شناسهٔ خبر: 170476 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نمایندگان به دنبال تقویت بُعد نظارتی مجلس یازدهم

شجاعی رئیس کارگروه بازنگری در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت: قانون فعلی هیئت نظارت نمی تواند پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری باشد از این رو معتقدیم که بسیاری از سر فصل های آن باید باز تعریف شود.

به گزارش «نماینده» حسن شجاعی علی آبادی در ارزیابی بُعد نظارتی اجلاسیه اول مجلس یازدهم گفت: در سطح خرد نظارت های میدانی که نمایندگان در حوزه های انتخابیه داشتند نظارت های موثری بود که نسبت به مجالس قبل حضور وکلای ملت در بین مردم پیشرفت چشمگیری داشت.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سطح کلان مجلس از ابزارهای در اختیار خود به خوبی توانست استفاده کند مانند تحقیق و تفحص که بر خلاف مجالس قبل در موضوعات مختلف با اکثریت آرا نمایندگان به تصویب رسید و با جدیت در حال پیگیری است.   

وی افزود: در مجالس گذشته تحقیق و تفحص به تصویب می رسید اما در میان راه رها می شد که در مجلس یازدهم تعداد قابل توجهی تصویب شده و با جدیت دنبال می شود.

شجاعی علی آبادی بیان کرد: در موضوع نظارت کلان مجلس کارنامه یکساله قابل قبولی داشته است و در هیئت نظارت هم احساس خلاء شد، به همین دلیل کار را برای اصلاح قانون آن آغاز کردیم.

وی ابراز کرد: معتقدیم که ابزار های موجود نمی تواند پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری باشد برای همین کارگروهی را برای شناسایی آسیب های هیئت نظارت تشکیل دادیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس عنوان کرد: از آنجایی که اعتقاد داریم ضمانت های اجرایی و قوی در قانون فعلی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود ندارد، در کارگروه بازنگری در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تلاش داریم تا برخورد های بازدارنده برای تخلفات خارج از وظایف نمایندگی در قانون  پیش بینی شود.

وی یاد آور شد: در کنار  موارد فوق لازم است که مصادیق رفتار های خارج از حیطه وظایف نمایندگی به صورت شفاف تعیین و تعریف شود  تا بتوانیم اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را به گونه ای انجام دهیم که موجب رفع دغدغه های مقام معظم رهبری شود.

نظر شما