شناسهٔ خبر: 170488 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عباس زاده مشکینی:

سند راهبردی ایران و افغانستان در مرحله پایانی/ چشم‌انداز روابط دو کشور مشخص می‌شود

 عباس‌ زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سند راهبردی ایران و افغانستان در مرحله پایانی تهیه و تدوین است، گفت: این سند که چشم‌انداز بین دو کشور را کاملا روشن و تضمین می‌کند پس از تدوین نهایی در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش «نماینده» محمود عباس زاده مشکینی در خصوص سند راهبردی ایران و افغانستان، گفت: افغانستان یکی از همسایه‌های مهم شرقی جمهوری اسلامی ایران است، توسعه روابط پویا با همسایگان هم از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است. لذا ما در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی باید روابط و مناسبات خود را تحکیم بخشیم و برای تحقق این هدف به سند راهبردی و جامع نیاز است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود:چهار بخش سند راهبردی بین ایران و افغانستان نهایی شده و قسمت امنیتی این سند که بخش ۵ را شامل می‌شود، در حال نهایی شدن است. در طول تاریخ ملت ایران و افغانستان همراه یکدیگر در مسیر توسعه حرکت کردند و در شرایط بحرانی نقش کمکی موثری داشتند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران محور صلح و امنیت در منطقه است و قطعا ایران نمی‌پذیرد که کشور مهمی در همسایگی‌اش مشکل امنیتی داشته باشد یا مورد تعرض بیگانگان قرار گیرد یا درگیر جنگ داخلی باشد. از سوی دیگر افغانستان کشور مسلمان و دارای منابع غنی است و توسعه روابط دو کشور در چارچوب سند راهبردی می‌تواند نیازهای دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را تامین کند.

عباس زاده مشکینی یادآور شد: وزارت خارجه ماموریت داشت که سند راهبردی جامع بین تهران و کابل را پیگیری کند، این سند در مرحله پایانی است و به طور طبیعی سند راهبردی و جامع، چشم انداز بین ایران و افغانستان را کاملا روشن و تضمین می کند و روابط دو کشور را تحکیم می‌بخشد کما اینکه ملت دو کشور هم به این سند راهبردی نیاز دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ارتباط راهبردی با افغانستان را از اولویت‌های خود می‌داند، گفت: این سند بعد از اتمام مراحل نهایی تهیه و تدوین در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد و نکته نظرات لازم برای تقویت این سند را ارایه خواهیم داد. وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست‌های خارجی از نظارت شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز بهره می‌برد.

پایان پیام/

نظر شما