شناسهٔ خبر: 170503 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمد بیگی با اشاره به پتانسیل جامعه زنان کشور:

دولت آینده نیمه پنهان جامعه را دریابد

محمد بیگی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: یک ظرفیت پنهان و آشکار از سرمایه اجتماعی انقلاب را زنانی شکل داده‌‎اند که در تمام عرصه ها به بهترین جایگاه علمی رسیده‌اند و در پشت سنگرهای انقلاب تربیت نسلی فرهیخته را به دوش می‌کشند.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمد بیگی در مورد نقش زنان در دولت آینده گفت: بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، باید ببینم تا چه اندازه جمهوری اسلامی به حقوق اجتماعی زنان به عنوان نیمی از کل جمعیت کشور به دیده احترام نگریسته است و امروزه زنان ایرانی در کدام سکوی موفقیت جهانی ایستاده‌اند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شده‌اند، یک ظرفیت پنهان و آشکار از سرمایه اجتماعی انقلاب را زنانی شکل داده‌اند که در عرصه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی به برترین جایگاه علمی رسیده‌اند و در پشت سنگرهای انقلاب تربیت نسلی فرهیخته را به دوش می‌کشند.

در دهه آخر پنجره جمعیتی کشور هستیم

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر در دهه آخر پنجره جمعیتی کشور هستیم میزان زنان جوان و میانسال ما در بیشترین میزان حد خود قرار گرفته است این فرصت طلایی برای دولت آینده خواهد بود که با ترغیب زنان در سن باروری آنها را به فرزندآوری سوق دهند، البته در شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب این اهم جامه عمل می‌پوشد.

وی ادامه داد: هرگونه استفاده ابزاری از زنان در انتخابات را محکوم می‌کنیم امیدوارم با هدفمندی و ساختاری مناسب در برنامه‌ها زمینه شکوفایی زنان را در تمام عرصه‌ها مهیا کنیم؛ همچنین در کنار حضور زنان در جامعه نقش همسری و مادری آنها آسیب وارد نکنیم.

موازی کار ی نسبت به حل مشکل زنان را کنار بگذارید

نایب رئیس دوم کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یادآور شد: دستگاههای متولی و حمایتگر از زنان تاکنون در دولت‌های مختلف موازی کاری بسیاری داشتند، در حال حاضر نهاد اصلی حمایت از زنان معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که متاسفانه بیشتر نقش مشاوره‌ای در راستای حمایت از زنان کشور را داشته است؛ حدود ۷۰ کشور در جهان دارای وزارتخانه خانواده هستند که به نظر می‌رسد در کشور نیاز به ساختار سازنده و حتی حمایتی از زن و بنیان خانواده است؛ اگر چنین ساختاری رخ نمی‌دهد باید حداقل نقش حمایتی داشته باشند. برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت برای دو یا سه دهه آینده نیاز است تا بتوانیم رفع کمبودها در حوزه زن و خانواده را جبران کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت اظهار کرد: انتخابات در تمام عرصه‌ها بزنگاهی سرنوشت‌ساز و حساس است که از دو جهت انتخاب کردن و انتخاب شدن ادبیات خود را جستجو می‌کند که رسیدن به معنا و مفهوم جمهوریت نظام اسلامی را کامل خواهد کرد؛ در این میان زنان به‌ عنوان نیمی از جامعه ایرانی باید هویتی مشخص و پایدار در این معادله داشته باشند و این مهم با بهبود فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی، تقویت شبکه‌های زنانه، ارتقای خودباوری و بسترسازی برای ارجحیت شایسته‌سالاری در تصاحب کرسی‌ها و ارکان کلان، میانه و خرد برای این قشر مهیا می‌شود.

محمدبیگی در پایان خاطر نشان کرد: دولت آینده باید توانمندی زنان سرپرست خانوار، تحصیل، اشتغال و حتی موضوع همسری و مادری زنان و دختران این سرزمین را در اولویت امور خود قرار دهد.

پایان پیان/

نظر شما