شناسهٔ خبر: 170536 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کریمی مطرح کرد؛

عدم نظارت جدی بر فرآیند قیمت‌گذاری، عامل گرانی مکرر لوازم خانگی داخلی

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مکرر قیمت کالاهای داخلی بودیم حال آنکه برخی فروشندگان اظهار می‌کنند کالاهای وارداتی طی ۶ ماه گذشته ثبات قیمتی داشتند اما کالای مشابه داخلی طی این مدت با رشد همراه بوده است.

به گزارش «نماینده» علی اکبر کریمی درباره گرانی لوازم خانگی تولید داخل، گفت: هرچند قیمت‌گذاری لوازم خانگی داخلی نباید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده متضرر شده و تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد اما این امر به این معنا نیست که نابسامانی در بازار حاکم شود و شاهد تغییر مستمر قیمت اجناس تولید داخل باشیم.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مکرر قیمت کالاهای داخلی بودیم حال آنکه برخی فروشندگان اظهار می‌کنند کالاهای وارداتی طی ۶ ماه گذشته ثبات قیمتی داشتند اما کالای مشابه داخلی طی این مدت با رشد همراه بوده است.

وی اضافه کرد: در برخی موارد کاهش نرخ ارز نیز تاثیری در قیمت کالای تولید داخل ندارد به این معنا که با وجود کاهش قیمت ارز، کالاها ارزان نمی‌شود که این موضوع ناشی از عدم نظارت جدی بر فرآیند قیمت گذاری است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: از آنجا که قیمت تمام شده و میزان مواد اولیه موردنیاز تولید کالاها مشخص است، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کننده به راحتی می‌توانند قیمت‌گذاری را مدیریت کرده و در صورت افزایش قیمت مواد اولیه، اجازه رشد بهای کالاها را صادر کند در غیر این صورت از گرانی کالاها که موجب ناپایداری بازار و بلاتکلیفی مردم در امور معیشتی می‌شود، جلوگیری کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چرخه نظارت موردنیاز وجود ندارد، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند اما نباید در فضایی انحصاری و بدون نظارت کالاهای خود را با قیمت‌های سلیقه ای به بازار عرضه کنند.

پایان پیام/

نظر شما