ویژه در حوزه‌هایی که به صورت الکترونیکی رأی‌گیری در آنها صورت می‌گرفت یکی دیگر از مشکلاتی بود که در این انتخابات به چشم می‌خورد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تصریح کرد: در این باره توضیحاتی را از همراه اول دریافت کردیم اما لازم است توضیحات وزارت کشور نیز در این باره استماع شده و جمع‌بندی کنیم تا ببینیم دلیل اصلی این تأخیر در ثبت آرا و ضعف عملکردی در این حوزه چه بوده است. همچنین تناقض در اعلام نتایج و روش آن نگران‌کننده بود به طوری که افرادی که در این زمینه مسئولیت داشتند نظرات یکدیگر را نفی می‌کردند و با وجود اینکه ما تجربه برگزاری انتخابات متعدد را در کشور داشتیم طرز کار وزارت کشور در این دوره طرز کار غلطی بوده است.

وی با انتقاد از تشابه تعرفه‌های اخذ رأی در بسیاری از حوزه‌هایی که یک انتخاب برای انتخابات‌ خبرگان، میان دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری داشتند، گفت: عدم پیش‌بینی این موضوع باعث شده بود مردم و به ویژه کسانی که از سواد کافی برخوردار نیستند و یا افراد کهنسال در رأی‌ دادن دچار مشکل شوند، همچنین همه صندوق‌ها در شعب کنار هم قرار داده شده بود و مردم موقع انداختن تعرفه‌های خود به صندوق‌ها دچار خطا می‌شدند و وزیر کشور باید پاسخ دهد که اگر تعرفه‌ای در صندوق دیگری انداخته شده باشد آیا آن رأی باطله محسوب شده یا خیر؟ آمار بالای آرای باطله از چند موضوعی نشأت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تأکید کرد: برخی بی نظمی‌ها و مشکلات در روند برگزاری انتخابات قابل پذیرش است و اگر تعداد این مشکلات محدود باشد می‌شود آن را به حساب خطای انسانی گذاشت اما متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که این تخلفات تعداد بالایی داشته است و این نشان‌دهنده ضعف عملکردی وزارت کشور در برگزاری انتخابات است و ما برای روشن شدن این موضوع روز شنبه مکاتبه‌ای با این وزارتخانه انجام دادیم و ان‌شاء الله گزارشی در این زمینه تهیه و در صحن مجلس قرائت خواهیم کرد و رئیس مجلس نیز روز گذشته در این رابطه به دو کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها برای پیگیری این موضوع مأموریت دادند.

نظر شما