شناسهٔ خبر: 170916 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری مطرح کرد:

از پیگیری غرامت جنگی تا احقاق حقوق جانبازان در مجامع بین المللی

اقبال شاکری/2 عضو هیات رییسه فراکسیون ایثارگری مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع احقاق حق جانبازان و ایثارگران نخست مراجع رسمی مثل وزارت خارجه و بعد قوه قضائیه باید به صورت رسمی در مجامع جهانی ورودکنند.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد واخواهی حق و حقوق جانبازان در مجامع  بین المللی گفت: بارها موضوع قطعنامه شورای امنیت در خصوص جنگ ایران و عراق از غرامت جنگی گرفته تا حمایت از جانبازان و ایثارگران در مجامع جهانی مطرح کرده‌ایم؛ این بار ایثارگران و جانبازان از دبیر کل درخواست کرده‌اند که با مشورت دو کشور ایران و عراق تمام حق و حقوق آنها پرداخته شود، در موضوع احقاق حق این عزیزان نخست مراجع رسمی مثل وزارت خارجه و بعد قوه قضائیه باید به صورت رسمی در مجامع جهانی حمایت کند.

حق و حقوق ملت ایران در مجامع بین المللی دادخواهی می‌شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: این حمایت‌ها تنها مربوط به جانبازان نمی‌شود بلکه شهدای ترور، شهدای مواد شیمیایی و ایثارگران را هم شامل می‌شود و نهادهای غیردولتی، NGOها،کانون حمایت از جانبازان و ایثارگران و نهادهای دانشگاهی باید به موضوع حمایت از جانبازان و ایثارگران حتی با ارسال مقاله‌های دانشجویی به مجامع جهانی این حق را واخواهی کنند؛ طبق بندهای قطعنامه ۵۹۸ به دفعات عنوان شده حق و حقوق ملت ایران در مجامع بین المللی دادخواهی می‌شود تا با این احقاق حق  خسارات این افراد تا حدودی جبران شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد:  مجلس به ویژه فراکسیون ایثارگری دنبال حق و حقوق این عزیزان است و به زودی در فراکسیون ایثارگران این موضوع را دوباره پیگیری می‌کنیم. حق و حقوق ملت ایران به ویژه جانبازان و ایثارگران باید در مجامع بین المللی پیگیری شود و صدای آنها به گوش جهانیان برسد.

دریافت ۱۱۰۰ میلیارد دلار غرامت ایران از عراق  

وی در ادامه یاد آور شد: آمریکا و کشورهای همدست شان موضوعات که مربوط به منافع خود باشد در مجامع بین المللی پیگیری و به دنبال سود خود هستند، ایران به طور مستقیم باید ۱۱۰۰ میلیارد دلار غرامت از کشور عراق دریافت می‌کرد، باید به نرخ روز محاسبه شود و به ملت ایران بپردازند. با بررسی صورت گرفته درصد بسیاری از این رقم برای خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان و اسرایی است در تمام این سال‌ها حق و حقوق آنها به فراموشی سپرده شده است.

عضو هیات رییسه فراکسیون ایثارگری مجلس اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: جنگ کویت و عراق در سال ۶۹ رخ داد و با پیگیری صورت گرفته غرامت خود را به قیمت روز دریافت کرد، غرامت مربوط به جنگ ایران و عراق باید در مجامع بین المللی درخواست شود و این  واخواهی زمانی عملیاتی می‌شود که دولت قوی روی کار بیاد.

نظر شما