شناسهٔ خبر: 170368 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

درآمدزایی پایدار و ارتقای ثبات باید در اصلاح ساختار بودجه لحاظ شود

محسن زنگنه نشست کمیته اصلاح ساختار بودجه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با حضور رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برگزار و در این نشست بر اصلاح ساختار بودجه تأکید شد.

به گزارش «نماینده» نشست کمیته اصلاح ساختار بودجه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در محل مرکز تحقیقات قم برگزار و در این نشست،  طرح پیشنهادی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پیرامون اصلاح ساختار بودجه بررسی شد.

در این طرح، کمک به درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات، تقویت شفافیت، بهبود تامین منابع مالی، اصلاح هزینه کرد، کاهش کسری بودجه، کاهش اتکا به نفت، کاهش فشار صندوق های تامین اجتماعی بر بودجه، بهبود عدالت توزیعی، تقویت بودجه عمرانی و کنترل بودجه جاری، از پیشنهادات مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه بود که در آن قید شده است.

اصلاح بودجه یک ضرورت مهم

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این نشست، اصلاح ساختار بودجه را یک ضرورت مهم برای مجلس یازدهم دانست و گفت: متاسفانه در مساله بودجه بویژه در زمینه ساختار، درآمد و شیوه های هزینه کرد، وضعیت چندان مطلوبی و قابل دفاعی نداریم، بنابراین باید با همکاری مراکزی مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به سمت اصلاح این ساختارها برویم.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور آینده هر کدام از عزیزان که باشد مجلس را در موضوع اصلاح ساختار بودجه یاری دهد، چرا که با ساختار بودجه ریزی فعلی، نه تنها به جایی نخواهیم رسید بلکه مشکلات ما نیز روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در ارتباط با اصلاح ساختار بودجه، فعالیت های خوبی در حال انجام است و امیدوار هستیم با همکاری مرکز تحقیقات مجلس برخی احکام اصلاح ساختار را تا چند ماه دیگر در الحاق به قانون قبلی به کمیسیون مربوطه ارائه دهیم.

زنگنه یادآورشد: سمت و سوی بودجه باید به گونه ای باشد که به کاهش تصدی گری دولت، رونق تولید، محرومیت زدایی از استان ها، فساد زدایی و جلوگیری از رانت کمک کند.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اصلاح ساختارها نیاز به مبانی داریم، گفت: وقتی مبنای درستی برای اصلاح ساختار بودجه داشته باشیم پژوهش های ما نیز در مسیر صحیح هدایت می شود، بنابراین پیشنهاد می شود مرکز تحقیقات اسلامی محوریت کار را برعهده داشته باشد و در زمانبندی مناسب، از دل پژوهش ها، مطالعات و نشست های خود، یک طرح را استخراج و به مجلس ارائه دهد.

گزارش کمیته تخصصی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

در ادامه محمد جواد توکلی مشاور رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نظام بودجه ریزی طی سخنانی گفت: از حدود چند ماه قبل، کمیته ای تحت عنوان برنامه و بودجه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تشکیل شده و موضوع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: خروجی مباحث و مطالعات این کمیته، یک طرح مقدماتی است که در آن به الگوی مطلوب بودجه ریزی در اسلام، ارزیابی ساختار بودجه کشور پرداخته شده و در نهایت پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار بودجه ارائه داده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه الگوی مطلوب بودجه ریزی به مباحثی مانند اصلاح فرآیندها، کاهش مداخلات کارشناسی، کوتاه کردن زمان بودجه ریزی، جهت گیری بودجه، و ارتباط آن با برنامه، منابع درآمدی بودجه و پایدارسازی آن، اصلاح شیوه تعیین مصارف بودجه، شفاف سازی و نظارت بر بودجه  پرداخته شده است.

توکلی با اشاره به مشکلات ساختاری بودجه در ایران گفت: عدم مطابقت بودجه با اسناد بالادستی، بی نظمی و بی ضابطه بودن در اطلاع رسانی بودجه، عدم شفافیت منابع مالی و درآمدی بودجه، نحوه هزینه کرد و گزارش دهی از مشکلات رویکردی بودجه می باشد و گفت: در زمینه اصلاح ساختار باید به سمت شفافیت، پرهیز از سرمایه فروشی، هماهنگی دخل و خرج، هزینه کرد کارا، عادلانه و متوازن کردن آن برویم.

در این نشست اعضای کارگروه اصلاح ساختار بودجه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ، دیدگاه خود را پیرامون اصلاح ساختار بودجه ارائه دادند.

نظر شما