شناسهٔ خبر: 170435 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سعیدی؛

لبخند آب را از «ژرف» به سیستان و بلوچستان برسانیم

سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای گفت: برای استفاده از آب‌های ژرف در سیستان وبلوچستان اعتبارات قابل توجهی سرمایه گذاری شود.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی در مورد تنش بی آبی در استان سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد سد کمال خان در افغانستان با تمام موافقت نامه‌های بین الملی به ویژه تفاهمنامه سال ۱۳۵۱ بین دولت ایران و افغانستان در تضاد کامل است. راه اندازی این سد اشکالات جدیدی در تامین منابع آبی به همراه خواهد داشت.

سدها تبدیل به یک تشتک تبخیر شده‌اند

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه بلوچستان پایین‌ترین میزان دسترسی به حوزه آب شرب در جنوب کشور را داشتیم، برخی از سیاست‌های وزارت نیرو واقعا اعجاب برانگیز است. بیشترین سدهای بزرگ استان در حوزه انتخاباتی بنده است به طوری که شبکه پایین سد تعریف شده و سدها تبدیل به یک تشتک تبخیر شده‌اند.

مردم به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند

 سعیدی تاکید کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه بر مبنای ماده  ۳۶ وزارت نیرو مکلف است، بخش عمده آب جنوب را از تغییر آب شیرین‌کن‌ها تامین کند که متاسفانه توسعه آب شیرین کن‌ها هم اتفاق نیافته است.  اما مطالبه‌گری درست مردم و سفری که دکتر قالیباف به استان سیستان و بلوچستان داشتند، اعتبارات مناسبی در این راستا تخصیص داده شده است؛ در حال حاضر حدو ۱۵۰ روستای منطقه دشتیاری و پلان که با بیشترین تنش آبی مواجه بودند و تا میزان زیادی به شبکه آبی متصل شده‌اند؛ تا حدود بسیاری از فضای بحران آبی فاصله گرفته و باز می‌طلبد برای استفاده از آب‌های ژرف در سیستان وبلوچستان اعتبارات قابل توجهی سرمایه گذاری شود. در حال حاضر عمده مردم به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند.

سعیدی خاطرنشان کرد: تخصیص ناعادلانه امکانات از جمله آب در این شرایط خود را بیشتر از هر زمان دیگری نشان نمی‌دهد؛ به فرض مثال در پایتخت سهم هر شخص حدود ۲۰۰ لیتر است در صورتی که استان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان حدود ۱۵ لیتر مصرف می‌کنند. با پیگیرهایی صورت گرفته توانستیم تا حدود بسیاری مشکلات آبی مردم این منطقه را بررسی کنیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: آب در کوزه ما تشنه لبان می‌گردیم، چابهار تنها استان اقیانوسی کشور است که متاسفانه مردمان آن بی‌بهره از آب هستند و هر از چند گاهی شاهد قطع شدن دست کودکان توسط گاندو و تمساح پوزه کوتاه به دلیل بی آبی هستیم؛ سوال ما از وزارت نیرو این است که تا چه زمانی باید شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی باشیم. نباید آب تبدیل به رویای دست نیافتنی برای مردمان این سرزمین باشد، چرا برای مردم این سرزمین ابتدایی‌ترین نیاز یعنی آب تبدیل به یک آرزو و دغدغه شده است؟ مسلما تا نگاه ویژه‌ای متناسب با نگاه مقام معظم رهبری به سواحل ویژه مکران (گنج پنهان)وجود نداشته باشد؛ نمی توانیم شاخص‌های توسعه انسانی را پیاده کنیم و سخن گفتن از توسعه سواحل مکران بیشتر شبیه یک شوخی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از مسئولان و متولیان تمام کم و کاستی نسبت به این استان را در زیر ساخت‌های تاریخی خلاصه می‌کنند. کاری که وزارت نیرو با مردمان سرزمین من کرده، چنگیز خان مغلول نکرده است. در کجای کشور شاخص دسترسی به آب به صورت سقایی است آن هم به صورت فرسوده؛ اما انصافا با مطالبه‌گری صحیح به تازگی یک تکان جدی خورده است. 

پایان پیام /

نظر شما