شناسهٔ خبر: 170809 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شاکری:

سازمان مدیریت بحران جایگاه قوی و کشوری ندارد

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه پیشگیری از بحران در پایتخت بسیار ضعیف است، گفت: سازمان مدیریت بحران جایگاه قوی و کشوری ندارد؛ باید مشخص شود که چه کسی مسئول میدان و همچنین هماهنگی بین دستگاه های مختلف در حوادث است زیرا دستگاه ها در بحران موازی کاری می‌کنند و ناهماهنگی ها میان آنها مشهود و آشکار است.

به گزارش «نماینده» اقبال شاکری در مورد نبود فرماندهی واحد در بحران ها، گفت: بر اساس ماده ۶ قانون مدیریت بحران به منظور سیاست‌گذاری کلان در زمینه مدیریت بحران کشور، در محدوده سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، شورای عالی مدیریت بحران کشور باید با عضویت هیات وزیران و برخی روسای سازمان‌ها تشکیل شود و رئیس این شورا رئیس جمهور است اما اگر در جلسات شورا شرکت نکند به هیچ وجه جلسات برگزار نخواهد شد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در بهترین حالت امکان حضور در جلسات را ندارد و در صورت فرستادن نماینده هم هیچ کس اعتنایی به حرفش نمی‌کند و مصوباتش هم از قدرت لازم برخوردار نیست و این مشکل قانونی باید برطرف شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهردار تهران در قانون سابق رئیس سازمان مدیریت بحران بود و شهرداری سازمان مدیریت بحران را تاسیس کرد و در حقیقت شهردار تهران رئیس سازمان را منصوب می کرد.

شاکری ادامه داد: قانون مدیریت بحران پس از سال‌ها در مجلس دهم تصویب شد اما یکی از ضعف های عمده آن باقی ماند یعنی سازمان مدیریت بحران در تهران به استانداری واگذار شد و شاید از این منظر تصور می‌کردند دستگاه‌های مختلفی که باید ذیل مدیریت بحران قرار گیرند توسط استاندار بهتر مدیریت می شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: باید مشخص شود که چه کسی مسئول میدان و همچنین هماهنگی بین دستگاه های مختلف در حوادث است زیرا دستگاه ها در بحران موازی کاری می‌کنند و ناهماهنگی ها میان آنها مشهود و آشکار است.

شاکری یادآور شد: وزیر کشور شهردار را مسئول فرمانده حوادث تهران کرد و این اتفاق خوبی بود زیرا در بحران یک نفر باید بحران را فرماندهی کند و سایرین باید از ایشان حرف شنوی داشته باشند تا بتوان حادثه را مدیریت کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم  ادامه داد: باید مشخص شود که مسئول میدان مدیریت بحران چه کسی است؛ متاسفانه به این مهم به خوبی در قانون پرداخته نشده و بر اساس قانون باید تمامی دستگاه های اجرایی در پیشگیری از بحران همکاری لازم را داشته و هماهنگ باشند اما متاسفانه به این مهم هم توجه چندانی نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه پیشگیری از بحران در پایتخت بسیار ضعیف است، تصریح کرد: متاسفانه مقوله پیشگیری از بحران بسیار مغفول واقع شده و به هیچ وجه به آن توجه نمی شود؛ در حوادث اسمی از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شنیده نمی شود و این سازمان حضور فعال، قوی و جدی در حوادث نداشته و در واقع سازمان مدیریت بحران جایگاه قوی و کشوری ندارد و بر اساس حکم وزیر کشور که مدیریت حوادث بر عهده شهرداری ها است نیاز است شهرداری‌ها با قدرت به موضوع مدیریت بحران ورود کنند و برای خطراتی مانند حریق، سیل، زلزله، فرونشست زمین، آلودگی هوا و سایر معضلات چاره‌اندیشی شود.

وی ادامه داد: هر اندازه شهرداری و مدیریت شهری سیاسی شوند مسائل اساسی هم از دستور کار خارج و وقت مدیریت شهری و شهرداری صرف مباحث سیاسی و بکارگیری و اخراج نیروها بر اساس نظرات گروهی و سیاسی می‌شود بنابراین نیاز است به وظیفه اصلی خود بپردازند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: به عنوان مثال هر چند ساماندهی حمل و نقل عمومی، کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا را در پی دارد اما متاسفانه مورد سال ها است توجه چندانی به این مهم نمی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران باید این سازمان را به جایگاه خود بازگرداند، گفت: باید دستگاه‌های اجرایی از سازمان حرف شنوی داشته و در بحران با هم هماهنگی لازم را داشته باشند نه پس از بحران؛ سازمان مدیریت بحران در کشور باید به این مهم توجه داشته باشد و در عملکردش تجدیدنظر کند و باید توجه داشه باشد که اگر کارش را به شهرداری‌ها به عنوان مدیر میدان حوادث واگذار می‌کند مطئمن باشد که این مهم را در اولویت قرار داده اند.

نظر شما