شناسهٔ خبر: 170623 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمدبیگی:

درمان ناباروری برای زوجین نابارور سنگین و خسته کننده شده است

محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی دارو و عدم پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری زوجین را از ادامه مسیر درمان خسته کرده است.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی در رشد ناباروری در کشور گفت: فاصله زمانی ۵ سال از شروع زندگی مشترک زوجین تا تولد فرزند اول بسیار زیاد است، به تاخیر انداختن تولد فرزند یک عامل ثانویه برای رشد ناباروری در کشور است. متاسفانه سالانه شاهد رشد ۸۸ هزار نَفَر از زوج های نابارور در کشور هستیم که این رقم به تعداد زوج‌های نابارور قبلی اضافه می‌شود.

برتری ایران در درمان ناباروری

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران به لحاظ درمان ناباوری جزو کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود اما بیشتر زیر ساخت مربوط به بخش خصوصی و مراکز درمان ناباروری دولتی در کشور بسیار کم است، هزینه درمان ناباروری برای خانواده ها اغلب بسیار سنگین است، بر همین اساس  بسیاری از خانواده ها به دلیل هزینه های زیاد از ادامه درمان سرباز می‌زنند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ الی ۲۱ درصد زوج نابارور در کشور داریم که متاسفانه به دلیل روش زندگی ناسالم و ازدواج در سن بالا و حتی تصمیم به باروری در سنین بالا به سمت ناباروری پیش می‌روند.

محمدبیگی گفت: بهترین زمان بارداری برای مادران با سبک درست زندگی تداوم پیدا می‌کند و با اصلاح این موضوع بدون شک شاهد کاهش ناباروری در کشور خواهیم بود، روش زندگی نادرست از جمله عواملی است که در رشد ناباروری تاثیر بسیاری دارد برای کاهش آن باید از طرف مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف کشور بسته آموزش بارداری در اختیار زوجین قرار دهند.

سردرگمی بیماران در درمان ناباروری

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سردرگمی بیماران در زمان مراجعه درمان ناباروری گاهی بیماران را درمسیر اشتباه پیش می‌برد که در همین پروسه مراکز درمانی متفاوتی را جابجا می‌کنند و راهکارهای متفاوت درمانی با هزینه‌های مختلف را متحمل می‌شوند. گاهی همین مسیر پر هزینه زوجین را از ادامه درمان خسته می‌کند.

۹۰ درصد هزینه درمانی ناباروری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت

دبیر فراکسیون گام دوم انقلاب تاکید کرد: گرانی دارو و عدم پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری زوجین را از ادامه مسیر درمان خسته کرده است، برای جبران این کمبود حدود ۹۰ درصد هزینه درمانی ناباروری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت که با اجرایی شدن این قانون شاهد کاهش ناباروری در کشور خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه درمان ناباروری تاکنون دولت اقدام مثبتی نداشته است حتی در حوزه نیروهای متخصص درمان ناباروری و جنین شناسی و موضوعات مربوط به سلامت مادر و کودک؛ انتظار داشتیم؛ دولت گام‌های موثری در این راستا بردارد که متاسفانه به این اهم نپرداخته و بیشتر موضوعات مربوط به درمان ناباروری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در قالب بند و تبصره عنوان شده است. امیدوارم وزارت بهداشت اهتمام لازم در این راستا را داشته باشد، یکی از مطالبات اصلی ما از وزارت بهداشت در حوزه فرزند آوری  کمک به زوجین در مسیر باروری و حمایت از آنها است.

نادیده گرفتن طب سنتی اصیل راه را برای دلالی گروه شیادان

عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر کشور هم به جهت طب مدرن و هم سنتی در جهت درمان ناباروری پیشرفت بسیاری داشته است، باید در مسیر درمان ناباروری زوجین تمام تلاش خود را انجام دهند چرا برای پیشگیری و درمان ناباروری از تمام مسیرها در راستای بهبود فرزند آوری استفاده نمی‌شود، و با نادیده گرفتن طب سنتی اصیل راه را برای دلالی گروه شیادان باز می‌کنند.

نایب رئیس دوم کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در پایان خاطر نشان کرد: عدم وجود امنیت غذایی و تغذیه نامناسب از جمله عواملی هستندکه می‌تواند در ایجاد ناباروری موثر باشد، تحقیقات نشان می‌دهد درصد بسیاری از ناباروری نشات گرفته از سبک زندگی، نبود تغذیه مدون در کنار ضعف مکمل‌های غذایی و هرم غذایی جوامع، افزایش وزن و عدم تحرک، استرس، اضطراب و…. هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

نظر شما