شناسهٔ خبر: 170480 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تکمیل سامانه گرمسیری مطالبه اصلی مردم است

ساداتی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: مطالبه اصلی مردم استان ایلام تکمیل سامانه گرمسیری است و تاخیر در تکمیل این پروژه موجب از دست رفتن سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی می‌شود.

به گزارش«نماینده» سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح نظارت میدانی از استان ایلام، گفت: با توجه به نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان ایلام و همراهی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بازدیدهای از بخش‌های کشاورزی، دامپروری، منابع طبیعی و عشایری این استان انجام شد.

تکمیل سامانه گرمسیری به بیش از 4 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مطالبه اصلی مردم استان ایلام تکمیل سامانه گرمسیری در این استان است، ادامه داد: با توجه به تاخیر رخ داده تکمیل سامانه گرمسیری در استان ایلام به بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نظارت میدانی رئیس کمیسیون کشاورزی از استان ایلام

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: تکمیل شبکه فرعی آبرسانی سامانه گرمسیری توسط وزارت جهاد کشاورزی و به نتیجه نرسیدن آبرسانی توسط وزارت نیرو موجب از دست رفتن سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان ایلام می‌شود و همین مسئله ضرورت تامین اعتبار برای تکمیل این پروژه را نشان می‌دهد.

سهمیه خرید 45 هزار راسی دام استان ایلام پاسخگوی مشکلات موجود نیست

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه در جریان نظارت میدانی بخش دوم مشکلات احصا شده در زمینه دامداری و دامپروری بود، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، حضور عشایر در استان ایلام و کمبود علوفه ضرورت دارد که خرید تضمینی دام عشایر این منطقه در اولویت قرار بگیرد. در حال حاضر 300 هزار راس دام مازاد در منطقه وجود دارد که سهمیه 45 هزار راسی خرید تضمینی دام که از هفته جاری آغاز شده اما پاسخگو نیست و باید سهمیه این استان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بخش سوم مشکلات در زمینه توسعه دامپروری و صنایع تبدیلی بود، افزود: بیشتر دامپروری استان ایلام به صورت سنتی انجام می‌شود و برای ارتقاء آن به شیوه‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیاز به خط اعتباری ویژه‌ای وجود دارد.

نظارت میدانی رئیس کمیسیون کشاورزی از استان ایلام

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: توسعه و رشد صنایع تبدیلی در استان ایلام به منابع اعتباری، تسهیلاتی و جذب سرمایه گذاری نیاز دارد تا حوزه اشتغال و ارزش افزوده در بخش کشاورزی ارتقاء پیدا کند.

جنگل‌کاری در مهران نمونه جذابی از نهال کاری در مناطق کویری است

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه اقدامات جدی، علمی و کارشناسانه‌ای در حوزه جنگل کاری و زراعت چوب در استان ایلام انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی و افزایش سطح تبخیر روشی ابداعی که برای کاشت نهال در اطراف مهران با 180 میلیمتر بارندگی صورت گرفته نمونه جذابی از نهال کاری در مناطق کویری را پدید آورده، جنگل کاری حدود 35 هزار هکتار در منطقه مهران و 85 هزار هکتار در استان ایلام موفقیتی را در حوزه منابع طبیعی و جنگل کاری خلق کرده و به عنوان یک پروژه موفق ملی و بین المللی می‌تواند به جوامع ملی و بین المللی در حوزه منابع طبیعی معرفی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت خوبی بر عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام حاکم است، گفت: نهالستان‌های بسیار خوب فعال و ظرفیت‌های موجود می‌تواند استان ایلام را به یکی از قطب‌ها تولید نهال تبدیل کند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ارتباط بسیار خوبی بین بخش‌های کشاورزی، منابع طبیعی و عشایر منطقه حاکم است که با هم توانسته‌اند الگوی خوبی برای پیشرفت ارائه کنند

نظر شما