شناسهٔ خبر: 170554 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

نابسامانی‌های بازار کالاهای کشاورزی برطرف می‌شود

ساداتی نژاد1 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: با اجرای طرح تقویت امنیت غذایی کشور تحول بزرگی در صنعت غذایی و کشاورزی ایران رخ می‌دهد.

به گزارش «نماینده» سیدجواد ساداتی نژاد افزود: کمیسیون کشاورزی در راستای تحول کشاورزی ایران ۵ گام را طراحی کرده است که در سال گذشته گام اول آن در حوزه قانونگذاری با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایجاد شورای قیمت گذاری قدم محکمی برداشته شد که کشاورز در تصمیم گیری‌ها حضور پیدا کند.

کمیسیون کشاورزی مجلس، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: در این طرح گام دوم اقدام خواهد شد که بر اساس آن دو بخش ساختاری در وزارت جهاد و دوم اصلاحات فرآیندی در این وزارتخانه مدنظر است.

آقای ساداتی نژاد افزود: در بخش ساختاری یکی از مشکلات ما تنظیم بازار محصولات کشاورزی بوده، چون تصمیم گیری در وزارت صمت می‌شده که موجب مشکلاتی از جمله مسائل مربوط به مرغ و تخم مرغ شده است.

وی گفت: دوم در حوزه تجارت و بازار محصولات کشاورزی در داخل و خارج ما مشکلاتی داریم و این بخش متولی ندارد و پراکندگی اختیارات در وزارتخانه‌ها وجود دارد و سوم اینکه سرمایه گذاری در کشاورزی ایران کمتر صورت گرفته، چون متولی نداشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، آب، منابع طبیعی و محیط زیست افزود: در این طرح برای این موارد در حوزه ساختاری تصمیم گیری شده است و در حوزه فرآیندی نیز ما دچار بروکراسی پیچیده‌ای در مجوزهایی که وجود دارد، هستیم.

آقای ساداتی نژاد گفت: بخشی از مسائل همانند کشاورزی قراردادی یا بحث بیمه کشاورزی و سوخت کشاورزی مشکلاتی دارد که در بخش فرآیندهای طرح تأمین امنیت غذایی کشور اصلاح شده است.

وی افزود: براساس این طرح ما یک شورایی در شهرستان تعبیه کرده ایم که امر پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی را انجام می‌دهد که در محل و منطقه کشاورزی به ریاست فرماندار تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: اعتقاد ما این است این قانون گام دومی در حوزه تقویت امنیت غذایی کشور است و مسائلی که سال‌ها در حوزه کشاورزی، تجارت، بازار و سرمایه گذاری وجود دارد با اجرای این طرح برطرف خواهد شد.

آقای ساداتی نژاد افزود: امیدواریم در راستای تحول بنیادین حوزه کشاورزی بتوانیم گام مؤثری برداریم.

وی همچنین گفت: در حوزه تجارت نگاهی که وجود داشته بحث صادرات و تجارت به کشورهای همسایه است و به دلیل اینکه ما تنوع محصولات کشاورزی داریم، می‌توانیم صادراتی در این زمینه داشته باشیم و در این طرح نیز این موضوع به خوبی دیده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، آب، منابع طبیعی و محیط زیست افزود: ساماندهی تأمین نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده است همچنین در حوزه نهاده‌های فناورانه کشاورزی همانند بذر، کود و سم به معاونت علمی و فناوری مسئولیت‌هایی داده شده است.

آقای ساداتی نژاد گفت: این گام دوم بخشی از مسائل را در حوزه‌های فرآیندی و ساختاری حل می‌کند که گره گشایی زیادی دارد و نابسامانی‌های حوزه بازار کالاهای کشاورزی را می‌تواند جمع کند.

انتهای پیام/

نظر شما