شناسهٔ خبر: 170806 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اسماعیلی:

کمک به بازگشت جاماندگان از تحصیل باید در اولویت دولت سیزدهم باشد

مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بحث کودکان جا مانده از تحصیل باید به عنوان اولویت دولت آینده بدانیم، تا شاهد کاهش مشکلات و اجرایی شدن عدالت آموزشی در کشور باشیم.

به گزارش «نماینده» مهدی اسماعیلی در مورد کودکان جا مانده از تحصیل گفت: یکی از الزمات عدالت آموزشی تاکید می‌کند که هیچ دانش آموزی از آموزش و تحصیل رایگان به هیچ دلیلی باز نماند؛ این موضوع بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در قانون اساسی عنوان شده است.

فقر مادی و معنوی دو عامل اصلی جا ماندن کودکان از تحصیل است

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: فقر مادی و معنوی دو عامل اصلی جا ماندن کودکان از تحصیل است؛ هر چند تعداد آنها در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است،اما دیدن و شنیدن کودکان باز مانده از تحصیل یعنی از بین رفتن سرمایه اجتماعی کشور که  محروم شدن  کودکان از تحصیل ضرر و زیان زدن به سرمایه اجتماعی کشور است، که با بی‌توجهی شدت می‌گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: متولی اصلی پیگیری، حمایت و بازگردان این کودکان به کانون آموزش، وزارت آموزش و پرورش است، در این میان سازمان‌ها و نهادهای مسئول دیگر مثل کمیته امداد و بهزیستی بی تاثیر نیستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر عده‌ای از دانش آموزان به دلیل مسامحه کاری‌ و کم توجهی مسئولان در سایه نادیده گرفتن عدالت آموزشی از تحصیل جا مانده‌اند و شیوع کرونا مزید به این علت‌ها شده است؛ بحث کودکان جا مانده از تحصیل باید به عنوان اولویت دولت آینده بدانیم، تا شاهد کاهش مشکلات و اجرایی شدن عدالت آموزشی در کشور باشیم.

فقر فرهنگی نقش  پررنگی در جا ماندن کودکان از تحصیل دارد

 نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تمام  عوامل جا ماندن از تحصیل تنها به فقر مادی و تنگ دستی خلاصه نمی‌‎شود؛ گاهی فقر فرهنگی نقش  پررنگی در جا ماندن کودکان از تحصیل دارد که این موضوع در روستاها پررنگتر است. دختران به دلیل باورهای غلط و یا  دوری و عدم دسترسی به مدارس متناسب با جنسیت از ادامه تحصیل جا مانده‌اند. در پسران این موضوع به گونه‌ای دیگر خود را نشان می‌دهد به فرض مثال بیشتر پسران جا مانده از تحصیل به دلیل فقر مادی از تحصیل جا مانده و به عنوان نیروی کار فعال شروع به فعالیت می‌کنند.

اسماعیلی افزود: تمام تلاش کمیسیون آموزشی بر مبنای یکسان سازی نظام آموزشی به لحاظ کمی و کیفی خواهد بود. باز ماندن از تحصیل رابطه مستقیمی با افزایش جرم و جنایت در جامعه را ندارد و پیگیری نشدن چرایی دلیل جا ماندن کودکان از تحصیل  منجر به رشد آسیب‌های آموزشی خواهد شد؛ باید بپزیریم هر کودک جا مانده از تحصیل مجرم نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: دور شدن از فضای آموزشی و ورود به دنیای بزرگسالی تاثیرات روحی بر روی کودکان خواهد داشت؛ البته نباید فراموش کنیم هر جا مانده از تحصیل به مجرم تبدیل نخواهد شد.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:  در نظام تعلیم و تربیت اثرگذاری معلم بیشتر از خانواده خواهد بود؛ معلمان علاوه بر نکات آموزشی به مسائل اخلاقی و فرهنگی  بسیاری اشاره می‌کنند که اگر کودکان از این فضا دور شوند بدون شک آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم اثر گذاری مدارس  در کاهش بزه کاری اجتماعی بسیار زیاد است.

نظر شما