شناسهٔ خبر: 170724 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش:

۲۶۰ هزار معلم از سال ۹۷ جذب آموزش و پرورش شده‌اند

شیوا قاسمی پور عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با استناد به گزارش آموزش و پرورش در این کمیسیون، گفت: با وجود انتقادات بسیاری که درباره کمبود معلم مطرح می‎شود اما ۲۷۰ هزار معلم طی سه سال گذشته جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

به گزارش «نماینده» شیوا قاسمی‌پور یکی از مشکلات اساسی در ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش را نبود آمار دقیق از وضعیت نیروی انسانی دانست و اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به این مشکل اساسی اشاره و بر ساماندهی آن تأکید دارد.

۵۵ درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش معلمان رسمی هستند

نماینده مردم مریوان  و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود و آماری که وزارتخانه به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارائه کرده است، ۵۵ درصد نیروهای آموزش و پرورش معلم رسمی بوده، ۲۵ درصد آن کارکنان تخصصی شامل مدیر، معاون و مشاور هستند، ۷ درصد نیروها حق التدریس، ۶ درصد خدمتگزار و ۴ درصد نیز نیروهای اداری هستند.

وی درباره کمبود نیروی آموزش و پرورش نیز گفت: با وجود انتقاداتی که در این رابطه عنوان می‎شود اما از سال ۹۷ تا به امروز حدود ۲۶۰ هزار معلم در آموزش و پرورش جذب شده‌اند.

جذب ۱۷۲ هزار معلم در سه سال اخیر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸

قاسمی پور درباره آمار تفکیکی چگونگی نحوه جذب این معلمان گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۰ هزار ردیف استخدامی از سوی سازمان امور استخدامی صادر شده که ۲۵ هزار نفر برای دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و ۱۵ هزار نفر بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب شده اند. در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۴ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان و ۱۲ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و نهایتا در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۲۷ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ نیز تعداد دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار نفر و از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز ۲۵ هزار دیگر جذب آموزش پرورش خواهند شد.

جذب ۸۰ هزار معلم حق التدریس از طریق مصوبه مجلس

این نمایده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: از سوی دیگر بر اساس مصوبه مجلس از طریق الحاق به تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس مقرر شد۸۰ هزار نفر  جذب آموزش و پرورش می‌شوند. همچنین تعداد ۲ هزار معلم به دلیل شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان برای این استان در نظر گرفته شد.

قاسمی پور یادآور شد: همچنین سازمان امور استخدامی ۴۸۰۰ ظرفیت هم برای استخدام خانواده شهدا اختصاص داده است که مجموع این ارقام حدود ۲۶۰ هزار معلم می‌شوند که در طول سالیان گذشته جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: بنابراین بخش مهمی از کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم در آموزش و پرورش برای ۴ سال آینده از این طریق تأمین شده است و برنامه‌ریزی‌ها باید بر این مبنا ادامه داشته باشد.

نظر شما